اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه پزشکی کرمان:

دیابت بزرگ‌ترین اپیدمی قرن است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بزرگ‌ترین اپیدمی قرن دیابت است که برآورد شده تا سال 2025 این بیماری 122 درصد افزایش پیدا می‌کند.

دیابت بزرگ‌ترین اپیدمی قرن است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان محسن گرکانی‌نژاد پیش از ظهر امروز در همایش کشوری دیابت در کرمان اظهار داشت: بزرگ‌ترین اپیدمی قرن دیابت است که برآورد شده تا سال 2025 این بیماری 122 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: حدود 90 درصد بیماری دیابت از نوع دو است که روش‌های پیشگیری اثربخش و مفیدی دارد و کم‌هزینه‌تر بوده و راه کنترل این اپیدمی جهانی پیشگیری اولیه است.

گرکانی‌نژاد تصریح کرد: اگر در زمینه شناسایی بیماری‌های مزمن از جمله دیابت هزینه کنیم، بسیار کمتر از هزینه‌های درمان این بیماری‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده تا سال 2020، میزان 60 درصد مرگ و میرها در دنیا بر اثر بیماری‌های مزمن اتفاق بیفتد که 47 درصد از بار بیماری‌ها را نیز شامل می‌شود و 25 درصد از این بیماری‌های مزمن را بیماری‌های غیرواگیر تشکیل می‌دهند.

گرکانی‌نژاد با اشاره به اینکه دیابت از بیماری‌های مزمن و مؤثر در مرگ و میر است، تصریح کرد: دیابت از عوامل مهم مرگ و میر است که موجب بعضی بیماری‌های دیگر می‌شود و عواملی مانند مصرف الکل، کم‌تحرکی و رژیم غذایی نامناسب در این بیماری بسیار مؤثر هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه طرح دیابت در فاز اول کار را در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر آغاز کرد که طی این اقدام 200 هزار نفر غربالگری شدند.

وی عنوان کرد: از این تعداد دیابت در 3 هزار و 519 نفر زن و یک هزار و 864 نفر مرد تشخیص داده شد که چاقی، عامل مهمی در روستاها بود.

گرکانی‌نژاد تصریح کرد: همچنین طرح موضوع در شورای سلامت استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کادر معاونت بهداشتی و مدیران مراکز بهداشتی سطح شهر، برگزاری همایش دیابت در شهرها، برگزاری جلسات آموزشی برای عموم مردم، اطلاع‌رسانی عمومی از طریق صدا و سیما و ... از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه دیابت شهری حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.

وی گفت: 626 هزار نفر زیر پوشش در کرمان هستند و 256 هزار نفر جمعیت بالای 30 سال را تشکیل می‌دهند و در غربال‌گری انجام شده در سطح شهر کرمان بیشترین مراجعه کنندگان خانم ها بوده‌اند.

گرکانی‌نژاد خاطرنشان کرد: 12.6 درصد از جمعیت غربال‌گری شده بیمار جدید شناخته شدند و 95 درصد از مراجعان نیاز به ارجاع به آزمایشگاه داشتند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول