اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برنج‌زارهایی که از تشنگی می‌سوزند

خبرگزاری فارس: کشاورزان رستم‌آباد رودبار هر روز سوختن ناشی از تشنگی برنج‌زارهای خود را به دلیل کم‌آبی به نظاره می‌نشینند.

برنج‌زارهایی که از تشنگی می‌سوزند

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، با وجود بارندگی‌های زیاد در گیلان کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز خود با مشکل مواجه می‌شوند و این به خاطر بارش‌های غیر فصول زراعی و بدون ذخیره‌سازی شده است.

در گیلان برای هر هکتار شالیزار 10 تا 13هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود در صورتی که با انجام زیرساخت‌ها این میزان مصرف می‌تواند به پنج هزار و 400 تا شش هزار متر مکعب کاهش ‌یابد.

یکی از راه‌های برطرف کردن مشکل کشاورزی گیلان توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری به اجرایی کردن مصوبات سفرهای هیئت دولت در تسریع ساخت سدهای استان است.

استفاده بهینه از آب کشاورزی در گیلان در بهره‌مندی از آب‌های داخلی با احداث سد ممکن می‌شود و با ساخت سدهای شفارود، شهربیجار، پلرود و سدهای پلاستیکی در سریع‌ترین زمان می‌توان بر مشکل کمی‌آبی استان غلبه کرد و از منابع آبی داخلی که هم‌اکنون به هرز می‌روند استفاده کرد.

وجود سد سفیدرود به عنوان یک منبع آبی ارزشمند در شهرستان رودبار که در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده است، آب بیش از 188 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و بخش عمده نیاز صنعت و شرب استان گیلان را تامین می‌کند و در سال جاری نیز به دلیل افزایش بارش بارندگی سد سفیدرود بالغ بر 45 روز سرریز بود اما همخوانی نداشتن فصل کشاورزی و اراضی جلگه‌ای گیلان با اراضی رودبار موجب شده تا پس از پایین آمدن آب سد سفیدرود بسیاری از اراضی کشاورزی شهرستان رودبار با بی‌آبی مواجه شوند.

رودبار شهرستان تامین کننده آب کشاورزی 188 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان است و بی‌آبی اراضی کشاورزی به ویژه برنج‌زارهای منطقه رستم‌آباد موجب شده تشنگی این زمین‌ها کشاورزان پرتلاش را با مشکل مواجه کند و شالیزارهای آنها از تشنگی در حال سوختن باشد.

* بی‌آبی برنج‌زار مشکل مهم کشاورزان است

یکی از کشاورزان رستم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بی‌آبی برنج‌زارها را مهم‌ترین مشکل کشاورزان این منطقه دانست و اظهار کرد: به اداره آبیاری مراجعه می‌کنیم می‌گویند برای برطرف کردن این مشکل مکاتبه کرده‌ایم و بیل مکانیکی پس از 15 روز برای ساماندهی سردهنه برنج‌زارها آمده است.

قاسم عالمی، با بیان اینکه مسئولان به خواسته‌های کشاورزان ترتیب اثر نمی‌دهند، افزود: دهها بار برای برطرف کردن مشکل بی‌آبی برنج‌زارها به مسئولان امر مراجعه کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم حتی یک بار مدیر مربوطه را ملاقات کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئول آبیاری شهرستان حتی برای بازدید و دلگرمی کشاورزان به منطقه نیامده است، ابراز کرد: وقتی به مسئول آبیاری مراجعه می‌کنیم می‌گوید که آب مورد نیاز را تامین کرده‌ایم و نیازی به بازدید نیست، مسئولان از نزدیک بازدید کنند و ببینند که این آب کفاف برنج‌زارهای بی‌آب رستم‌آباد را نمی‌دهد.

* بی‌آبی موجب از بین رفتن کیفیت برنج می‌شود

یکی دیگر از کشاورزان منطقه شمام رستم‌آباد، اظهار کرد: تنها مشکل کشاورزان کم‌آبی نیست، کود مورد نیاز در بازار آزاد کیسه‌ای 50 هزار تومان عرضه می‌شود اما تعاونی که برنج‌زار ها را زیر پوشش خود دارد، می‌گوید کود ندارم.

محمد صمدی، رعیتی که برنج‌زار مردم را کشت کرده است می‌گوید توان خرید کود 50 هزار تومانی برای برنج‌زار یک هکتاری را ندارد و این کود باید از طریق تعاونی توزیع شود نه اینکه در بازار آزاد موجود باشد.

وی با اشاره به اینکه 15 روز برنج‌زارهای رستم‌آباد بی‌آب هستند، افزود: اگر باغچه سبزی را 15 روز آب ندهید پس از 15 روز می‌توانید محصول برداشت کنید اما کیفیت برنج بر اثر بی‌آبی افت پیدا می‌کند.

این کشاورز گفت: کشاورزی که زمین شخصی خود را کشت می‌کند می‌تواند محصولش را بیمه کرده و در صورت زیان وارده خسارت دریافت کند اما کسی که برنج‌زار مردم را کشت می‌کند توان بیمه محصول را ندارد و صاحب زمین از رعیت محصول با کیفیت می‌خواهد.

وی از عدم تدابیر لازم از طرف مسئولان شهرستان برای ترمیم سردهنه‌ها ابراز گلایه کرد و گفت: اداره آبیاری شهرستان حتی یک بیل مکانیکی برای ترمیم سردهنه‌ها در اختیار ندارد و سازمان بیل را به رشت انتقال می‌دهد و در مواقع لزوم حتی یک تریلی ندارند که این بیل را به شهرستان منتقل کنند.

صمدی گفت: نمی‌دانیم مشکلاتمان را باید به چه کسی بگوییم، با فرماندار و بخشدار نمی‌توانیم ملاقات کنیم و برای ملاقات با فرماندار می‌گویند سه‌شنبه‌ها مراجعه کنید در حالی که باید پشت نوبت 70 نفر مراجعه کننده برای ملاقات فرماندار صف بمانیم تا فرماندار را ببینم و در این صورت برنج‌زار ما بر اثر بی‌آبی بیشتر آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان با تانکر برنج‌زارهای خود را آبیاری کرده‌اند، گفت: اگر مسئولان امر نمی‌توانند آب، بذر و کود برسانند تکلیف کشاورزان را مشخص کنند و اکنون برنج‌زارهای رستم‌آباد به قدری تشنه هستند که با کفش واکس زده هم می‌توان وسط برنج‌زار راه رفت. 

* احداث سردهنه‌های بتنی مشکل بی‌آبی را برطرف می‌کند

یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: با احداث سردهنه‌های بتنی می‌توان مشکل کم‌آبی شالیزارهای کشاورزان را برطرف کرد اما سردهنه‌ها را با شن و ماسه ترمیم می‌کنند در حالی که هنگام سیلاب این سردهنه‌ها تخریب می‌شود و مشکلات افزایش می‌یابد.

محمد قیامی شمامی، عدم لایروبی نهرهای کشاورزی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: به دلیل عدم لایروبی برنج‌زارها، آب کشاورزی مورد نیاز برنج‌زارها تامین نمی‌شود.

یکی دیگر از کشاورزان روستای جمشیدآباد نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: کشاورزان برای تولید محصول رنج بسیار زیادی را متحمل می‌شوند و دو ماه است حواله کود در اختیار تعاونی قرار داده‌ایم اما هر بار تماس می‌گیریم، می‌گویند کود نداریم.

تقی بهبودی با اشاره به اینکه آب موجود کفاف نیاز برنج‌زارها را نمی‌دهد، تصریح کرد: آب کشاورزی گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود بنابراین مسئولان برای برطرف کردن مشکل بی‌آبی برنج‌زارها باید اقدامی اساسی انجام دهند.

وی با بیان اینکه امرار معاش زندگی بسیاری از مردم از کشاورزی تامین می‌شود، افزود: از مسئولان می‌خواهیم مشکلات کشاورزان را برطرف کنند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول