اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

نقش رسانه در ارتقای تولید ملی و توسعه‌یافتگی منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «نقش رسانه در ارتقای تولید ملی و توسعه‌یافتگی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

نقش رسانه در ارتقای تولید ملی و توسعه‌یافتگی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «نقش رسانه در ارتقای تولید ملی و توسعه‌یافتگی» از چهار فصل اصلی مانند نقش رسانه‌ها در تثبیت هنجارهای نظام سیاسی، تولید ملی در اقتصاد سیاسی ایران، محدودیت‌های بین‌المللی در برابر اقتصاد ایران و الگوهای رسانه‌ای در ارتباط با همبستگی اجتماعی تشکیل شده است.

وسایل ارتباط جمعی، رسانه و آگاهی‌بخشی به مردم، رسانه‌ها و تثبیت هنجارهای نظام سیاسی، استقلال سیاسی؛ پشتوانه رشد اقتصادی، نقش سیاست‌گذاری در روند توسعه اقتصادی، نقش سیاست‌گذاری در روند توسعه اقتصادی، تحریم و کاهش تولید نفت ایران، رسانه، تبلیغات و فرهنگ‌سازی و رسانه و آگاهی‌بخشی به مردم از جمله موضوعاتی بوده که زیرمجموعه سرفصل‌های اصلی این کتاب مطرح می‌شود.

در مقدمه این اثر آمده است: رسانه ابزار انتقال هنجارهای فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود؛ زیرا می‌تواند برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که اهداف خاصی دنبال می‌کنند را به صورت خوشایندی به مردم ابلاغ کند و مشروعیت بخشد.

پیام مقام معظم رهبری، بخشی از رویکرد ساختاری ایران در تبیین جهت‌گیری نظام سیاسی در آینده محسوب می‌شود.

محدودیت‌های اقتصادی اعمال ‌شده علیه ایران را می‌توان بیشتر در حوزه‌های اقتصادی، تکنولوژیک و صنعتی مورد توجه قرار داد. در چنین شرایطی لازم است رسانه‌ها زمینه‌های لازم را برای تنظیم فرهنگ تولید در فرهنگ جهاد اقتصادی فراهم آورند.

گروه‌های اجتماعی (سازمان‌ها، احزاب، ارگان‌های دولتی و غیر دولتی، بازاریان و...) به رویکرد مقام معظم رهبری اشراف کامل دارند، اما شاخص‌های مربوط به فرهنگ تولید و خودکفایی در ادامه جهاد اقتصادی را می‌توان نمادی از کنش سازمان‌یافته نهادهایی همانند صدا و سیما دانست که زمینه‌های لازم را برای نهادینه‌سازی هنجارها به وجود می‌آورند؛ هنجارهایی که به قدرت تولید ملی در جوامع در حال توسعه معطوف است.

در فصل نقش رسانه‌ها در تثبیت هنجارهای نظام سیاسی ضمن پرداختن به بررسی رسانه و کارکردهای مختلف آن و همچنین نقش آن در تثبیت هنجارهای نظام سیاسی، آمده است: رسانه‌ها با برنامه‌های مختلف برای تقویت و ترویج ارزش‌های جامعه و ایجاد باور، هنجارسازی و زدودن ضد ارزش‌ها، ضمن تثبیت فرهنگ، قادر به اثرگذاری شگرف و بی‌بدیل در جامعه هستند، آنها به عنوان بستر انتقال پیام‌ها و مفاهیم، کارکردهای متفاوتی دارند و همچنین دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند.

درباره بعد سیاسی رسانه، بیان این نکته ضروری است که امروزه سیاست ارتباط مستقیمی با رسانه‌ها دارد و دیپلماسی رسانه، حرف نخست را می‌زند و دولت‌ها می‌توانند از طریق رسانه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های خاص خود را در جامعه به اجرا گذاشته و سبب تثبیت هنجارهای سیاسی در جامعه شوند.

«تولید ملی در اقتصاد سیاسی ایران» از دیگر فصل‌های این کتاب بوده که در این بخش تصریح شده است: تولید ملی، نه تنها موضوعی مؤثر در علم و فناوری است، بلکه زیربنای پیشرفت علم به شمار می‌رود در واقع کشوری به علم نیاز دارد که تولید ملی خود را جدی بگیرد.

خوشبختانه کشور ایران از منابع زیرزمینی زیادی برخوردار است، اما از سوی دیگر، همین موضوع به اقتصاد کشور آسیب زده است، تولید ملی بر اساس علم و فناوری، زمانی تحقق می‌یابد که اقتصاد و صنعت کشور دانش‌پایه باشند، بنابراین افزایش تولید ملی و حمایت از آن، یکی از کلیدهای مهم توسعه اقتصادی است.

در فصل موقعیت رسانه‌ای تلویزیون و تئوری‌های الگوپذیری خاطر نشان شده است: تماشای تلویزیون جزئی از رفتار عادی بیشتر مردم کره زمین قرار گرفته و تلویزیون رسانه‌ای است که به سهولت در دسترس همه قرار می‌گیرد و تأثیر آن بر باورها، ارزش‌ها و هنجارهای افراد بر کسی پوشیده نیست و تلویزیون ابزاری است که به تمایلات معرفت‌شناسی تلگراف و فوتوگرافی، قوی‌ترین قدرت بیان را اعطا می‌کند.

در فصل تلویزیون و عرفی شدن فرهنگ آمده است: دانستن حدود نقش تلویزیون در عرفی شدن فرهنگ، پیش از هر چیز، درک درست از جایگاه تلویزیون در فرهنگ‌سازی و تربیت اجتماعی افراد جامعه را می‌طلبد، بی‌تردید، در عصر حاضر همراه با دیگر منابع جامعه‌پذیری و تربیت افراد، رسانه تلویزیون از پرقدرت‌ترین و اثرگذارترین آنان است.

در بررسی کردن نقش تلویزیون در عرفی شدن فرهنگ، نخست باید چگونگی اثرگذاری تلویزیون بر فرهنگ و جایگاه آن را در فرهنگ‌سازی مشخص کرد و پس از آن، شیوه عرفی شدن فرهنگ از سوی تلویزیون بازگو شود.

کتاب «نقش رسانه در ارتقای تولید ملی و توسعه‌یافتگی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده و سیده صدیقه حسینی نویسندگی و ابوذر هدایتی ویراستاری این اثر را بر عهده داشته است.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول