اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردوس:

تمرکز بر تعدادی از رشته‌های مشاغل خانگی صحیح نیست

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردوس گفت: تمرکز بر تعدادی از رشته‌های مشاغل خانگی صحیح نیست.

تمرکز بر تعدادی از رشته‌های مشاغل خانگی صحیح نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شوند و قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آن‌ها می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی اشاره کرد.

آیا تصویب قانون حمایت از مشاغل خانگی در سال 1389 و اجرای این طرح از سال گذشته در سطح کشور توانسته است در کاهش آمار بیکاری تاثیرگذار باشد، در این زمینه گفت‌وگویی با رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان فردوس انجام داده است.

فارس: آیا مشاغل خانگی شغل محسوب می‌شود؟

سروری: مشاغل خانگی با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار انجام می‌شود.

این نوع فعالیت‌ها که منجر به تولید کالا و خدمات و همچنین کسب درآمد می‌شود در واقع شغل به حساب می‌آید چرا که علاوه بر تولید کالا سبب کسب درآمد و کمک به اقتصاد خانواده نیز می‌شود.

فارس: مشاغل خانگی در کشور ایران از چه زمانی شکل گرفته است؟

سروری: مشاغل خانگی در ایران از قدمت زیادی برخوردار است و در گذشته نیز بسیاری از نیازهای خانواده به ویژه جوامع روستایی از طریق مشاغل خانگی نظیر تولید فرش، گلیم و پرورش دام و طیور انجام می‌شد.

مشاغل خانگی به صورت نوین از 10 سال گذشته در کشور مطرح شد که بخشی از تولیدات کشور نیز از این طریق به بازار عرضه می‌شود و امروزه نیز بیش از 60 درصد تولیدات دنیا متعلق به مشاغل خانگی است.

فارس: مشاغل خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟

سروری: مشاغل خانگی مزایای زیادی دارد که علاوه بر حذف هزینه‌های خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب می‌توان به انعطاف‌پذیری این نوع مشاغل اشاره کرد به طوری که فرد با صرف هزینه بسیار اندکی می‌تواند در راستای تغییر و بهبود کار گام بردارد.

فرهنگ کار در خانواده نیز از دیگر مزایای مشاغل خانگی است و عین حالی که فرزندان از حضور مادر در خانواده احساس امنیت می‌کنند از نزدیک با اهمیت کسب و کار آشنا می‌شوند.

فارس: حمایت از مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال برای زنان تا چه اندازه موثر است؟

سروری: در ایران مشارکت اقتصادی زنان که نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، کمتر از 13 درصد است و این رقم حکایت از آن دارد که زنان نقش عمده‌ای در بازار کار کشور ندارند.

ضرورت توسعه کسب و کارهای خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی از زنان است که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند ولی به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار شوند.

بیش از 90 درصد متقاضیان مشاغل خانگی زنان هستند و با حمایت از این نوع مشاغل برای زنان اشتغالی مناسب با کمترین هزینه در محیط خانواده ایجاد می‌شود و باید با حمایت از مشاغل خانگی هر خانه را به یک کارخانه تبدیل کرد.

فارس: آیا مسئولان در زمینه ساماندهی مشاغل خانگی موفق عمل کرده‌اند؟

سروری: مشاغل خانگی طرحی نوپا و جدید است که قطعاً نیاز به حمایت و پرورش دارد و ممکن است در سال‌های نخست اجرا با نواقصی نیز همراه باشد.

ساماندهی افراد در قالب شرکت‌های تعاونی پشتیبان مشاغل خانگی، نظارت جدی بر ورود کالاهای بی‌کیفیت از برخی کشورها و تاکید بر استفاده از کالاهای تولید داخل می‌تواند نقش موثری در توسعه مشاغل خانگی داشته باشد.

فارس: مهم‌ترین نقص طرح ساماندهی مشاغل خانگی چیست؟

سروری: ممکن است بخشی از تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان در ارتباط با ایجاد شغل هزینه نشود و به سبب عدم نظارت کافی، تسهیلات از مسیر اصلی خود منحرف و در زمینه‌های دیگری هزینه شود که این خود یکی از نواقص اجرای طرح مشاغل خانگی است.

اگر نظام بانکی تسهیلات خرید خودرو، زمین، منزل و دیگر تسهیلات مورد نیاز را به مردم پرداخت کند دیگر مردم مجبور نیستند تا برای خرید منزل و خودرو به تسهیلات اشتغال روی بیاورند و تسهیلات اشتغال در مسیر درست خود یعنی ایجاد شغل هزینه می‌شود.

از دیگر نواقص طرح ساماندهی مشاغل خانگی، تجمیع تمرکز بر روی یک یا چند رشته خاص است در حالی که بیش از 304 رشته مشاغل خانگی شناسایی و معرفی شده ولی تاکنون متقاضیان در تعداد محدودی از این رشته‌ها درخواست تسهیلات داشته‌اند.

در سال جاری با اعلام میزان تسهیلات اختصاص یافته به مشاغل خانگی به همه رشته‌هایی که قابلیت اجرا در سطح استان را داشته باشند توجه می‌شود.

فارس: در سال گذشته میزان تسهیلات مشاغل خانگی در شهرستان فردوس چه میزان بوده است؟

سروری: در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات به مشاغل خانگی شهرستان فردوس اختصاص یافت که تاکنون 90 درصد آن جذب شده است.

از سال گذشته تاکنون همچنین 800 مجوز برای ایجاد مشاغل خانگی در سطح شهرستان فردوس صادر شده است.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول