اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان:

مرمت بناهای تاریخی اصفهان 400 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه میراث اصفهان بسیار مسن است، گفت: مرمت بناهای تاریخی اصفهان 400هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

مرمت بناهای تاریخی اصفهان 400 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مصلحی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مسجد جامع اصفهان در ارتباط با مراحل ثبت جهانی و مسائل پیش روی این ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی اظهار کرد: از ابتدا تا انتهای ایرادهای ایکوموس برای ثبت جهانی مسجد جامع عباسی بر سر میدان عتیق بود و 6 ایراد در این زمینه گرفته شد و هیچ یک از ایرادهایی که به ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان وارد بود، جنبه محتوایی نداشت.

وی با اشاره به اینکه آنها می‌خواستند به این دلایل پرونده ثبت جهانی این مسجد را دو سال به تعویق اندازند، افزود: یکی از ایرادهای آنها مربوط به طبقه دوم میدان عتیق بود و که عنوان می‌کردند با اجرای این طرح خط آسمان و منظر مسجد جامع را می‌پوشاند و در واقع چیزی بود که بر یک اثر ثبتی سایه می‌انداخت.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: در ضلع شمالی و درب ورودی مسجد جامع نیز این انتقاد وارد بود که در طرح توسعه این در بسته می‌شود و آن را یک کار غیر منطقی می‌دانستند که ما متعهد شدیم این اتفاق روی نمی‌دهد.

وی بیان داشت: همچنین تیم ارزیاب به عدم یکپارچگی مجموعه مسجد جامع عباسی ایرادهایی را وارد می‌کردند، چرا که در حوزه بافت تاریخی باید یک بنای تاریخی و بافت‌های اطراف آن یکپارچه باشد که این یکپارچگی نبود.

*میراث فرهنگی اصفهان بسیار مسن است

مصلحی در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چه اقدام موثری را برای بناهای تاریخی موجود در اصفهان که در معرض خطر هستند و تعداد آنها نیز کم نیست، انجام می‌دهید، اظهار کرد: اگر قصد ورود به حوزه میراث اصفهان را داشته باشیم، نزدیک به 20 هزار بنای تاریخی در اصفهان وجود دارد که برای نگهداری آن به بیش از 400 هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی بیان داشت: اگر بودجه شهرداری و چند ارگان دیگر در چند سال را در زمینه میراث هزینه کنیم در آن زمان تنها می‌توان گفت که اصفهان دیگر میراث در خطر ندارد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: با این نحوه تخصیص بودجه و سرعتی که داریم، خودم هم نگران این میراث هستم.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی اصفهان بسیار مسن است و نگهداری از آن مشکل و این بناها یا تاریخی هر لحظه نیازمند نگهداری هستند.

مصلحی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس که در کشورهای دیگر جاذبه‌های گردشگری و شهرهای پویا بنا می‌کنند، اما در اصفهان با یک سری آثار تاریخی روبرو هستیم که بیشتر آنها نیاز به مرمت دارد و عمر تعدادی از آنها نیز رو به اتمام است، در این شرایط چه زیر ساختی را برای توسعه گردشگری فراهم کرده‌ایم، گفت: در دوره صفوی در اصفهان شهری خلاق طراحی شده است  و اگر می‌خواستند، پل بنا کنند، سی و سه پل، پل خواجو را احداث کردند و طرحی ماندگار از خود به یادگار گذاشتند اما طرح‌های توسعه‌ای که در حال حاضر صورت می‌گیرد هیچ جنبه خلاقانه و نوآوری و ماندگاری در آن مشاهده نمی‌شود.

وی بیان داشت: این سؤال را از خودم و تمامی مسئولان امر می‌پرسم که در سه دهه گذشته خلاقیت معماری ما در اصفهان چیست که نسل‌های آینده ما را به سبب طراحی این معماری تشویق کنند.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: از تمام معماران، برنامه ریزان و مسئولان شهری در خواست دارم تا در ایجاد طرح‌های توسعه مانایی و پایداری بنا برای نسل‌های آینده و جاذبه‌های گردشگری را مد نظر داشته باشند.

*گنبد مدرسه چهارباغ را به طور اصولی مرمت می‌کنیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر مسائلی که در مدرسه چهارباغ اتفاق افتاده و برداشت دیوار حجره‌های این مدرسه گفت: چند اتفاق برای مدرسه چهارباغ افتاده که یکی از آنها گنبد این مدرسه است که بخشی از آن بر عهده میراث بود.

مصلحی در ارتباط با حجره‌های مدرسه چهارباغ و حذف دیوار میان حجره‌ها و صندوق خانه بیان داشت: بحث بود که این حجره‌ها یک کلاس کوچک است و آنها از ما اجازه خواستند تا یک فضای پرت را که به سمت بازار هنر است را به یکی از این حجره‌ها ملحق کنیم.

وی افزود: البته قرار بود این الحاق بدون هیچ آسیبی به مدرسه باشد و در واقع اجرای آن تهدیدی برای مدرسه به دنبال نداشته باشد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد اخباری که در مورد انتقاد به تخریب گنبد مدرسه چهارباغ منتشر شده بود، اظهار کرد: نباید گنبد مدرسه را از پایین به آن نگاه کرد چرا که وقتی به پای گنبد می‌رویم مشکلات آن نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات گنبد مدرسه چهارباغ به این جمع بندی رسیدیم اگر قرار است سه تا پنج سال آینده بخش دیگری از گنبد را مرمت کنیم بهتر است این مرمت در همین دوره انجام شود به همین سبب بخش وسیعی از گنبد جمع آوری شد.

مصلحی با تقدیر از انتقادهایی که در حوزه میراث فرهنگی وارد می‌شود، یادآور شد: شما اصحاب رسانه باید در این عرصه انتقاد بکنید، اما باید این انتقاد سازنده باشد و از سوی دیگر یک بنای تاریخی نباید فدای توسعه و یا بالعکس آن محقق شود و در واقع باید تلاش کرد تا هر دوی این موارد انجام شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول