به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب عرفان اسلامی و راهکارهای ترویج آن در رسانه از هشت فصل اصلی شامل کلیات، ویژگیهای عرفان اسلامی، کشف و شهود در عرفان اسلامی، تبارشناسی تصوف و عرفان اسلامی، فرقهها و نحلههای شبهعرفانی و همراه با برنامهسازان تشکیل شده است.
چیستی عرفان اسلامی، سرچشمههای عرفان اسلامی، عبودیت حق، حقیقتطلبی، انسان کامل، راهکارهای عرفانی امام خمینی(ره) و راهکارهای عرفانی علامه طباطبایی از جمله موضوعاتی بوده که زیرمجموعه عناوین فصول این کتاب ارائه شده است.
توجه به عرفان و جنبههای معنوی زندگی انسان در سالهای اخیر رو به فزونی است و این مسئله سبب تولید و رشد قارچگونه مکاتب عرفانی مختلفی شده است که بسیاری از آنها با حیات واقعی انسان بیگانه است و در این میان، عرفان اهلبیت(ع) به دلیل آنکه بر وحی الهی متکی است، ضمن برآوردن نیازهای معنوی انسان، آنها را به سعادت دنیوی و اخروی رهنمون میکند.
این کتاب بر آن است تا با معرفی ویژگیهای عرفان اصیل اسلامی و کاستیهای دیگر عرفانهای دروغین، برنامهسازان و اصحاب رسانه ملی را در برنامهریزی و ساخت برنامههای مرتبط، یاری رساند.
در فصل چیستی عرفان اسلامی این کتاب آمده است: عرفان، از ریشه عرف و به معنای شناختی است که با تفکر و تدبر در آثار اشیاء به دست میآید. راغب اصفهانی، در مفردات میگوید: «معرفت و عرفان، شناختی است که به واسطه فکر و اندیشه در نشانههای اشیا به دست میآید. شناخت، اخص از دانش و با انکار متضاد است».
در فصلی دیگر با عنوان سرچشمههای عرفان اسلامی تصریح شده است: برخی شرقشناسان، ریشه و سرچشمههای عرفان را از آراء و باورهای غیر مسلمانان میدانند و متأسفانه، برخی مسلمانان ناآگاه نیز سخنان آنان را تأیید میکنند و عرفان را متأثر از آرای یونانیان، هندوان، بودائیان، برهمنان و پیروان آئین دشمن و برخاسته از آئینهای مجوسی یا یهود و نصارا میدانند.
کتاب عرفان اسلامی و راهکارهای ترویج آن در رسانه توسط سیدشهابالدین حسینی نوشته شده و به همت مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.
انتهای پیام/و30/د1000