اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از سیم‌کارتی که فضای آموزشی را هدف گرفته است

عواقب توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: توزیع گسترده سیم‌کارت بین دانش‌آموزان خراسان جنوبی در حالی در جریان است که هیچ دستگاهی هنوز در زمینه عواقب این اقدام واکنشی نشان نداده اما آنچه مشخص است توزیع سیم‌کارت بین دانش‌آموزان به بی‌بیراهه رفتن است.

عواقب توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، توزیع سیم کارت دانش این روزها سخن اول دانش‌آموزان خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند شده است. سیم کارتی که دانش را هدف گرفته و به اعتقاد اغلب خانواده‌ها و کارشناسان بی‌دانشی را ترویج می‌کند.

پدر دانش‌‌آموز بیرجندی در این زمینه ضمن هشدار به مسئولان و خانواده‌ها در زمینه استفاده از سیم‌کارت برای دانش‌آموزان می‌گوید: هفته گذشته فرزندم از من خواست که چون دوستانش که سیم‌کارت خریده‌اند برایش سیم‌کارت دانش بگیرم اما این کار اشتباه است و باید زودتر فکری درباره این مسئله شود.

علی سعیدی که خود فرهنگی است، تاکید کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد در ایران اسلامی وظیفه تربیت فرزندان ایران زمین را بر پایه اسلام و قرآن بر عهده دارد. تربیتی که فرزند ایران را به دنیا بشناساند.

وی ادامه داد: چند صباحی است که بحث سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مطرح شده است، سندی که می‌تواند رکود چندساله در نظام آموزش و پرورش را از میان ببرد.

*توزیع سیم‌کارت در سکوت مسئولان آموزش و پرورش

این معلم بیرجندی با بیان اینکه هر از چند گاهی تصمیماتی در نظام آموزشی گرفته می‌شود که جای تامل دارد، افزود: از چند وقت قبل اپراتور تلفن همراه به یکباره همه اولیا و معلمان را غافلگیر کرده و اقدام به توزیع سیم کارت در بین دانش‌آموزان می‌کند.

سعیدی تاکید کرد: اقدامی که در سایه سکوت مسئولان آموزش و پرورش انجام می‌گیرد؛ هر دانش‌آموزان این اقدام را تحسین می‌کنند اما غافل از این هستند که چه بحران‌هایی در انتظار آنهاست.

*سیم‌کارت دانش فرهنگ ما را نشانه گرفته است

سیم‌کارت دانش، سیم‌کارتی است که به اعتقاد اغلب خانواده‌ها و کارشناسان دانش را هدف گرفته و بی‌دانشی را ترویج می‌کند. به راستی مسئولین اپراتور همراه اول فکر نمی‌کنند که توزیع سیم کارت در بین دانش‌آموزان چه تبعات جبران‌ناپذیری دارد؟ آیا مسئولین آموزش و پرورش به خواب زمستانی فرو رفته‌اند؟ گناه اولیا در این بین چیست؟

یک معلم بیرجندی دیگر نیز با اشاره به اینکه هدف از توزیع این سیم‌کارت‌ها مشخص نیست، به خبرنگار فارس گفت: کودک دبستانی تا دیروز با اسباب بازی‌ها و کتاب‌هایش سرگرم بود و امروز با موبایل و سیم کارت باید سرگرم شود.

فاطمه مولاپور با بیان اینکه دنیای موبایل دنیای خطرناکی است، تاکید کرد: دنیای موبایل فضایی مانند شمشیر دولبه بوده، شمشیری که لبه‌های تیز آن فرهنگ ما را نشانه گرفته است.

یک کارشناس فرهنگی نیز در این باره می‌گوید: در زمانی که هنوز فرهنگ موبایل در بین افراد بزرگسال جا نیفتاده است باید به دنبال راه حل برون رفت از بحران موبایل برای کودکان باشیم؛ کودکان معصومی که نمی‌دانند در پشت این سیم کارت جذاب چه دنیای خطرناکی پنهان است.

مسعود امینی اضافه کرد: به هر حال توزیع سیم کارت در بین دانش‌آموزان به بهانه هدیه قرآنی و فرهنگی اشتباه بزرگی بود که سبب ناراحتی معلمان و اولیای دانش‌آموزان شده است.

*هشدار امام جمعه فردوس در زمینه توزیع سیم‌کارت‌ میان دانش‌آموزان

البته انتقاد از طرح توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی در خراسان جنوبی به والدین و کارشناسان ختم نمی‌شود.

امام جمعه فردوس نیز در واکنشی در نماز جمعه واگذاری سیم‌کارت‌های رایگان همراه اول به محصلین و نوجوانان را سبب تضعیف اخلاق عمومی و ایجاد زحمت برای خانواده‌های آنان در تهیه گوشی و تامین هزینه‌های ارتباطی دانست.

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی‌ماهانی‌نژاد از فرماندار شهرستان فردوس برای جلوگیری از واگذاری سیم‌کارت‌ها قدردانی کرد.

*تناقض در گفتار و رفتار آموزش و پرورش

هر چند اردیبهشت امسال وزارت آموزش و پرورش نسبت به توزیع این سیم‌کارت‌ها واکنش نشان داد؛ اما نکته جالب توجه تناقض سخن مسئولان عالی وزارت آموزش و پرورش با آنچه در مدارس خراسان جنوبی رخ می‌دهد، است.

مسئولان وزارتخانه با توزیع سیم‌کارت مخالفند اما در مدارس خراسان جنوبی دانش‌آموزان برای گرفتن سیم‌کارت به دفاتر خدمات ارتباطی هدایت می‌شوند، مسئله‌ای که با واکنش و نگرانی برخی خانواده‌ها و دبیران همراه بوده است.

*چند سؤال اساسی

حال چند سؤال اساسی ذهن را به خود مشغول می‌کند که انتظار داریم مسئولان مخابرات و آموزش و پرورش به آنها پاسخ دهند؛

هدف از توزیع سیم کارت در بین دانش‌آموزان چه بوده است، آیا به عواقب این کار اندیشیده‌ شده است، آیا از اولیا و معلمان نظرخواهی صورت گرفته، آیا هر طرحی که به ذهن مسئولان آموزش و پرورش خطور می‌کند باید در نظام آموزشی اجرا شود و گناه دانش‌آموز چیست که باید ناخواسته وارد دنیای دیگری شود؟

تمام این سؤالات در حالی مطرح می‌شود که آموزش و پرورش بخشنامه می‌کند که آوردن موبایل در مدرسه ممنوع است.

--------------------------

گزارش از: احسان مداح

--------------------------

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول