اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور هشدار داد

نقشه جدید فیس‌بوک برای سرقت اطلاعات خصوصی

خبرگزاری فارس: عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور به رویکرد جدید فیس‌بوک در ایجاد پست‌های الکترونیکی برای کاربرانش اشاره کرد که مقدمه‌ای برای شروع فصلی از تهدید امنیت خصوصی کاربران در فضای مجازی به شمار می‌رود.

نقشه جدید فیس‌بوک برای سرقت اطلاعات خصوصی

حسین اعتصامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به اینکه دهم تیر مصادف روز جهانی رسانه‌های اجتماعی است، اظهار داشت: رسانه‌های اجتماعی به مهم‌ترین نیاز بشر یعنی ارتباطات اجتماعی پاسخ داده و به همین دلیل با گذشت زمان برای دستیابی به ایده‌آل‌های وی، تکامل یافته‌اند.

وی رسانه‌های اجتماعی را فرصتی برای تغییر زندگی بشر بیان کرد و گفت: بی‌توجهی به این رسانه‌ها می‌توانند این زندگی را نیز تهدید کنند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: این سیر تکاملی در راستای تامین دو اصل مهم "پیوستگی ارتباط" و "تعاملی بودن" صورت گرفته بدین معنی که رسانه‌ها در سال‌های اخیر به نحوی تغییر و تحول یافته‌اند که همین خواسته‌ها را تامین کنند.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه پس از اختراع صنعت چاپ، روزنامه نخستین رسانه‌ای بود که مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: رسانه‌ای که توانست ارتباطی یکسویه را ایجاد کرده و همانطور که از نامش پیداست یک بار در هر روز و آن هم شش روز در هفته با مخاطبان خود مرتبط شود.

وی افزود: با ابداع و گسترش تلویزیون به عنوان نسل جدیدی از رسانه‌ها، نیاز بشر به پیوستگی ارتباط تامین شد، ولی هنوز دستیابی به رسانه‌ای ایده‌آل بر مبنای" تعامل و ارتباط دوطرفه میان مخاطب و رسانه"، آرزوی دست نیافتنی بشر محسوب می‌شد.

اعتصامی یادآور شد: رسانه‌های جدید با ابداع اینترنت به صورت برخط (آنلاین) درآمده و این توانایی را پیدا کردند که در اندک زمان ممکن پیام‌های بی‌شماری به مخاطبان خود مخابره کنند.

* سرعت توسعه رسانه‌های اجتماعی

وی ادامه داد: توسعه فضای مجازی، عرصه نوینی برای تکامل رسانه‌ها ایجاد کرد و ایجاد شبکه‌های اجتماعی در این فضا در واقع توانست به خواسته‌های تاریخی انسان امروز برای برقراری ارتباطات اجتماعی آسان و بدون مرز پاسخ دهد.

این کارشناس رسانه‌ای ابراز داشت: از این حیث رسانه‌های اجتماعی در فضای سایبری مبدع سبک نوینی از ارتباط میان جهانیان شده‌اند و توانسته‌اند مفهوم قالب‌های زمانی و مکانی را متحول کنند.

به گفته وی همین بی‌وزنی در زمان و مکان، جاذبه غیرقابل توصیفی برای کاربران ایجاد کرده که در عین حال می‌تواند منشا آسیب‌های فراوانی برای آنان شود.

اعتصامی ادامه داد: در دنیای حقیقی، سفر به سرزمین‌های دیگر مستلزم کسب آمادگی و در عین حال شناخت از فرهنگ آن دیار است و همین فرصت به فرد این توانایی را می‌دهد که برای مواجهه با تغییرات و تمایز فرهنگی خود را آماده کرده و با ورود به فرهنگ و سبک زندگی جدید کمتر تاثیر بگیرد.

* همه فاصله‌ها تنها با یک کلیک

این کارشناس رسانه‌ای گفت:  فاصله زمانی برای رفتن از یک کشور اسلامی تا ورود به یک سرزمین غربی با سبک و سیاق بی‌بند و باری، تنها زمانی به اندازه "یک کلیک" فاصله دارد و در دنیای مجازی به سرعت یک چشم برهم زدن، کاربر دنیایی جدید با فرهنگی متمایز را تجربه خواهد کرد و همین جاست که آسیب‌های فضای مجازی متولد می‌شوند.

اعتصامی افزود: باید بپذیریم شبکه‌های اجتماعی مجازی رسانه‌های نوینی هستند که پابرهنه وارد زندگی ما شده‌اند و اگر با نحوه کارکرد و طیف‌بندی مضراتی که به فرهنگمان وارد می‌کنند، به درستی آشنا نباشیم همین مهمانان ناخوانده بلای جان ما خواهند شد.

وی تصریح کرد: امکان برقراری ارتباط چند وجهی تجربه نوینی است که کاربران به واسطه شبکه‌های اجتماعی با آن آشنا شده و مرزهای جغرافیائی درنوردیده شدند و همگانی شدن شبکه‌های اجتماعی نه تنها در روابط کاربران در فضای حقیقی اثر گذاشت بلکه توانست به نوعی ذائقه مجازی افراد را نیز دستخوش تغییر کند.

* رشد چشمگیر استقبال از شبکه‌های اجتماعی

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور عنوان کرد: جالب است بدانید تا همین دو تا سه سال گذشته در کشور ما وبلاگ‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده وبلاگ دارای بیشترین تعداد بازدیدکننده بودند در حالی که در طول سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از وبلاگ‌ها ربوده و کاربران بیشتری را به خود جذب کرده‌اند بنابراین شرط اساسی  بررسی شبکه‌های اجتماعی مجازی این است که بپذیریم با رسانه‌ای روبه‌رو هستیم که طرفداران زیادی دارد.

* توییتر و فیس‌بوک پرمخاطب‌ترین‌

وی گفت: در حال حاضر دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر با وجود اینکه در کشورمان فیلتر هستند جزء 20 سایت پربازدید در ایران محسوب شده و آمار بازدیدکنندگان این دو شبکه از مخاطبان سایت سازمان سنجش آموزش کشور هم بیشتر است و این نفوذ بالا زمینه آسیب‌ها و مخاطرات بزرگی را فراهم کرده است.

اعتصامی یادآور شد: رسانه‌های مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به مکانی بی‌نظیر برای تبادل محرمانه‌ترین اطلاعات خصوصی افراد تبدیل شده‌اند به نحوی که بشر تاکنون چنین گشاده دستی در ارائه اسرار خود به دیگران را تجربه نکرده بود.

* شبکه‌های اجتماعی سرمنشا تلخی‌ها

این کارشناس رسانه‌ای با اشاره به اینکه کاربران با فرضی اشتباه مبنی بر شخصی بودن صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی، محرمانه‌ترین اطلاعات خود را بارگذاری می‌کنند، اضافه کرد: همین بی‌توجهی نسبت به ماهیت شبکه‌های اجتماعی است که سرمنشا اتفاقات تلخی در زندگی کاربران می‌شود و نمونه‌های فراوانی از آن را در حال حاضر در جامعه مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: نمی‌خواهم منکر فواید فراوان شبکه‌های اجتماعی شوم، اما 30 ژوئن فرصتی فراهم کرده که به کاربران این شبکه‌ها یادآور شویم کارکردن در اینترنت همانند فعالیت در یک اتاق شیشه‌ای‌ است که همه افعال ما قابل رویت است و به بیان خلاصه‌تر مفهوم شخصی بودن در فضای مجازی ماهیتا وجود ندارد پس همه باید هوشیار باشیم.

اعتصامی بیان داشت: در عین حال شبکه‌های اجتماعی برای سودجویان نیز عرصه‌ای فراهم کرده که با سوءاستفاده از غفلت کاربران، دست به اخاذی و کلاهبرداری بزنند و از سویی دیگر این رسانه‌ها با پیشرفت تکنولوژی به سادگی در دسترس قرار گرفته و حتی از طریق تلفن همراه نیز قابل‌استفاده هستند.

وی عنوان کرد:‌ همین پوشش گسترده و در عین حال کمبود اطلاعات درباره تهدید امنیت خصوصی افراد است که به وجود آورنده مشکلات بزرگی برای نسل جوان و نوجوان ما خواهد شد و کافی است به تیتر اخبار نگاهی بیندازید و ببینید که این سهل‌‌انگاری در فضای مجازی چه تبعات سنگینی در محیط حقیقی به وجود آورده است.

اعتصامی خاطرنشان کرد: در این میان خانواده‌ها و اصحاب رسانه باید با اطلاع‌رسانی مناسب  کاربران را از آسیب‌هایی که در کمین آنان است آگاه ساخته تا حجم مشکلات ناشی از این رسانه نوین به حداقل برسد.

* جایگاه چهارم مازندران از نظر کاربران شبکه اجتماعی

عضو شورای هماهنگی فعالان سایبری کشور ادامه داد: در عین حال که باید متذکر شوم استان مازندران از حیث تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در زمره استان‌های پرکاربر محسوب شده و به عنوان مثال جایگاه چهارم را در بین استان‌های کشور از لحاظ تعداد کاربران شبکه اجتماعی توئیتر دارا هستیم.

* نقشه جدید فیس‌بوک برای سرقت اطلاعات خصوصی

این کارشناس رسانه‌ای متذکر شد: شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به دلیل جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران، به ابزار مهمی برای جاسوسی و سرقت اطلاعات از آنان تبدیل شده و برخلاف ادعایی که می‌کنند، در نگهداری سوابق و محتویات پروفایل افراد به هیچ وجه امانتدار نیستند به عنوان نمونه می‌توان به رویکرد جدید فیس‌بوک در ایجاد پست‌های الکترونیکی برای کاربرانش اشاره کرد که مقدمه‌ای برای شروع فصلی از تهدید امنیت خصوصی کاربران در فضای مجازی به شمار می‌رود.

انتهای‌ پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول