اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهریور ماه امسال

همایش ملی دینور شناسی در شهرستان صحنه برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صحنه گفت: همایش ملی دینور شناسی با هدف شناسایی نقش و جایگاه این منطقه در شهرستان صحنه برگزار می‌شود.

همایش ملی دینور شناسی در شهرستان صحنه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فارس از کرمانشاه،‌ محمد مراد عزیزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: این همایش علمی و پژوهشی با هدف شناسایی نقش و جایگاه منطقه دینور در فرهنگ و تاریخ ایران و اسلام برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صحنه افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های برگزاری این همایش، معرفی مشاهیر این منطقه و تقویت هویت ملی است.

عزیزی تصریح کرد: منطقه دینور به‌ خصوص در قرن 2 هجری با ورود اسلام خیلی برجسته بوده و به گونه‌ای بوده است که عرفای جهان اسلام به این منطقه رفت و آمد داشته‌‌اند.

وی افزود: به لحاظ عرفانی و تاریخی، دینور برجسته بوده و بسیاری از مورخان اسلامی دینور را "ماه الکوفه" تعبیر کرده که این مسئله نشانگر این است که از جنبه‌های گوناگون سرآمد آن روزگار بوده است.

دبیر همایش تصریح کرد: در این منطقه 30 تا 40 نفر رجال و عارف نامی و شاعر مطرح وجود داشته، از جمله می‌توان به "ابن قتیبه دینوری" اشاره کرد که از نام‌آوران این خطه بوده‌اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صحنه افزود: این منطقه یک منطقه عالم‌پرور و قابل توجه با ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و تاریخی است.

عزیزی گفت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین دوران رشد مناطق داشته باشیم، دوره صفویه اوج رشد اصفهان بوده، اما اوج رشد منطقه دینور قرن دو هجری است، پس با این تفسیر و مقایسه چرا اصفهان به اینگونه رشد کرده ولی دینور تنها یک منطقه کشاورزی است.

دبیر همایش افزود: در این راستا از عموم پژوهشگران و محققان کشور، به‌ویژه استان کرمانشاه دعوت می‌کنیم با مشارکت و همکاری خود در این همایش ملی، مقالات خود را تا پایان شهریور ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: محورهای مقالات در 13 عنوان معین شده و پس از ارزیابی داوران به 13 مقاله برتر جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

دبیر همایش تصریح کرد: محورهای همایش ملی دینور شناسی شامل بررسی مطالعات باستان‌شناختی دینور، جغرافیای تاریخی دینور، دینور در آثار مورخان، جغرافی‌دانان و جهان‌گردان، بررسی احوال و افکار مشاهیر و رجال دینور (دانشمندان، مورخان، عارفان و شعرای دینور)، بررسی علل و عوامل رونق فرهنگی و تمدنی دینور در قرون اولیه اسلامی، بررسی احوال و تاریخ خاندان‌های حکومت‌گر در تاریخ دینور، تبیین جایگاه و پیشینه علمی و فرهنگی دینور در تمدن ایران و اسلام، بررسی تاریخی طرح مباحث عرفانی در منطقه دینور، تحلیل و بررسی تاثیر عرفان دینوری بر دیگر مکاتب عرفانی، بررسی درون‌مایه‌های عرفانی و افکار عارفان دینور، امکان‌سنجی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی حال و آینده دینور، بررسی علل و عوامل انحطاط و افول علمی، تمدنی دینور و بررسی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری دینور خواهد بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صحنه در پایان گفت: علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت farhangeis.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول