اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

دیابت یکی از عوامل مهم نابینایی در بیماران است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی و متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: دیابت یکی از عوامل مهم نابینائی در بیماران است.

دیابت یکی از عوامل مهم نابینایی در بیماران است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، سیداحمد رسولی‌نژاد ظهر امروز در سمینار خودمراقبتی در دیابت اظهار داشت: دیابت از جمله بیماری شایع به علت بالا بودن قند خون است که موجب تغییرات در عروق بدن شده و قسمت‌های مهم و حیاتی بدن از جمله چشم را درگیر می‌کند.

وی افزود: مشکلات چشمی یکی از مهم‌ترین عوامل نابینایی در کشورهای پیشرفته و نیمه‌پیشرفته است که تشخیص و معاینه به موقع می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

رسولی‌نژاد بیان داشت: اگرچه در بیماران دیابتی تمام قسمت‌های چشم درگیر بیماری است اما شبکیه بیش از قسمت‌های دیگر در معرض خطر است.

متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در بیماران دیابتی عروق چشم دچار انسداد شده، قابلیت نفوذپذیری یافته و موجب می‌شود مواد داخل عروق چشم در شبکیه رسوب کرده و سبب خونریزی و ورم چشم شود این در حالی است که ممکن است بیمار خود متوجه این ضایعه نشده و در صورتی که این عارضه به مرکز بینائی برسد موجب کاهش دید در بیمار دیابتی شود.

رسولی‌نژاد اذعان داشت: در صورت عدم کنترل بیماری ممکن است این ضایعات موجب پارگی رگها و یا پارگی عصب چشم بیمار شود.

وی اظهار داشت: بروز مشکلات شبکیه در بیماران دیابتی بیشتر در بین افرادی که سابقه بیماری دیابتی طولانی‌تر داشته، در صورت عدم کنترل بیماری، داشتن فشار خون و چربی خون، داشتن مشکلات کلیوی، باردار شدن بیمار و مصرف دخانیات رخ می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: درمان شبکیه بستگی به زمان مراجعه بیمار دارد، اگر بیمار قبل از پارگی شبکیه مراجعه کند می‌توان با لیزر درمان کرد ولی اگر کنترل نشود ممکن است بارها به لیزر درمانی نیاز داشته و چه بسا منجر به کوری فرد دیابتی شود.

رسولی‌نژاد با اشاره به اینکه فلج عضلات چشم از جمله خطراتی است که بیمار دیابتی را تهدید می‌کند، متذکر شد: افراد دیابتی بسیار مستعدتر از افراد دیگربه بیماری آب سیاه و آب مروارید بوده و در آنها زودتر بروز می‌کند این در حالی است که با بالا و پائین آمدن قند خون ممکن است دید افراد نیز تغییر کند.

عضو هیئت علمی و متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: دیابت بیماری عمومی است که می‌توان با رژیم غذایی، کنترل فشار خون، دوری از استرس، معاینات به موقع چشم، ورزش و فعالیت بدنی مناسب از بروز مشکلات چشمی در این بیماران جلوگیری کرد.

انتهای ‌پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول