اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تربت حیدریه:

"رباط لاری " در شهر تربت‌حیدریه در حال تخریب است

خبرگزاری فارس: شهردار تربت حیدریه گفت: رباط لاری که یکی از آثار تاریخی قدیمی شهر تربت‌حیدریه است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است کاملا رها شده و اگر مورد مرمت قرار نگیرد تا دو سال آینده کاملا تخریب می‌شود.

"رباط لاری " در شهر تربت‌حیدریه در حال تخریب است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهدی ناصری در نشست خبری شهرداری این شهرستان در تور خبری سازمان همیاری‎های شهرداری‎های استان اظهار داشت: شهر تربت‌حیدریه مهاجر پذیر است و به دلیل اینکه ساخت و سازهای خارج از محدوده شهر در گذشته مدیریت نشده است امروز با مشکلی بزرگ روبرو هستیم و برخورد با این مشکل به شخصه هزینه‎های زیادی برای ما داشته است زیرا که طرف حساب ما مردم هستند که به دلیل نا آگاهی در محدوده‎ای خارج از شهر ساخت و ساز کرده‎اند و ما نمی‎توانیم به آنها خدمت رسانی کنیم.

وی افزود: برای حل این مشکل نیازمند ایجاد زیرساخت‎هایی هستیم، ما امروز در مقابل کار انجام شده قرار گرفته‎ایم و نیازمند کمک همه دستگاه‏ها و اعتبار کافی هستیم تا پدیده حاشیه‌نشینی را از بین ببریم.

وی تاکید کرد: در قانون برخورد با این مشکل جزو وظایف شهرداری نیست و سازمان مسکن و شهرسازی باید مسوولیت آن را بر عده بگیرد اما به هر حال ما شهرداری هستیم و باید به مردم خدمات بدهیم و فعلا هیچ بودجه خاصی برای حل این مشکل نداریم، هرچند که هم اکنون هم هزینه می‎کنیم و ناچاریم که زباله‎های این مناطق را جمع آوری کنیم.

وی افزود: متاسفانه مسئولان با این بهانه که این سکونتگاه‎ها خارج از محدوده شهر است از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‎کنند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط برخورد شهرداری با ساخت و ساز های جدید در خارج از محدوده شهر تصریح کرد: ما پیگیر بوده و به شدت برخورد می‎کنیم و از ابتدای امسال برای 17 بنا حکم گرفته و تخریب انجام داده‎ایم.

وی افزود: متاسفانه مسکن مهر شهرستان در مکان خوبی جانمایی نشده است و مردم رغبتی برای استفاده از آن ندارند و از روی ناآگاهی به حاشیه شهر پناه می‎برند.

وی در ارتباط اماکن تفریحی و فرهنگی این شهرستان تصریح کرد: متاسفانه اماکن فرهنگی و تفریحی خوبی در شهر نداریم و مردم ما غالباً برای تفریح به مشهد می‎روند اما اقداماتی برای برطرف کردن این مشکل در دست داریم که از جمله آن می‌توان به احداث پارک آبی و ایجاد مجتمع فرهنگی اشاره کرد.

شهردار تربت حیدریه در ارتباط با مشکل سینمای این شهرستان نیز گفت: ساختمان سینمای شهر دارای مشکلاتی بوده و در آستانه تخریب بود که با توافق با اداره ارشاد و هلال‌احمر که مالک ساختمان این بنا بود قرار شد که ساختمان قدیمی تخریب و ساختمان جدیدی ایجاد شود و شهرداری هم پروانه رایگان با عنوان مجتمع فرهنگی و تجاری که بخشی از آن تجاری و بخشی دارای سه سالن سینما است به صورت رایگان صادر کند.

وی افزود: این ساختمان تخریب شد اما به دلیل مشکلات ارشاد و هلال‌احمر ساختمان جدید احداث نشده است اما ما همچنان پای قول خود برای صدور پروانه هستیم، معاون سینمایی وزیر ارشاد در سفرش به تربت حیدریه قول کمک 400 میلیونی به این سینما را داده است اما این کمک به صورت تجهیزات بوده و منوط به احداث ساختمان است و امیدواریم هلال‌احمر کار ساخت سینما را به اتمام برساند.

ناصری در ارتباط مشکل آسفالت معابر شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: در این مسئله چند مشکل وجود دارد، یکی از مشکلات اساسی ما کمبود اعتبار و گرانی قیر است که سبب شده نتوانیم در خورشان شهر این مشکل را حل کنیم، یکی دیگر از مشکلات این است که در گذشته آسفالت معابر از کیفیت کافی برخوردار نبوده است و معابر پس از مدت کوتاهی از آسفالت شدن دوباره خراب می‎شدند.

وی افزود: ما به دنبال اصلاح کار ساخت و اجرای آسفالت هستیم و در چند فاز به اصلاح آسفالت معابر اقدام می‏کنیم و نیازمند صبر و تحمل مردم هستیم.

وی با اشاره به مشکل آب‎های سطحی در شهرستان تربت حیدریه تصریح کرد: یکی از عوامل از بین رفتن آسفالت معابر معیوب بودن سیستم کانال کشی و جوی آب معابر است که باعث خرابی آسفالت‎ها و ایجاد مشکلات بهداشتی نیز شده است که طبق برآورد ما اجرای کانال آب در شهر بیش از 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ما سعی داریم در چند فاز این مشکل را رفع کنیم.

شهردار تربت حیدریه در ارتباط اعتبارات بافت فرسوده این شهرستان نیز گفت: بافت فرسوده شهر از سال 82 مشخص شده است و طرح جامع آن نیز تهیه شده است و کار با فروش سهام آغاز شد اما به دلیل گستردگی پیشرفت کار زیاد نبود و با تصویب شورای شهر 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شد اما اوراق مشارکت استقراض از مردم است نه بودجه بلاعوض و باید بازگردانده شود.

وی افزود: شهرداری اقداماتی را از آغاز سال نود شروع کرده است و کار تفکیک اراضی انجام شده است و کار ساخت 200 واحد مسکونی این پروژه به زودی کلنگ خواهد خورد و پروژه‎ای دیگر با 80 درصد پیشرفت فیزیکی تا آخر سال به بهره‎برداری می‎رسد.

شهردار تربت حیدریه در خصوص اعتبارت عمرانی شهرداری این شهر نیز گفت: اعتبارات عمرانی سال مالی 90 شهرداری این شهر شش میلیارد و 600میلیون ریال بود که این مبلغ از اعتبارات استانی و حوادث غیر مترقبه به شهرداری تربت حیدریه تخصیص داده شده است.

ناصری همچنین از احداث دو پارکینگ طبقاتی توسط بخش خصوصی در بافت مرکزی این شهرستان خبر داد.

شهردار تربت‌حیدریه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی بازار زعفران در این شهرستان تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته 100 میلیارد تومان زعفران سال گذشته در بازار تربت‌حیدریه خرید و فروش شده است که ما برای ساماندهی به این بازار و رفع دلال بازی عوارضی را وضع کرده‌ایم.

وی همچنین در خصوص پروژه کارخانه کمپوست این شهرستان گفت: با همکاری بخش خصوصی این پروژه در حال ساخت است، به  کارخانه کمپوست دید انتفاعی نداریم و نیازمند حمایت دولت هستیم، ما سالی 1 میلیارد و 500 میلیون تومان به این پروژه تخصیص می‌دهیم.

وی با اشاره به آثار باستانی این شهرستان گفت: رباط‌ ها یکی از آثار باستانی مهم شهرستان هستند که رباط لاری که یکی رباط‌های قدیمی شهر است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است کاملا رها شده و اگر مورد مرمت قرار نگیرد تا دو سال آینده کاملا تخریب می‌شود.

وی افزود: در وقف نامه این رباط درآمد حاصل از اجاره انبارهای آن برای تعمیر و نگهداری‌اش وقف شده است اما سازمان میراث فرهنگی کاملاً به آن بی‌توجه است و اگر این بی توجهی ادامه پیدا کند این رباط بر سر کسبه‌ای که آنرا اجاره کرده‌اند فرو خواهد ریخت.

انتهای پیام/خ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول