اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی:

سد جلدیان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سد جلدیان هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سد جلدیان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
به گزارش خبرگزاری فارس از پیرانشهر نقی کریمی عصر امروز در بازدید معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی از روند عملیات اجرایی این سد اظهار داشت: این سد در حال حاضر  85 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
به گفته وی سد جلدیان با ظرفیت مخزن 1.25 میلیون مترمکعب آب، بیش از یک هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف را پوشش می‌دهد.
این مسئول همچنین با اشاره به روند عملیات اجرایی سد سیلوه پیرانشهر نیز گفت: در حال حاضر این سد با 74 میلیون مترمکعب حجم ذخیره‌سازی علاوه بر تامین آب شرب این شهرستان، نزدیک به 5 هزار و 700هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را پوشش می‌دهد.
به گفته وی این سد هم اکنون 62 درصد پیشرفت اجرایی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
کریمی اضافه کرد: همچنین از طریق تونل انتقال آب این سد سالانه 95 میلیون مترمکعب برای ورود به دریاچه ارومیه به مخزن سد چپرآباد منتقل می‌شود.
سد مخزنی گرده‌بین هم که عملیات اجرایی آن در سفر استاندار آذربایجان غربی به پیرانشهر آغاز شد، با طول تاج 800 متر و با بیش از حجم ذخیره‌سازی 110 میلیون مترمکعب آب، علاوه بر تامین آب شرب روستاهای اطراف بیش از 7 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را پوشش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: برای اجرای شبکه‌های آبیاری در این مناطق یک هزار و 690 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که با این کار سالانه حدود 180 میلیون مترمکعب آب برای تولید محصولات کشاورزی مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های مدیریت منابع آب در پیرانشهر، شبکه آبیاری بیش از 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه اصلاح می‌شود، اظهار داشت: با اتمام کار ساخت هفت سد در دست اجرا و تکمیل شبکه‌های آبیاری، بیش از 25 هزار و 145 هکتار از اراضی کشاورزی دشت‌های پیرانشهر، پسوه و جلدیان با روش‌های نوین آبیاری می‌شوند.
مسئولان استان آذربایجان غربی همچنین از پایانه مرزی تمرچین بازدید کردند.
فرماندار پیرانشهر در این بازدید گفت: کار ساخت سالن مسافری پایانه مرزی تمرچین اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا شهریور سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
اروج مجاهدی افزود: این سالن مسافری با زیربنای حدود 300 متر مربع در دست ساخت است.
وی اضافه کرد: بیش از 32 میلیارد ریال دیگر برای ساخت سالن مسافری پایانه مرزی تمرچین تخصیص یافته که برای اجرای این طرح تاکنون 115 میلیارد ریال هزینه شده است.
پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در نقطه مقابل حاجی‌عمران کشور عراق واقع شده و هم اکنون یک بازارچه مشترک مرزی در این محل فعالیت دارد.
در زمان حاضر گمرک تمرچین از فعال‌ترین گمرکات زمینی کشور بوده و سالانه افزون بر۳۰۰ ‪  میلیون دلار کالا از این مرز مبادله می‌شود.
 انتهای پیام/ی20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول