اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان پسماند اهواز خبر داد

اعلام آمادگی شهرداری اهواز برای خدمات‌رسانی به روستاهای اطراف

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز برای همکاری در جمع‌آوری پسماند روستاهای حاشیه این شهر، تا شعاع 20 کیلومتری اعلام آمادگی کرد.

اعلام آمادگی شهرداری اهواز برای خدمات‌رسانی به روستاهای اطراف

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز محمدسعید گلابکش‌زاده بعدازظهر امروز در کارگاه آموزشی مدیریت پسماندهای شهری گفت: شهرداری اهواز آمادگی دارد برای جمع‌آوری پسماند روستاهای اطراف اهواز تا شعاع 20 کیلومتری این شهر همکاری کند.

وی با بیان اینکه شهرداری اهواز تحت شرایطی می‌تواند به این روستاها خدمات رسانی کند افزود: این مسئله در صورتی محقق می‌شود که روستاها به صورت یک جا ( به طور مثال از طریق امور روستایی استانداری) با شهرداری قرارداد منعقد کنند، زیرا امکان انعقاد قرارداد با تمام روستاها که تعداد زیادی هستند، وجود ندارد.

گلابکش‌زاده ادامه داد: شهرداری اهواز امکانات لازم برای جمع‌آوری پسماندهای روستاهای اطراف را دارد، البته هزینه‌های خدمات رسانی به این روستاها باید از سرفصل اعتبارات این روستاها تأمین شود.

وی همچنین با بیان اینکه انتقال بخشی از پسماندهای اهواز به مدفن جدید از نیمه تیرماه آغاز شده، گفت: راه‌اندازی مدفن جدید پسماندهای اهواز با 125 هکتار وسعت، از سال 80 مطرح شد؛‌ چرا که محل قبلی دفن زباله‌ها، جنب روستای برومی (در جاده اهواز ـ ماهشهر) دیگر گنجایش دفن زباله را نداشت.

وی درباره روش دفع پسماند در سایت جدید اهواز توضیح داد: با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، مورد استفاده قرار گرفته که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و بعد از بهره‌برداری، این سایت توسط وزارت کشور به عنوان نمونه مدفن بهداشتی به شهرهایی که آب‌های زیر زمینی بالا دارند، معرفی می‌شود.

گلابکش‌زاده با اشاره به احداث کارخانه بازیافت پسماند در این محل، اظهار کرد: این کارخانه برای بازیافت پسماندهای خشک و مواد آلی با ظرفیت یک هزار و 200 تن در شبانه روز دارای دو خط 300 تنی در یک شیفت است. خط سوم آن نیز در حال نصب است.

به گفته وی، قرار است ‌40 نفر از بانوان سرپرست خانوار که از سوی بهزیستی معرفی می‌شوند، برای جداسازی پسماندهای خشک (شامل کاغذ،‌ پت، شیشه و...) به کارگیری شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دستگاه پرس به منظور کاهش حجم زباله‌ها پیش بینی شده که حجم پسماند را 40 درصد کم و به سلول های دفن منتقل می‌کند.

وی بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز را یادآور شد و گفت: به همین دلیل از روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند استفاده خواهد شد.

گلابکش‌زاده توضیح داد: در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول‌های شیب‌دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند.

وی افزود: عمر هر سلول حدود سه سال برآورد شده و تا ارتفاع 15 متر، شش لایه زباله می‌توان در آن دفن کرد. در پایان، هر سلول،‌ هرمی شکل و به تپه فضای سبز تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز با اشاره به تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی دراین سیستم، ادامه داد: شیرابه زباله از طریق مجراهایی میان سلول دفن و حوضچه‌هایی باز چرخانی می‌شود، تا علاوه بر کاهش حجم شیرابه، مواد سمی (BOD و COD) آن نیز کم شود؛ به طوری که می‌توان از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه تدوین شده شهرداری،‌ قرار است ظرف پنج سال (از سال 89 تا 94) و با راه‌اندازی کوره زباله سوز دفن پسماند به صفر برسد و زباله‌ای برای دفن وجود نداشته باشد.

گلابکش‌زاده خاطر نشان کرد: طرح توسعه سایت با راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت لاستیک‌های فرسوده، پلاستیک و... نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون 10 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده که 25 درصد آن از کمک‌های استانداری،‌25 درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیمی از آن نیز توسط شهرداری تأمین شده است.

به گفته وی، سایت جدید تا 20 سال آینده قابلیت استفاده دارد.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول