اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان:

ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیستان‌وبلوچستان 313 هزار تن است

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با احداث سیلوی ذخیره سازی کارخانجات سیستان و بلوچستان، این استان ظرفیت ذخیره 313 هزار تن گندم را دارد.

ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیستان‌وبلوچستان 313 هزار تن است

ایرج حسن‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با احداث سیلوی ذخیره سازی کارخانه آرد شهرکی به ظرفیت 40 هزار تن با احتساب ظرفیت‌های ذخیره سازی گندم در قبل و سیلوهای فلزی انبارهای بتنی احداث شده توسط کارخانجات آرد سازی استان، کل طرفیت ذخیره سازی استان بالغ بر 313 هزار تن است.

وی افزود: این استان از وضعیت مطلوبی در امر ذخیره سازی گندم برخوردار است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به صرفه‌جویی حاصل از هدفمند سازی یارانه‌ها که میزان مصرف گندم استان از 34 هزار تن به 22 هزار تن کاهش داده است تقریباً کل گندم مصرفی یک سال استان قابل ذخیره در سیلوها و انبارهای بخش دولتی و خصوصی است.

حسن‌پور ادامه داد: در حال حاضر، تعداد 9 واحد کارخانه آرد سازی با ظرفیت رسمی ماهانه بیش از 64 هزار تن در استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارند که با بهره‌گیری از ماشین‌آلات آرد سازی با کیفیت روزافزون با تکنولوژی بالا و مجهز به تولید انواع آرد خبازی و صنعتی مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: کارخانه آرد شهرکی به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه آرد سازی استان و یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات آرد سازی کشور با انتقال کارخانه آرد به خارج شهر تجهیز کارخانه و نصب ماشین‌آلات جدید استفاده از نرم‌افزار اتوماسیون و برنامه PLE، گام‌های مؤثری در تولید آرد با کیفیت و مورد نیاز مشتری برداشته که با افتتاح آن ظرفیت ذخیره سازی استاندارد این کارخانه به ظرفیت 40 هزار تن شاهد اثرات مثبت این اقدامات در بحث کمی و کیفی گندم آرد و نان در استان باشیم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان با وسعتی بالغ بر 187 هزار و 502 کیلومتر در ناحیه گرم و خشک واقع شده و به دلیل پایین بودن نزولات از نظر کشت محصولات کشاورزی نیاز به تأمین آن از سایر استان‌ها دارد.

حسن‌پور افزود: تأمین گندم مورد نیاز استان به میزان سالانه 420 هزار تن که با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر است همواره از مهمترین دغدغه‌های مسئولان استان بوده است.

وی بیان کرد: همچنین دوری از مراکز تولید گندم و پایین بودن ظرفیت‌های ذخیره سازی قبل از سال 74 مسئولان را بر آن داشت تا در زمینه افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم استان برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: در نخستین مرحله در سال 76، سیلوی شهید شریف‌زاده زاهدان با ظرفیت 66 هزار تن به بهره‌برداری رسید که با احتساب ظرفیت‌های ذخیره سازی قبلی، ظرفیت ذخیره سازی گندم استان در سال 76 به میزان 183 هزار تن افزایش یافت.

حسن‌پور تصریح کرد: به موازات افزایش تولید گندم در کشور که به خودکفایی در تولید این محصول رسید در راستای سیاست‌های دولت طی سال‌‌های اخیر در امر نهضت سیلو سازی با اولویت بخش خصوصی این شرکت ضمن تشویق و ترغیب مدیران بخش خصوصی که در زمینه تولید آرد فعالیت داشتند آنان را ملزم به ساخت سیلو در جوار کارخانجات آرد سازی کرد.

وی گفت: با ورود مدیران کارخانجات آرد سازی به عرصه سیلو سازی و واگذاری ساخت سیلو به بخش خصوصی طی سال‌های اخیر، تحول بزرگی در امر سیلو سازی و تغییر ساختار تأسیسات ذخیره سازی گندم در استان سیستان و بلوچستان رقم خورده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیلوهای احداث شده در اواخر سال 89 و اوایل سال 90 در استان عبارتند از؛ کارخانه آرد کنگان که نوع سیلوی آن فلزی بوده و ظرفیت ذخیره سازی 30 هزار تن گندم را دارد، کارخانه آرد نشاطی که سیلوی آن از نوع فلزی با ظرفیت ذخیره سازی 15 هزار تن گندم، کارخانه آرد لیونا با سیلوی فلزی و گنجایش 15 هزار تن ذخیره گندم، کارخانه آرد ستاره با سیلوی فلزی و ظرفیت ذخیره سازی 15 هزار تن گندم و کارخانه آرد کوثر با انبار بتنی و ظرفیت ذخیره سازی 150 هزار تن گندم که در مجموع 900 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی را دارند.

حسن‌پور افزود: استان سیستان و بلوچستان با مساحتی بالغ بر 187 هزار و 502 کیلومتر مربع معادل 4/11 درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده است که تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر در استان 21 فقره و واحدهای صنعتی دارای مجوز پروانه بهره‌برداری تا پایان آبان ماه سال 90، معادل هزار و 191 فقره با اشتغال 22 هزار و 361 نفر و سرمایه ثابت 5 میلیارد و 416میلیون و 704 هزار ریال است.

وی اضافه کرد: از تعداد واحدهای فوق حدود 60 درصد آنها در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و باقی در خارج از شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: براساس آمار و اطلاعات صنعتی ثبت شده، بیشترین پروانه بهره‌برداری در زمینه صنایع کانی غیر فلزی است.

حسن‌پور ادامه داد: تعداد مجوزهای تأسیس صادره تا پایان آبان ماه 90 معادل 2 هزار و 19 فقره و با پیش‌بینی اشتغال 45 هزار و 404 نفر و پیش‌بینی سرمایه ثابت معادل 26 میلیارد و 82 میلیون و 815 هزار ریال است که از این تعداد طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 20 درصد معادل 168 فقره با پیش‌بینی اشتغال 4 هزار و 200 نفر و سرمایه ثابت معادل یک میلیارد و 104 میلیون و 559 هزار ریال و همچنین طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصد معادل 113 فقره با اشتغال 3 هزار و 99 نفر و میزان سرمایه ثابت 747 میلیارد و 870 میلیون ریال است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین آمار ثبت شده در بخش صدور جوازهای تأسیس مربوط به صنایع غذایی و آشامیدنی با تعداد 33 فقره جواز است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان یادآور شد: در سال‌های اخیر تعدادی از واحدهای صنعتی به دلایل مختلف غیر فعال و تعطیل شده‌اند، تعداد این واحدها معادل 326 فقره است که از عمده‌ترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی می‌توان به مشکلات مدیریتی، شرایط اقتصادی (عدم رقابت پذیری محصول، مشکل فروش و بازاریابی و...)، مشکل تأمین منابع مالی و داشتن بدهی‌های بانکی، عدم خرید محصولات تولیدی استان، مشکلات ناشی از تأمین مواد اولیه که منبع تأمین آن کشورهای همسایه شرقی است، اشاره کرد.

حسن‌پور بیان داشت: عمده‌ترین قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان شامل قابلیت‌های صنعتی و معدنی، شیلاتی، کشاورزی و بازرگانی است و مشوق‌های سرمایه‌گذاری شامل معافیت‌های مالیاتی واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با قیمت کمتر از قیمت تمام شده، ارائه تسهیلات بانکی با بخشودگی خاص استان است.

وی افزود: از جمله صنایع مهم و بالادستی و صادراتی استان می‌توان به صنایع شرکت سیمان سیستان، سیمان خاش، شرکت مینو شرق (بیسکوئیت و نوشابه)، مروارید هامون (پودر رختشویی)، رادفرمان تفتان (تولید سیبک خودرو)، شرکت عمل‌آوری کنجد و حلوا شکری طاووس و شرکت نخل طلایی بلوچ (تولید آب میوه) را نام برد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان عنوان کرد: واحدهای تولیدی کنسرو ماهی (شرکت ماران، شرکت ساحل صید کنارک و... شرکت تابان دریا (عمل‌آوری ماهی و میگو)، کشتی سازی منصور، شرکت فراگیر بافت بلوچ، تور ماهیگیری ایران، کشتارگاه‌های صنعتی و واحدهای بسته بندی گوشت قرمز، واحدهای تولید شیر و فرآورده‌های لبنی، کارخانجات آرد سازی استان، واحدهای تولیدی سنگبری (تولید کننده سنگ‌های تزئینی) در استان است.

حسن‌پور گفت: فعالیت‌هایی که به منظور توسعه صنعت در استان صورت پذیرفته است شامل راه‌اندازی نواحی صنعتی در شمال و جنوب استان و همچنین توسعه زیر ساخت‌ها (تأسیساتی و راه سازی، تسطیح، آسفالت، عملیات برق رسانی، جدول کشی، انتقال خط تلفن و فیبرنوری در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان)، پیگیری برای عملیات گازرسانی به شهرک‌های صنعتی شمال و جنوب استان می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه صنعت و ایجاد واحدهای تولیدی جدید با در نظر گرفتن روند گذشته و ارزیابی وضع موجود به ویژه شرایط تسهیلات بانکی پیش‌بینی می‌شود طی برنامه پنج ساله تا پایان سال 93، حدود 2 هزار فقره جواز تأسیس با پیش‌بینی اشتغال 2 هزار و 500 نفر صادر شود و انتظار می‌رود در این مدت حداقل 600 طرح با اشتغال 8 هزار نفر به مرحله بهره‌برداری محقق شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا، طرح‌های مهمی از قبیل روغن کشی، سیمان طبس، سیمان سراوان، واحد عمل‌آوری خرما در سراوان، ایجاد پالایشگاه در جنوب استان، ایجاد کارخانه فولاد در جنوب استان در دست بررسی و اجرا است.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول