به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلام محمد مهدی ماندگاری عصر امروز در کارگاه آموزشی مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: برای پذیرفتن دین و جایگاه والای ولی دین نیازمند درک صحیحی از نقش انسان در هستی و رابطه متقابل خدا و انسان هستیم.
وی افزود: ایمان به غیب و معرفت به اولویت فهمی دینی ولایت از اساسیترین ملاکهای فهم معرفت دینی و تسلیم در برابر حکمت خداست.
ماندگاری در تشریح ایمان به غیب گفت: ایمان به غیب و عالم معنا پیش نیازهایی را میطلبد تا روح آدمی در ابتدا صیقل یافته و آمادگی فهم معرفت را داشته باشد.
وی در این راستا افزود: رابطه روح و جسم در راستای معرفت روح و برای رسیدن به شناخت خدا، رابطه ظاهر و باطن، رابطه مادیات و معنویات و رابطه دنیا و آخرت مرزی میان مادیگرایی و معناگرایی است.
ماندگاری تصریح کرد: هر انسانی با پذیرفتن موارد ذکر شده و ارتقای سطح درکی و فکری در زمینه معرفت و ولایت تسلیم امر پروردگار میشود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به انواع تسلیم و تشریح مرتبه بالای آن گفت: تسلیم به سه قسم تعریف میشود که هر کدام از آنها با توجه به توانایی درک انسان از فلسفه وجودی و حکمی تسلیم در مرحله سخت و آسان جای میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: نخستین مرحله تسلیمی است که دین و ولی دین حکمی در راستای نفع فردی انسان میدهد و فلسفه آن برایش واضح و مبرهن است.
ماندگاری افزود: تسلیم در صورتی که انسان در فلسفه آن آگاه نباشد سختتر میشود و این دومین نوع تسلیم در برابر خداست اما سومین و سختترین نوع آن هنگامی است که دین و ولی دین حکمی میدهد و انسان به دلیل ناتوانی در ادراک صحیح آن به مقابله و صدور رای اشتباه میپردازد.
وی کلید معرفت دینی را درک سومین نوع فلسفه تسلیم و هدف دین را گرهگشایی از کار مردم و مسیردهی به زندگی آنان برای رسیدن به کمال دانست.
انتهای پیام/آ20