اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

بانک‌ها 950 میلیارد تومان توان پرداخت تسهیلات دارند

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: بانک‌های عامل استان اردبیل از محل مانده بنگاه‌های زود‌بازده، توسعه بخش کشاورزی و اشتغال خانگی توان پرداخت 950 میلیارد تومان تسهیلات را دارند.

بانک‌ها 950 میلیارد تومان توان پرداخت تسهیلات دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حسین صابری ظهر امروز در جلسه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اردبیل اظهار داشت: با ابلاغ پرداخت تسهیلات مانده بنگاه‌ای زود‌بازده از سال 84 تاکنون قرار است بانک‌های عامل 560 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که در کنار آن 370 میلیارد تومان اعتبار نیز مربوط به طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی بوده است که اگر همه این تسهیلات را بانک‌های عامل پرداخت کنند ما قادر خواهیم بود معضل تمام بیکاران استان را برطرف کنیم.

وی از بانک‌های عامل خواست؛ ظرف روزهای آینده رقم پرداختی خود را در حوزه اشتغال و کار‌آفرینی محاسبه کرده و اعلام کنند چرا که یقین داریم کل پرداختی بانک‌ها به طرح‌های معرفی شده کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به کمتر از 20 درصد نمی‌رسد.

رئیس شورای اداری استان اردبیل با انتقاد از برخی سخت‌گیری‌های بانک‌ها و مطرح شدن موضوع عدم تعادل منابع و مصارف گفت: ما خودمان را مقید کردیم جواب سلام کسی که بدهکار بانک است ندهیم چرا که بر اساس اعتقادات ایمان داریم که نباید افراد مختلف شرکت‌ها و کارخانجات نسبت به بازپرداخت حق و حقوق بیت‌المال اجحاف کرده و بی‌انضباطی داشته باشد.

صابری بیان داشت: با اظهارات مدیران بانک‌ها قرار شد طی مکاتبه‌ای که با بانک مرکزی خواهیم کرد امتناع بانک‌های عامل را از پرداخت تسهیلات تکلیفی استان اعلام کنیم تا رئیس بانک مرکزی در جریان کار قرار گرفته و خود برای فشار به این مجموعه به اهرم‌ها و راهکارهای قانونی متوسل شود.

این مسئول ضرورت آزاد‌سازی وثیقه‌های غیر‌ضرور را از سوی بانک‌ها برای طرح‌ها و پروژه‌های مطرح شده خاطرنشان کرد و افزود: ما از بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و خاوری مرحوم در زمان خودش خواستیم تا به وعده‌های خود در اختصاص اعتبار ویژه کار‌آفرینی و اشتغال و همچنین پرداخت تسهیلات بانک‌ها به مقاوم‌سازی مسکن روستایی و طرح‌های توسعه‌ای در این بخش عمل کنند اما هیچ یک از این مسئولان کشوری به وعده خود عمل نکردند.

استاندار اردبیل موضوع سیل اخیر در خلخال و ضرورت بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌ شده را یادآور شد و گفت: زمزمه‌هایی از سوی بانک‌ها مبنی بر بستن قرار داد برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی با نرخ سود 21 درصد به گوش می‌رسد که چنین رفتاری در شان و شوکت مسئولان بانکی و مقامات ما نیست چرا که قرار است این تسهیلات با نرخ سود 4 درصد پرداخت شود تا فشاری به روستاییان وارد نشود.

* سخت‌گیری‌های بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به توسعه حلبی‌آباد‌ها کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما اگر نتوانیم به روستاها با نظر مثبت و مساعد و در توسعه آنها با تمام توان وارد شویم به یقین مهاجرت افزایش یافته و حلبی‌آباد‌ها گسترش می‌یابد.

صابری از مدیران عامل بانک‌ها خواست در این زمینه جدیت به خرج داده و تسهیلات مورد نظر را بر اساس بسته‌های سیاستی و نظارتی بانک با نرخ سود 4 درصد و به مبلغ 12.5 میلیون تومان پرداخت کنند تا مشکل آسیب‌دیدگان از سیل به حداقل برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه معاون سرپرستی بانک ملی استان اردبیل نیز در سخنانی خاطرنشان کرد:‌ همچنان عدم تعادل منابع و مصارف یکی از مشکلات جدی و اساسی است به طوری که گاه سه برابر منابع خود تسهیلات پرداخت کردیم و بانک‌ها در تامین منابع پرداختی خود دچار مشکل جدی هستند.

حسن فرهودی گفت: هر چند ما بر اساس اولویت و تکلیف تعیین شده و وصول منابع پرداختی‌های خود را انجام می‌دهیم اما از دستگا‌ه‌های اجرایی نیز انتظار داریم در معرفی طرح‌های اولویت‌دار همت کرده و با رایزنی صاحبان طرح‌ها و واحدها آنها را مجاب به باز‌پرداخت تسهیلات دریافتی کنند.

وی از نمایندگان استان در مجلس خواست؛ با پیگیری خود خط اعتبار ویژه‌ای را برای تامین منابع مورد نیاز بانک‌ها در دستور کار قرار دهند تا به سرعت شاهد رونق پرداختی بانک‌ها باشیم.

معاون سرپرستی بانک ملی استان اردبیل تصریح کرد: برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی با 5 درصد نرخ سود در مناطق سیل‌زده خلخال قرار است مابه‌التفاوت سود 15 و 21 درصدی از سوی دولت تامین شود تا این پرداختی‌ها به شکل قانونی و بر اساس بسته‌های نظارتی و سیاستی بانک مرکزی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران بانک‌های عامل به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص پرداخت مانده تسهیلات بنگاه‌های زود‌بازده پرداختند و اعلام کردند در صورت تعادل منابع و مصارف حاضر هستند منابع مورد نظر بنگاه‌ها را تامین کرده اما از لحاظ تامین و پرداخت 20 میلیارد تومان مانده تسهیلات خود اشتغالی خانگی هیچ مانع و مشکلی وجود ندارد.

در این جلسه اعضای شورای اشتغال و برنامه‌ریزی استان با پیشنهاد شرکت آجر‌پزی قزل‌تپراق برای پرداخت یک‌هزار میلیون ریال سرمایه در گردش از طریق صندوق توسعه ملی موافقت کردند و کلیه بانک‌ها موظف شدند وثایق مازاد متقاضیان تسهیلات را آزاد‌سازی کرده و 3 درصد سپرده خود را نیز به طرح‌های توجیه‌دار فنی اختصاص دهند.

همچنین در این جلسه با تاکید استاندار اردبیل مقرر شد سه دستگاه اجرایی کمیته امداد، بهزیستی و میراث فرهنگی به هر میزان که متقاضی طرح‌های خوداشتغالی و کسب و کار خانگی دارند برای برخورداری از تسهیلات 20 میلیارد تومانی در این بخش به بانک‌های عامل معرفی کنند تا این کار به سرعت انجام شود.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول