اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی:

15 درصد نقدینگی در اختیار بانک‌های خصوصی است

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: 15 درصد از نقدینگی مردم استان در اختیار بانک‌های خصوصی است.

15 درصد نقدینگی در اختیار بانک‌های خصوصی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، غلامرضا دیزج‌ن‍ژاد عصر شنبه در جمع مدیران موسسات مالی استان اظهار داشت: بانک‌های خصوصی در حال افزایش جذب سپرده‌های مردم هستند که یک نوع رقابت مثبت را در بین بانک‌ها ایجاد می‌کند تا از این طریق تسهیلات مناسبی به دست مردم برسد.

وی افزود: در سطح استان آذربایجان‌غربی 12 بانک دولتی و هشت بانکی خصوصی فعال است.

دیزج‌نژاد اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده 27 درصد از سپرده‌های بانک‌های خصوصی را سپرده‌های بلندمدت تشکیل می‌دهند و این در حالی است که سهم بانک‌های دولتی از سپرده‌های بلندمدت 73 درصد است.

به گفته وی در زمان حاضر رویکرد شرکت‌های تولیدی در تامین منابع مالی بانک‌محوری است و لازم است برخی شرکت‌های بزرگ که دارای نقدینگی زیاد و بازار خوب برای فروش محصولات خود هستند به سمت و سوی بازارهای بورس پیش روند.

وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی زمانی که در بازار بورس سهام به فروش برسانند هم نوعی فرهنگ سهامداری را در بین مردم ترویج می‌کنند و هم از این طریق شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تامین مالی می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: بانک‌ها و موسسات مالی باید اندوخته‌های مردمی را در راستای سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و اشتغالزا سرمایه‌گذاری کنند.

وی به سپرده‌های دریافتی بانک‌ها به ازای هر نفر اشاره و خاطرنشان کرد: سال 90 براساس برآوردهای انجام شده سپرده‌های دریافتی بانک‌ها به ازای هر نفر جمعیت استان یک میلیون و 600 هزار تومان بود که این رقم در سال 89 معادل یک میلیون و 200 هزار تومان محاسبه شده بود و این بدان معناست که مردم در سپرده‌گذاری به صورت فعالانه وارد عمل شده‌اند و این یک فرهنگ خوب است که مردم پول نقد خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

دیزج‌نژاد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی و خصوصی استان در سال گذشته را 61 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ 32 درصد نسبت به سال 89 رشد دارد و نشان می‌دهد که مردم هرچه نقدینگی دارند در قالب سپرده‌های مختلف در بانک‌ها متمرکز کرده‌اند.

به گفته وی براساس بررسی دیگر مشخص شد که در بخش بانک‌های دولتی 29 درصد وام‌های اعطایی را بخش خدمات، 21 درصد را بخش کشاورزی، 22 درصد را حوزه صنعت و معدن و 28 درصد را حوزه مسکن و ساختمان به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که در بانک‌های خصوصی 68 درصد تسهیلات اعطایی را بخش خدمات، چهار درصد را حوزه کشاورزی، 18 درصد را حوزه مسکن و ساختمان و 10 درصد را حوزه صنعت و معدن به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: این ‌آمار نشان می‌دهد که بانک‌های خصوصی به دنبال این هستند که تسهیلات خود را مانند کالا گران بفروشند.

دیزج‌نژاد یادآور شد: همین موضوع سبب شده تا بیشترین حجم تسهیلات بانک‌های خصوصی استان به سوی بخش خدمات سوق پیدا کند چراکه میزان سود بخش خدمات زیاد است و بانک‌ها راغب می‌شوند تا از این طریق وام دهند.

انتهای پیام/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول