اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

مشکل ذخیره گندم مرغوب در اردبیل وجود ندارد

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: مشکلی از بابت تأمین و انبار گندم مورد نیاز استان به شکل مرغوب وجود ندارد.

مشکل ذخیره گندم مرغوب در اردبیل وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حسین صابری در جلسه خرید گندم در اردبیل اظهار داشت: تاکنون 70 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شده، اما دغدغه ما خروج گندم از استان و احتکار احتمالی آن است که باید با تدبیری مناسب تلاش کنیم تا ذخیره مناسب و با کیفیت گندم در انبارهای استان برای تأمین نیازمندی‌های اهالی اتفاق بیفتد.

وی با انتقاد از مباحث مطرح شده در مورد واردات گندم تصریح کرد: زمانی که ما دو برابر مصرف خود تولید داریم و بیشتر از این رقم نیز می‌توانیم در انبارها ذخیره‌سازی کنیم و همیشه نیز شعار خودکفایی در گندم را سر می‌دهیم، شایسته نیست سخن از واردات گندم و کشتی‌های حامل بار گندم به مقصد ایران به میان بیاوریم.

صابری این اقدام را تضعیف واقعی نظام اقتصادی کشورمان توصیف کرد و افزود: بعید به نظر می‌رسد چنین اظهاراتی از زبان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تأمین بخشی از نیازمندی داخلی از طریق واردات به میان آمده باشد چرا که ما در فصل برداشت محصول ضرورتی ندارد سخن از واردات گندم یا تأمین بخشی از نیاز کشور از این طریق به زبان آوریم.

این مسئول با اعلام این‌که نیمی از محصول هنوز از مزارع استان برداشت نشده، خاطرنشان کرد: ما با در نظر گرفتن مشوق‌های متعدد می‌توانیم خرید تضمینی را به شکل مطلوب انجام دهیم که یکی از این مشوق‌ها حذف هزینه گندم خریداری شده از محل برداشت تا حمل محصول به سیلو است که این خود می‌تواند مشوق خوبی برای زارعان باشد تا گندم مرغوب خود را به سیلوها و دولت تحویل دهند.

وی اضافه کرد: به نظر نمی‌رسد موضوع انتقال گندم مورد نیاز استان از بندرعباس یا به شکل وارداتی اتفاق بیفتد چرا که به‌میان کشیدن چنین حرف‌هایی بیشتر به شوخی شبیه است و ما هیچ برنامه‌ای را در این زمینه نداریم.

استاندار اردبیل ضرورت پرداخت به‌روز بهای گندم خریداری شده و جلب رضایت زارعان را از این بابت عنوان کرد و ادامه داد: مردم استان نباید از بابت ذخیره‌سازی گندم با کیفیت نگران باشند چرا که اغلب گندم بر زمین مانده گندم دیم و مرغوبی است که می‌تواند در ارتقای کیفیت پخت نان نیز مؤثر باشد.

صابری به برخی از فشارهای رسانه‌ای و افکار عمومی در مورد گرانی نان اشاره کرد و ادامه داد: هر چند ضرورت دارد با فضاسازی‌های مناسب برخی سخنان کذب در این زمینه را از بین ببریم، اما یقین داریم نرخ نان در استان اردبیل با توجه به کیفیت پخت نسبت به سایر استان‌ها و حتی مرکز کشور پایین‌تر است.

به گزارش فارس، در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز متذکر شد: امسال 84 هزار هکتار از مزارع آبی استان زیر کشت گندم رفته بود که تاکنون در 44 هزار هکتار از این اراضی محصول گندم برداشت شده که در 40 هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان برداشت گندم آبی باقی‌مانده است.

عادل عبدایمانی اذعان داشت: 285 هزار هکتار از اراضی دیم استان نیز به کشت این محصول اختصاص یافته که به نظر می‌رسد 180 هزار هکتار از محصولات کشت شده این اراضی برداشت شده که رقم برداشتی بیش از 440 هزار تن بوده است.

انتهای پیام/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول