اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

18 اسفندماه جاری

سد خاکی چهابازار بروجن بهره‌برداری می‏شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با 18 اسفندماه جاری سد خاکی چهابازار بروجن بهره‌برداری می‏شود.

سد خاکی چهابازار بروجن بهره‌برداری می‏شود

عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: منابع طبیعی هر جامعه ثروت آن جامعه است که فقط به نسل حاضر تعلق نداشته بلکه میراثی است که باید برای نسل‌های آینده به جا بماند.

وی افزود: اگر بخواهیم در آینده جامعه بهتری داشته باشیم باید در راستای حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم، در غیر این صورت جهان آینده توأم با فقر، گرسنگی و محیطی آلوده و غیر قابل زندگی خواهد بود.

ابراهیمی با بیان اینکه منابع طبیعی دارای ارزش و اهمیت فراوانی است، گفت: تولید اکسیژن، جذب و کاهش گاز کربنیک، کاهش گرد و غبار و باکتری‌ها و ویروس‌ها، حفاظت آب و خاک، جلوگیری از بیابانی و کویری شدن سطح زمین، تنظیم درجه حرارت محیط از جمله ارزش‎های حیاتی این منابع هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به طور قطع و یقین منابع طبیعی علاوه بر اهمیت حیاتی آن دارای ارزش اقتصادی نیز است، جنگل‌ها و مراتع در تولید هزاران فرآورده چوبی و سلولزی، صنعتی، شیمیایی، دارویی و لبنی نقش عمده و بسزایی دارند، به طوری که بدون آنها اقتصاد دچار تزلزل خواهد شد.

وی با اشاره به وسعت عرصه‌‎های منابع طبیعی در این استان، ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری با وسعتی معادل یک میلیون و 653 هزار و 300 هکتار در فلات مرکزی ایران و در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده، به طوری که در تعابیر مختلف از آن به‌عنوان قلب زاگرس نام برده می‏‎شود.

ابراهیمی اضافه کرد: از مجموع مساحت این استان نزدیک به یک میلیون و 400 هزار هکتار معادل 84.6 درصد آن را عرصه‌های ملی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‎دهد که از این میزان جنگل‌ها با وسعتی افزون بر 307 هزار و 700 هکتار و مراتع یک میلیون و 93 هزار هکتار به ترتیب 22 و 78 درصد از سطح عرصه‌های ملی را به خود اختصاص می‎دهد.

وی از بهره‌برداری از سد خاکی چهابازار بروجن همزمان با 18 اسفندماه خبر داد و گفت: استان چهارمحال و بختیاری حوضه آبخیز سه سد بزرگ کشور شامل سدهای شهید عباس‎پور، زاینده‌رود و دز است، حوضه این سدها به ترتیب 83 و 4.13 درصد وسعت را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به ویژه برنامه‌های تدوین شده به‌مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی در این استان، گفت: توزیع نهال، جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در اماکن متبرکه، ادارات، مدارس، نواختن زنگ سبز، برپایی نمایشگاه، برگزاری مسابقات ورزشی، تقدیر از فعالان و همیاران طبیعت و چهره‌های ماندگار منابع طبیعی و آبخیزداری از مهمترین این برنامه‌ها به‌شمار می‎رود.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول