اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صنعتگر نمونه گلستانی:

نقش بخش خصوصی در تصمیم‎گیری‎ها کمرنگ است

خبرگزاری فارس: صنعتگر نمونه گلستانی با بیان اینکه بخش خصوصی پرچمدار تولید است گفت: متاسفانه نقش بخش خصوصی در تصمیم‎گیری‎ها بسیار کمرنگ است.

نقش بخش خصوصی در تصمیم‎گیری‎ها کمرنگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان رضا مبصری بعد از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن که در محل نمایشگاه بین‎المللی استان گلستان برگزار شد اظهار داشت: عدم شکل‎گیری نهادهای غیردولتی مقتدر که بتواند با هم‎اندیشی تولید فکر و ایده بر پیکره بخش تولید تزریق کند مغفول مانده است.

وی سرمایه در گردش را یکی از مشکلات بخش تولید عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به آمار منتشره از سوی بانک مرکزی کشور در بازه زمانی دی ماه 1389 تا فروردین 1391 هزینه‎های هر واحد تولید به میزان 81.6 درصد افزایش یافته است.

این صنعتگر نمونه تصریح کرد: با سرمایه گردشی که اکنون در دست واحدهای تولیدی است تنها می‎توان به اندازه نصف یکسال و نیم گذشته تولید کرد و چنانچه سرمایه در گردش این واحدها دو برابر شود وضعی شبیه دو سال پیش خواهند داشت.

مبصری تنها راه تولید را تعدیل نیروی کار دانست و یادآور شد: تعدیل نیروی کار در کاهش هزینه‎های تولید مهم است و نتیجه‎ای جز از دست رفتن اشتغال بر جای نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه محدودیت شدید بانک‎ها در منابع موجود کاملا ملموس است خاطر نشان کرد: لازم است تا دولت در این زمینه چاره‎اندیشی کرده و با تزریق منابع لازم، امکان رشد منابع و در نتیجه امکان ارائه تسهیلات در گردش ضروری را به واحدهای تولیدی فراهم آورد.

این صنعتگر با تاکید بر اینکه نرخ بهره فعلی به هیچ عنوان برای بخش تولید قابل تحمل نیست متذکر شد: این نرخ در کوتاه‎مدت از بین رفتن توان رقابت و در میان مدت اسباب ورشکستگی و نابودی کامل فعالیت بنگاه‎های تولیدی را به دنبال خواهد داشت.

مبصری افزود: منصفانه این است که بهره بانکی همطراز با نرخ بهره در کشورهای رقیب تنظیم شود تا با یکسان‎سازی شرایط فعالیت تولیدی اقتصادی بستر مناسب برای رقابت کالاهای ساخت داخل با تولیدات داخلی فراهم شود.

وی بیان کرد: بخش دولتی می‎تواند با اتکا بر منابع صندوق توسعه ملی یا هر منبع دیگری که خود صلاح می‎داند حداقل 50 درصد سهم سود پرداختی بخش صنعت را متقبل و نسبت به پرداخت آن به بانک‎های عامل اقدام کند.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول