اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اختصاصی/ در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

کار ساخت تندیس "علی کریمی" به پایان رسید/ آغاز ساخت تندیس بزرگان فوتبال ایران

خبرگزاری فارس: سازنده تندیس "علی کریمی" از پایان یافتن کار ساخت تندیس این بازیکن و آغاز ساخت تندیس بزرگان فوتبال ایران خبر داد.

کار ساخت تندیس "علی کریمی" به پایان رسید/ آغاز ساخت تندیس بزرگان فوتبال ایران

سید رضا عمادی‌پاشاکلایی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در ساری از پایان یافتن کار ساخت تندیس "علی کریمی" این بازیکن اسطوره‌ای فوتبال کشورمان خبر داد.

وی تصریح کرد: ساخت این تندیس حدود چهار ماه طول کشید، ولی برای طراحی این تندیس حدود یک سال وقت صرف کردم.

این هنرمند ادامه داد: برای ساخت این تندیس به مدت دو ماه در خانه فقط کار طراحی انجام می‌دادم و حدود 460 برگ طرح برای ساخت تندیس انجام شد.

عمادی‌پاشاکلایی که جانباز دفاع مقدس و بازنشسته یکی از ارگان‌های دولتی است، در تشریح کار ساخت تندیس بیان داشت: برای اینکه در دوران بازنشستگی‌ام فرد مفیدی برای جامعه باشم و ایده‌ای درونی‌ام را شکوفا کنم کار ساخت تندیس را پیگیری کردم.

سازنده تندیس علی کریمی با بیان اینکه قبل از شروع کار تندیس علی کریمی چندین کار هنری دیگری را انجام دادم، خاطرنشان کرد: تندیس کتیبه‌ای هخامنشی، تندیس حضرت مریم(س) و تندیس‌های دیگری را به صورت سه بعدی طراحی و اجرا کردم و چندین تندیس از جنس سنگ را نیز اجرا کردم.

وی ادامه داد: ساخت تندیس کار نو و تازه‌ای است که در هیچ مراکز آکادمیک دنیا بر اساس تحقیقاتی که انجام شد تدریس نمی‌شود.

 

* علی کریمی را به خاطر بازی‌های خوبش انتخاب کردم

عمادی‌پاشاکلایی در تشریح تازه بودن کار تندیس بیان داشت: این تنها تندیسی است که اطلاعات شخصی و کاری صاحب تندیس در اجزای تندیس به کار گرفته شد و هر قسمت از تندیس گویای مشخصات فردی و شغلی صاحب تندیس است.

این هنرمند در پاسخ به سئوال فارس درباره علت انتخاب علی کریمی برای ساخت تندیس گفت: به خاطر فوتبالی بودن خودم ساخت تندیس ورزشی را از پهلوانان فوتبال شروع کردم.

وی ادامه داد: برای شروع کار باید یک فردی را انتخاب می‌کردم و علی کریمی را تنها به خاطر بازی‌های خوبی که برای کشور انجام داد انتخاب کردم.

 

* ابتدا طرح این تندیس را در اختیار مسئولان پرسپولیس قرار دادم

عمادی‌پاشاکلایی در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولان پرسپولیس در جریان ساخت این تندیس قرار دارند، بیان داشت: ابتدا طرح این تندیس را در اختیار مسئولان پرسپولیس قرار دادم و خود مسئولان پرسپولیس خبر ساخت تندیس را اعلام کردند.

این هنرمند جانباز مازندرانی ادامه داد: پس از تکمیل تندیس با هماهنگی قبلی در محل باشگاه پرسپولیس جلسه‌ای با قائم مقام پرسپولیس داشتم.

وی درباره ابعاد تندیس و نوع جنس تندیس یادآور شد: جنس تندیس ساخته شده از چوب آزاد اشباع شده و رنگ تندیس از رنگ چوب، جوهر بادام و جوهر گردو است.

این هنرمند تصریح کرد: رنگ لباس‌های تندیس ساخته شده علی کریمی بادامی و گردویی است و بقیه اعضای تندیس دارای رنگ چوب و جوراب‌های تندیس به رنگ گردویی و رنگ مفش تندیس بادامی  است.

 

* تحقیقات مشخصات بازیگری علی کریمی را با همکاری پسرم انجام دادم

وی درباره اندازه تندیس اضافه کرد: اندازه تندیس 38 سانتی‌متر است که با سکوی زیرین آن حدود 48 سانتی‌متر است و وزن تندیس حدود هزار و 75 گرم است.

عمادی‌پاشاکلایی با بیان اینکه ساخت هر میلی‌متر این تندیس با برنامه بود، ابراز داشت: این تندیس طوری طراحی شد که صد مورد مشخصات علی کریمی را بازگو می‌کند.

این هنرمند جانباز خاطرنشان کرد: تمام قطعات این تندیس با برنامه و هر قطعه تندیس حرفی خاصی برای گفتن دارد.

وی با اشاره به سابقه دوران بازیگری‌اش در رشته فوتبال بیان داشت: اگر عمری باقی باشد تندیس مرحوم حجازی، علی پروین، علی دایی، مهدی رحمتی، رضازاده و هادی ساعی را نیز در برنامه کاری دارم.

عمادی‌پاشاکلایی در مورد تمایلش برای ساخت تندیس حجازی گفت: مرحوم حجازی به عنوان الگوی ورزشی‌ام بود.

این هنرمند با اشاره به سابقه ورزشی‌اش در رشته فوتبال گفت: در سال 1360 در تیم دژبانی تهران مشغول فعالیت بودم و علی پروین و ناصر محمدخانی از من برای حضور در تیم پرسپولیس دعوت کردند.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: به علت اینکه عاشق دفاع مقدس بودم از افتخار بازی در پرسپولیس جا ماندم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر فارس در مورد تعداد افرادی که به شما برای اجرای این کار مشاوره دادند، گفت: تحقیقات مشخصات دوران بازیگری علی کریمی را با همکاری پسرم انجام دادم و مشاور دیگری نداشتم.

 

* به خاطر علاقه‌ام ساخت تندیس را آغاز کردم 

عمادی‌پاشاکلایی متذکر شد: در اشباع چوب و رنگ‌آمیزی از  نظر برخی مغازه‌دار چوب فروشی و رنگ‌آمیزی استفاده کردم.

این جانباز دفاع مقدس در پایان اذعان داشت: به خاطر علاقه‌ام ساخت تندیس را آغاز کردم و تاکید می‌کنم که این متد در هیچ کجایی دنیا نه ساخته شده است و نه تدریس می‌شود.

=====================

گفت‌وگو از جاوید عباسی و جابر معافی

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول