اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازیگر طنز گچسارانی:

برخی مسئولان پرداخت دستمزد هنرمند را صدقه‌سری می‌پندارند

خبرگزاری فارس: بازیگر طنز گچسارانی گفت: هنر آن‌چنان در نزد بسیاری از مسئولان و مدیران پیش پا افتاده تصور می‌شود که پرداخت دستمزد هنرمندان را نوعی صدقه‌سری می‌پندارند.

برخی مسئولان پرداخت دستمزد هنرمند را صدقه‌سری می‌پندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، عبدالله جهانگیری هنرمند و بازیگر سرشناس گچسارانی در قسمت اول مصاحبه خود با خبرگزاری فارس در این شهرستان با انتقاد از عملکرد شبکه استانی دنا در عدم استفاده از هنرمندان و بازیگران گچسارانی، این موضوع را ناشی از تنگ نظری مسئولان این شبکه دانست و معتقد است که مدیران این رسانه در کهگیلویه و بویراحمد در برخی موارد سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

جهانگیری با انتقاد از ممنوع‌التصویر شدن خود در شبکه استانی دنا به دلیل تهیه کلیپی طنز در زمینه بیان مشکلات و موانع گچساران از زبان کاندیدای فرضی، به پخش برنامه‌های مشابه شبکه‌های دیگر اشاره کرد و معتقد بود برنامه‌های منتقدانه‌تری نیز تاکنون از شبکه‌های مختلف صدا و سیمای کشور پخش می‌شود.

به عقیده وی اگر قرار است در تولید یک برنامه خط قرمز و محدودیتی وجود داشته باشد، این محدودیت باید سراسری و برای همه یکسان باشد نه اینکه در سیمای کشوری منعی نداشته باشد اما در سیمای استان خط قرمز محسوب شود.

قسمت دوم گفت‌و‌گوی عبدالله جهانگیری بازیگر طنز گچسارانی با خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:

شخصیت عبدالله جهانگیری که حتی دیدنش مردم را شاد کرده و به خندیدن وادار می‌کند، در خانه چگونه است؟

این سؤال را همه از من می‌پرسند، من در خانه مثل بیرون رفتار می‌کنم، طنز و خنداندن در ذات من است و سرشت من با این موضوع آمیخته شده است.

باور کنید بعضی وقت‌ها چنان همسرم را به خندیدن وادار می‌کنم که از شدت خنده اشکش در می‌آید او قبل از اینکه همسر من باشد رفیق و دوست من است.

برخورد مردم وقتی شما را در خیابان می‌بینند چگونه است؟

وقتی مردم مرا در کوچه، خیابان، بانک و برخی ادارات می‌بینند شرمنده محبت و لطف خود می‌کنند و جالب است که در همان لحظه خواستار اجرای برنامه‌ای هر چند کوتاه هستند، این محبت، احترام و صمیمیت برای من از هر ثروتی بالاتر است، اینکه مردم از دیدن من و برنامه‌های من شاد می‌شوند بزرگترین سرمایه برای من است.

آقای جهانگیری می‌خواهم غافل‌گیرتان کنم، زود و سریع بگوئید دستمزد اجرای برنامه‌هایتان چقدر است؟

با پرسیدن این سؤال خودتان را غافل‌گیر کردید، در این زمینه از مسئولان و دستگاه‌هایی که برایشان برنامه اجرا می‌کنم گلایه دارم.

بعضی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در این زمینه بی‌مهری می‌کنند و بارها شده است که برنامه‌ای که من آن را اجرا کرده‌ام با مبلغ بیشتری به کسی داده‌اند که چند بار تصویرش از تلویزیون پخش شده است.

برخی مسئولان درک لازم را از هنر و کار طنز ندارند، بارها شده است که با مبلغ پیشنهادی برای اجرای برنامه مخالفت کرده‌اند و مبلغ درخواستی را برای اجرای بیست دقیقه طنز زیاد عنوان می‌کنند، من نیز در انتقاد به آنها همیشه این جمله را گفته‌ام " من 25 سال و بیست دقیقه است که دارم برای شما برنامه اجرا می‌کنم و عمر و زندگی‌ام را برای خنداندن مردم گذاشته‌ام" این بی‌مهری و بی‌انصافی است.

با نهایت تأسف این افراد موقع پرداخت دستمزد چنان برخورد ناشایستی دارند که انگار می‌خواهند صدقه سری بدهند، ولی باز هم می‌گویم به خاطر عشق به شاد کردن و خنداندن مردم این بی‌مهری‌ها را تحمل می‌کنم‌، لبخند مردم بهترین و ماندگارترین سرمایه برای من است.

به عنوان یک بازیگر طنز سرشناس گچسارانی چه انتظاری از مسئولان در این زمینه دارید؟

به قول چارلی چاپلین که گفت " یک عمر مردم را خنداندم اما بارها از شدت نداری و تنگدستی گریستم" بیشتر هنرمندان ما این شرایط را دارند و متأسفانه هنرمندان ما جایگاهی در استان ندارند و بسیار مظلوم واقع شده‌اند.

از مسئولان می‌خواهم نگاه خود را در این زمینه تغییر دهند و موقعیت و شخصیت یک هنرمند را بهتر درک کنند.

کدام یک از کارهایتان را بیشتر از همه دوست دارید؟

یک هنرمند همه کارهایش را دوست دارد اما بعضی کارها به دلایل خاصی از ارزش بیشتری برای هنرمند برخوردار است.

برای من ماندگارترین و تأثیرگذارترین کاری که انجام دادم اجرای نمایش طنز با زبان پانتومیم و اشاره برای کودکان استثنایی گچساران بود، باور کنید عکس‌العمل این بچه‌ها مرا متحول کرد، قلبم شکست و وقتی به خانه رسیدم ساعت‌ها فرزندم را در آغوش گرفتم و گریه گردم و خدا را به خاطر سلامتی فرزندم سپاس گفتم.

بیشتر توضیح دهید چه اتفاقی آنجا افتاد که شما را این قدر متأثر کرد؟

دیدن خنده‌های معصومانه کودکانی که نه می‌شنیدند و نه می‌توانستند حرف بزنند برای من غافلگیرکننده بود، اوج حیرت و شگفتی من وقتی بود که بعد از اجرای برنامه، آنها مرا در آغوش گرفتند و با گریه دست و صورت مرا می‌بوسیدند و با این کار از من تشکر می‌کردند، خودتان را یک لحظه جای من بگذارید چه حالی به شما دست می‌دهد.

آقای جهانگیری می‌خواهم موضوع را عوض کنم و در مورد بیماریتان حرف بزنیم، موافقید؟

در این زمینه از خیلی‌ها گلایه دارم و از خیلی‌ها نیز سپاسگزارم، شش سال با تومور مغزی دست و پنجه نرم کردم و در این مدت همسرم مرا شرمنده خود کرد همیشه از خدا به خاطر داشتن چنین همسری تشکر و قدردانی کرده‌ام.

در این شش سال سختی‌های زیادی کشیدم و همسرم نیز با صبر، بردباری و محبت در کنار من سوخت و ساخت.

شرایط سخت و تعیین‌کننده‌ای داشتم دکتر اعلام کرده بود که رگ‌های عصب من به اندازه تار مویی نازک شده است و هر لحظه امکان مرگ وجود دارد به همین دلیل انجام عمل جراحی را فوری و ضروری دانست.

چاره‌ای به جز عمل نبود باید خودم را برای این مسئله آماده می‌کردم اما هزینه عمل بالا بود و تهیه چنین مبلغی نیز در آن زمان برای من سخت بود.

دکتر به یکباره اعلام کرد که عمل نیاز است و این موضوع مرا غافلگیر کرد، دستان خالی و عملی که تعیین‌کننده مرگ و زندگی بود شرایط سختی را برای من به وجود آورده بود، با این همه در بدترین شرایط از لطف خداوند ناامید نشدم.

بالاخره با دعای خیر مردم و لطف خدا عمل با موفقیت انجام شد و من بار دیگر افتخار خنداندن مردم را به دست آوردم.

پس گلایه شما از چه کسانی بود اشاره نکردید؟

بله در شرایطی سخت و در حالی که ضرورت انجام این عمل ناگهانی اعلام شد، انتظار داشتم مردم و مسئولان این موضوع را درک کرده و در زمینه مالی به کسی که بیش از 25 سال آنها را خنداند، کمک کنند شرایط سختی داشتم که متأسفانه کسی این موضوع را درک نکرد.

بالاخره بر اساس گفته‌های خودتان دعای خیر مردم و لطف خدا سبب برگشتن شما به صحنه زندگی و بازیگری شد؟

بله دعای خیر مردم بی‌تأثیر در بهبودی من نبود اما برای انجام هر کاری وسایل و ملزومات آن مهم است و کمک معنوی با وجود کمک‌های مادی و وجود امکانات لازم اولیه تأثیر بیشتری دارد.

"معلمی به دانش‌آموزان می‌گوید با موضوع علم بهتر است یا ثروت انشا بنویسند، فردا از یکی از دانش‌آموزان می‌خواهد انشای خود را بخواند، دانش‌آموز می‌گوید ننوشته‌ام و معلم با زدن چند ضربه محکم خط‌کش به دستان دانش‌آموز او را تنبیه می‌کند و این دانش‌آموز در حالی که از شدت درد دستانش را به هم می‌مالد می‌گوید ثروت بهتر از علم است زیرا اگر من پول داشتم دفتری تهیه می‌کردم و در آن انشا را می‌نوشتم"

بله دعای خیر مردم از همه چیز مهم‌تر است اما آن‌روزها یک ریال هم برای من یک میلیون ارزش داشت و من انتظار همراهی و کمک را از طرف مردم و مسئولانی که یک عمر آنها را خنداندم، داشتم.

پس بالاخره هزینه عمل جور شد و عمل نیز با موفقیت انجام شد؟

بله به لطف خدا‌، لطف آقا امام زمان(عج) و دعای خیر مردم عمل با موفقیت انجام شد گرچه دکتر جراح احتمال موفقیت را 50 به 50 عنوان کرده بود، اما جا دارد از زحمات و کمک‌های خالصانه و دلسوزانه مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران و رئیس روابط عمومی این شرکت تشکر کنم که در این زمینه از هیچ کوششی برای کمک به من دریغ نکردند و دست مجموعه و پرسنل شرکت نفت را که با محبت‌های خود مرا شرمنده کردند، می‌فشارم.

در میان دیگر ادارات نیز رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران برای من سنگ تمام گذاشت و همیشه جویای احوال من بود.

و از خبرگزاری فارس به عنوان رسانه‌ای موفق و مردمی و تنها رسانه‌ای که جویای احوال من بوده و به بیان مشکلات هنرمندان می‌پردازد، تشکر و قدردانی می‌کنم.

------------------------------

گفت‌و‌گو از کوروش رضائی

------------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول