اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام ماندگاری:

مهم‌ترین اصل در فهم معرفت دینی فهم اولویت ولی دین است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهم‌ترین اصل در فهم معرفت دینی، فهم اولویت ولی دین است که این از مهم‌ترین مبنای تسلیم در برابر امر خدا محسوب می‌شود.

مهم‌ترین اصل در فهم معرفت دینی فهم اولویت ولی دین است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری عصر امروز در کارگاه آموزشی مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: برای پذیرفتن دین و جایگاه والای ولی دین نیازمند درک صحیحی از نقش انسان در هستی و رابطه متقابل خدا و انسان هستیم.

وی افزود: ایمان به غیب و معرفت به اولویت فهمی دینی ولایت از اساسی‌ترین ملاک‌های فهم معرفت دینی و تسلیم در برابر حکمت خداست.

ماندگاری در تشریح ایمان به غیب گفت: ایمان به غیب و عالم معنا پیش نیازهایی را می‌طلبد تا روح آدمی در ابتدا صیقل یافته و آمادگی فهم معرفت را داشته باشد.

وی در این راستا افزود: رابطه روح و جسم در راستای معرفت روح و برای رسیدن به شناخت خدا، رابطه ظاهر و باطن، رابطه مادیات و معنویات و رابطه دنیا و آخرت مرزی میان مادی‌گرایی و معناگرایی است.

ماندگاری تصریح کرد: هر انسانی با پذیرفتن موارد ذکر شده و ارتقای سطح درکی و فکری در زمینه معرفت و ولایت تسلیم امر پروردگار می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به انواع تسلیم و تشریح مرتبه بالای آن گفت: تسلیم به سه قسم تعریف می‌شود که هر کدام از آنها با توجه به توانایی درک انسان از فلسفه وجودی و حکمی تسلیم در مرحله سخت و آسان جای می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین مرحله تسلیمی است که دین و ولی دین حکمی در راستای نفع فردی انسان می‌دهد و فلسفه آن برایش واضح و مبرهن است.

ماندگاری افزود: تسلیم در صورتی که انسان در فلسفه آن آگاه نباشد سخت‌تر می‌شود و این دومین نوع تسلیم در برابر خداست اما سومین و سخت‌ترین نوع آن هنگامی است که دین و ولی دین حکمی می‌دهد و انسان به‌ دلیل ناتوانی در ادراک صحیح آن به مقابله و صدور رای اشتباه می‌پردازد.

وی کلید معرفت دینی را درک سومین نوع فلسفه تسلیم و هدف دین را گره‌گشایی از کار مردم و مسیردهی به زندگی آنان برای رسیدن به کمال دانست.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول