اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ارومیه

دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به کار خود پایان داد

خبرگزاری فارس: دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره پس از دو روز فعالیت در ارومیه با معرفی نفرات برتر در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره عصر روز سه‌شنبه 27 تیرماه در محل تالار وحدت مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین نفرات شرکت‌کننده در جشنواره برگزار شد، در ابتدا صمد محمدپور، قاری و استاد برجسته بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت شیوای خود فن قرائت قرآن را به نمایش گذارد تا در محضر اصحاب هنر این فن نیز چهره‌ای جاویدان یابد.

پس از این تلاوت زیبا که مورد توجه حاضران در محل قرار گرفت و نیز زمزمه سرود جمهوری اسلامی ایران نوبت به بخش اصلی جشنواره رسید که اندکی با سایر جشنواره‌ها و سمینارها تفاوت داشت.

* مراسمی فقط برای تجلیل از نفرات برتر

در این جشنواره که گویا تفاوت‌هایی در نحوه اداره و اجرای آن وجود داشت، مجری برنامه از همان ابتدا به ارائه مطالبی زیبا از زبان هنرمندان نامی کشور و همچنین سرودن اشعاری در مدح اهل بیت (ع) پرداخت تا حاضران و به ویژه میهمانان ویژه مراسم بهره کافی از این اجرا ببرند.

اما تفاوت اصلی برنامه با سایر جشنواره‌ها و همایش‌ها از آن جا مشخص شد که از همان ابتدا تجلیل از نفرات برتر آغاز و هیچ سخنران ویژه یا مشخصی برای سخنرانی و ارائه مطالب معرفی نشد شاید این همان مطلبی باشد که در برخی همایش‌ها مورد غفلت و یا به کلی فراموش شده چرا که سخنرانی در مباحث مختلف برای اصحاب صنف خاص اندکی دشوار و دور از عرف معمول جامعه خواهد بود.

در بخش نخست تجلیل از نفرات برتر، نفرات شایسته تقدیر هر رشته از جشنواره مورد تجلیل واقع شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

در بخش شعر بزرگسال منیره حسین پوری از استان یزد، در بخش داستان کوتاه بزرگسال مجتبی اسماعیل‌زاده از آذربایجان‌غربی، در بخش داستان کوتاه بزرگسال با موضوع بزرگسال نگار خلیلی از آذربایجان‌غربی.

پس از تجلیل از نفرات شایسته تقدیر، نفرات سوم در هر بخش برای دریافت جایزه خود دعوت شدند که در بخش داستان کودک و نوجوان با موضوع انقلاب، هامون قاپچی از تهران موفق به کسب این رتبه شد.

در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان با موضوع آزاد سیده فاطمه موسوی از قم، در بخش شعر کلاسیک با موضوع انقلاب حسنا محمدزاده از اصفهان، در بخش شعر کلاسیک با موضوع آزاد حسن خسروی از قم، در بخش شعر کودک و نوجوان با موضوع انقلاب هادی فردوسی از همدان موفق به کسب رتبه سوم شدند.

همچنین کبری بابایی لیچانی از تهران، وحید آقاکرمی از آذربایجان‌شرقی، محسن کاویانی از قم، صنم فاضل از گیلان، عباس آشتی از لرستان و فاطمه بیرانوند از خرم‌آباد نیز به ترتیب در بخش‌های شعر کودک و نوجوان با موضوع آزاد، داستان کوتاه بزرگسال با موضوع انقلاب، داستان کوتاه بزرگسال با موضوع انقلاب، داستان کوتاه بزرگسال با موضوع آزاد و شعر سپید و نیمایی با موضوع انقلاب معرفی شدند.

* سخنرانی شورانگیز چهره نامی شعر کشور

در اواسط این تجلیل‌ها یکی از چهره‌های نامی شعر و ادبیات کودک و نوجوان کشور با حضور در پست تریبون به سخنرانی پرداخت که مورد تشویق و استقبال تمام حاضرین در سالن قرار گرفت.

مجتبی رحماندوست در این سخنان کوتاه خود با اشاره به ایستادگی ملت در برابر انواع دسیسه‌های دشمنان، اظهار داشت: ملت ایران همیشه بر پای دو کلمه یعنی مقاومت و پیشرفت ایستاده و با تمام توان در راه دستیابی به این اصول پیش خواهد رفت.

وی افزود: تنها دلیل ماندگاری کشور در میان دسیسه‌های دشمنان شهدا و جانبازی رزمندگان اسلام بوده که هم اکنون به دژ مستحکمی در برابر یاغیان تبدیل شده است.

پس از سخنرانی رحماندوست نوبت به تجلیل از نفرات دوم بخش‌های مختلف جشنواره رسید که در این بخش نیز در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان فاطمه ظهیری از استان مرکزی، در بخش داستان کودک و نوجوان با موضوع انقلاب مونا اسکندری از همدان، در بخش شعر کلاسیک با موضوع انقلاب سیما نوذری از بوشهر و در بخش داستان کوتاه بزرگسال با موضوع انقلاب سیده عذرا موسوی از قم موفق به کسب عناوین دوم شدند.

همچنین سیدحسین موسوی هاشم‌پور از همدان در بخش داستان کوتاه بزرگسال با موضوع آزاد، بهروز اقبالی از همدان در بخش شعر سپید و نیمایی با موضوع انقلاب و مهدی نظارتی زاده از اصفهان در بخش شعر سپید و نیمایی نفرات دوم شدند.

در بخش پایانی این مراسم نیز نفرات نخست هر بخش تندیس، لوح یادبود و هدایای خود را دریافت کردند که اسامی این افراد به شرح ذیل است:

در بخش شعر کلاسیک با موضوع انقلاب قاسم بای از استان گلستان برای اثر آسمانی‌تر از کبوتر، در بخش داستان کودک و نوجوان با موضوع آزاد فاطمه نقری از قم برای اثر گلوله‌های برفی، در بخش شعر کلاسیک با موضوع آزاد امیر توانا از گلستان با اثر شوق پرواز موفق به کسب عناوین نخست شدند.

همچنین میلاد میرمحمد صادقی از البرز با اثر شفیعه در بخش داستان کوتاه بزرگسال با موضوع انقلاب، مریم میرزایی بسطامی از لرستان با اثر دست‌هایی رو به آسمان گنبد در بخش داستان کوتاه بزرگسال با موضوع آزاد و محمد صارمی‌شهاب از همدان با ارائه اثر حماسه به ساعت آمدنت در بخش سپید و نیمایی با موضوع انقلاب عناوین اول را کسب کردند.

* حضور کمرنگ مسئولان استانی در میان هنرمندان کشوری

یکی از نکات قابل توجه در این جشنواره حضور مسئولان اداراتی بود که شاید حضور آنها در میان چهره‌های برتر فرهنگی کشور خالی از لطف نبود چرا که هنرمند تنها با ارائه اثر ماندگار می‌تواند در میان مردم محبوب و ماندگار باشد اما این مسئولان هستند که باید با حضور در میان هنرمندان و جمع فرهنگی جامعه در راه حمایت از عرصه فرهنگی کشور پیشقدم باشند.

از میان تنها مسئولان حاضر در جشنواره که شاید تعداد آنها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید می‌توان مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مدیر روابط عمومی استانداری، شهردار ارومیه، رئیس شورای شهر ارومیه، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و شاید بتوان رئیس حوزه هنری آذربایجان‌غربی به عنوان متولی اجرای این جشنواره را نام برد.‌

* حضور پررنگ اصحاب هنر استان شاید مرهمی بر جای خالی مسئولان

در میان غیبت بزرگ مسئولان استانی و شهرستانی، شاید این حضور پررنگ چهره‌های برتر هنری آذربایجان‌غربی بود که بیشتر از همه مشاهده می‌شد و مرهمی بر جای خالی مسئولان استانی می‌زد.

شرکت عاشیق‌های نامی استان، اصحاب رسانه و همچنین هنرمندان عرصه تئاتر در این جشنواره به خوبی قابل لمس بود که دلیلی بر استقبال هنرمندان از آن است.

لازم به ذکر است، دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به میزبانی حوزه هنری آذربایجان‌غربی، روزهای 26 و 27 تیرماه جاری در ارومیه برگزار شد.

گزارش از: سجاد امیر کردلر

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول