اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ادبا و نویسندگان سنندجی:

مسئولان به یاری شعر و ادب کردی بیایند

خبرگزاری فارس: اداب و شعرای سنندجی در نشستی تخصصی با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سنندج دغدغه‌ها و مشکلات حوزه کاری خویش را بیان کردند.

مسئولان به یاری شعر و ادب کردی بیایند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عصر امروز ده‌ها نفر از ادبا و شعرای متعهد سنندجی نشستی تخصصی را با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان این حوزه برگزار کردند که تعدادی از ادبا و شعرا به بیان دغدغه‌های حوزه کاری خود پرداختند.

سلمی ساعدی استاد دانشگاه و از پژوهشگران برتر حوزه شعر و ادب کردستان در این نشست از حضور کم‌رنگ شعرا و ادبای کردستانی و به ویژه ادبای سنندجی در مبحث داوری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای انتقاد کرد و خواستار توجه بیش از پیش مسئولان ارشاد در این خصوص شد.

وی افزود: متأسفانه مشکلات اصحاب فرهنگ و ادب کردستان محدود به این امر نبوده و به دلیل پروسه طولانی چاپ کتاب بسیاری از ادبا و شعرای کردستانی انگیزه خود را برای خلق آثار متعدد از دست داده‌اند که امید است این مهم با رایزنی مسئولان استانی و تعاملات گسترده با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شود.

ساعدی خاطرنشان کرد: شعرا و ادبای سنندجی همگام با دیگر ادبای استان توانایی بالایی را در حوزه خلق آثار فاخر و فعالیت‌های پژوهشی دارند که متأسفانه از این ظرفیت بالا تاکنون انچنان که شایسته است بهره گرفته نشده ‌است.

وی همچنین از ادبیات کودک و نوجوان به عنوان زیربنای فرهنگی و حوزه ادب هر ملتی یاد کرد که متأسفانه این مهم در ایران اسلامی به ویژه استان کردستان مورد غفلت قرار گرفته و فعالان این حوزه همچنان در حاشیه هستند.

شیلان گیلانی از ادبا و  نویسندگان برجسته سنندجی نیز خواستار مراودات بیشتر ادبا و نویسندگان استان با ادبا و نویسندگان برجسته کشوری و برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان دیگر استان‌های کشور شد و از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که در این خصوص ادبا و نویسندگان را یاری رسانند.

محمدشریف علیرمایی از شعرا و نویسندگان پیشکسوت سنندجی نیز در این نشست با گلایه از نحوه برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های تخصصی حوزه شعر و ادب در استان، اظهار داشت: متأسفانه در این همایش‌ها شاهد سخنرانی‌های بسیاری از مسئولان اجرایی استان هستیم و سخنرانی‌ها و مقالات تخصصی این حوزه همواره به عنوان برنامه‌های پایانی این جشنواره در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر پایان آستانه تحمل مخاطبان شاهد خروج بسیاری از مسئولان اجرایی نیز هستیم.

وی افزود: متأسفانه مقالات ارائه شده در این جشنواره‌ها نیز که برگرفته از کار چندین ساعته کارشناسی و تحقیقاتی فعالان این حوزه است به هیچ وجه چاپ نشده و محدود به همان برنامه می‌شود که امید است مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص چاره‌ای بیاندیشند.

رستم غلام‌ویسی عضو هیئت مدیره انجمن ادبی ماموستا بیسارانی نیز در این نشست خواستار گسترش حمایت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص انتشار نشریات ادبی مؤسسات شد و ابراز امیدواری کرد که در طول سال جشنواره‌ای با عنوان نشریات ادبی در این شهرستان برگزار شود.

وی افزود: امید است دایره ارائه آثار ادبی به جشنواره‌های تخصصی محدود نشده و با رایزنی‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد حضور ادبا و شعرا و آثار فاخر آنان در سطح مدارس و کتابخانه‌ها و مراکز آموزش عالی باشیم.

رشید مرادی از شعرای جوان سنندجی نیز خواستار حمایت از آثار ادبا و شعرای جوان و در اختیار قراردادن تازه‌های نشر در حوزه شعر و ادب به انجمن های ادبی و فعالان این عرصه در ایام مختلف سال شد.

نجم‌الدین شوکت‌یاری مسئول انجمن ادبی آوینه سنندج نیز خواستار حمایت جدی مسئولان اجرایی استان از ادبا و شعرای سنندجی و اختصاص سهمیه‌ای اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان برای حمایت از تولیدات فاخر ادبی شد و افزود: انجمن‌های ادبی سنندج با برخورداری از ادبا و شعرای متعهد و متخصص آمادگی کامل برای هرگونه همکاری را با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تعالی حوزه شعر و ادب کردستان و ایران اسلامی داشته و با تمام توان گام برخواهند داشت.

گفتنی است در ادامه این نشست نیز تعدادی از ادبا و شعرای سنندجی مباحثی را پیرامون حمایت های مادی و معنوی از اصحاب شعر و ادب استان به ویژه شهر سنندج مطرح کردند و مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان نیز از تلاش‌های جدی این اداره برای حمایت از ادبا و شعرا خبر دادند.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول