اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

پای دیابتی شایع‌ترین علت قطع عضو در دنیاست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: پای دیابتی شایع‌ترین علت قطع عضو در دنیا است.

پای دیابتی شایع‌ترین علت قطع عضو در دنیاست

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، سیداسماعیل گنجی عصر امروز در سمینار خودمراقبتی در دیابت اظهارداشت: پیشگیری مقدم بر درمان بوده و در این امر هر کسی بیشتر می‌فهمد بیشتر مسئول است.

وی افزود: مهم‌ترین علت بروز مشکل در پای دیابتی را می‌توان به نداشتن درد در عضو مبتلا دانست زیرا زنگ خطر او از کار افتاده و عدم حس درد خود از بزرگ‌ترین مشکلات فرد دیابتی است.

گنجی بیان داشت: رگ‌های خونی در فرد دیابتی تنگ شده، خون مورد نیاز به اندام نمی‌رسد و سوخت‌وساز در داخل سلول‌ها خوب صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری قبل از درمان اذعان داشت: امروزه دیابت در دنیا امری قابل پیشگیری بوده و بیمار در صورت رعایت می‌تواند از زخم و قطع پا در امان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهارداشت: مهم ترین عامل بیماری‌زا در افراد دیابتی کم خون‌رسانی است که عامل اصلی آن نیز عدم تحرک بدنی است.

این مسئول گفت: مسمومیت مزمن، ضربه‌های فیزیکی و روحی مزمن، نرسیدن مواد غذایی و ویتامین به بدن، حمله میکروب‌ها و قارچ و ویروس‌ها و زمینه فامیلی و ژنتیکی از دیگر عوامل بیماری‌زا هستند.

گنجی تصریح کرد: کنترل ژن‌های آینده در دست بشر امروز است که می‌تواند با رعایت همه عوامل بهداشتی آن را اصلاح کرده و به آیندگان منتقل کند و این امر بیانگر این است که همه ما درباره انتقال ژن به آیندگان مسئول هستیم.

وی با اشاره به اینکه هر 30 ثانیه یک پا در اثر دیابت قطع می‌شود، اظهار داشت: بیشتر مشکلات پا قابل پیشگیری و درمان بوده به شرط آنکه زود تشخیص داده شود و به متخصص مراجعه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: بیمارانی که دچار اختلالات عصبی شدید، کاهش حس و جریان خون اندام تحتانی هستند نیاز به توجه ویژه‌ای دارند زیرا این عوامل موجب زخم پا و قطع پا خواهد شد.

گنجی افزود: توجه به بهداشت و شستشوی روزانه پا، مراجعه به پزشک متخصص، رعایت تغذیه، فعالیت‌بدنی مناسب و کسب اطلاعات لازم درباره ایمنی و مراقبت از خود در افراد دیابتی می‌تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات را گرفته و فرصت زندگی عادی را برای همه بیماران دیابتی فراهم کند.

انتهای‌پیام/ع10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول