اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد:

واکسیناسیون 560 هزار رأس دام علیه تب‌مالت در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی کردستان از واکسیناسیون 560 هزار رأس دام استان در ارتباط با تب‌مالت در سال گذشته خبر داد.

واکسیناسیون 560 هزار رأس دام  علیه تب‌مالت در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کامران زیباکردار بعدازظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با محوریت شهرستان سقز در سنندج خواستار پیگیری عرضه مرغ زنده و کشتارگاه این شهرستان شد و اظهار کرد: مرغ زنده به عنوان یک اولویت در ارتباط با  بیماری‌های مشترک به ویژه آنفولانزای پرندگان و دیگر مسائل بهداشت محیطی مطرح است.

وی تصریح کرد: تنها کشتارگاه‌های دام سنندج و سقز در سطح استان فعالیت دارند و دیگر کشتارگاه‌های سطح استان به دلیل سنتی بودن و اقتصادی نبودن تعطیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه وجود سردخانه نگهداری گوشت در کشتارگاه‌ها یکی از اولویت‌ها و موارد مهم و مورد توجه است، بیان داشت: نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در سردخانه امری ضروری برای مقابله با بیماری‌ها از جمله تب‌کریمه‌کنگو است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان بر اقدامات و همکاری لازم برای تعطیلی کشتارگاه دام بانه و انتقال آن به سقز تاکید کرد و گفت: خطوط صنعتی کشتارگاه سقز نصب شده و بسیاری از مشکلات بهداشتی آن درحال رفع شدن است.

زیباکردار یادآور شد: از آنجا که کشتارگاه بانه هم سردخانه دارد می‌توانند به طور موقت تا فراهم شدن انتقال آن به کشتارگاه سقز با استفاده از ژنراتور برق اضطراری 24 ساعت گوشت را نگهداری و بعد وارد بازار کنند.

وی  افزایش تب‌مالت در استان را نگران‌کننده ارزیابی کرد و بیان داشت: افزایش  موارد انسانی تب‌مالت یک بحث کشوری است و دلایل متعددی در ارتباط با این موضوع مطرح است.

وی به اقدامات انجام شده دامپزشکی استان در رابطه با تب‌مالت اشاره کرد و اظهار داشت: واکسیناسیون مهم‌ترین استراتژی در ارتباط با تب‌مالت است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: در سال 89، 310 هزار رأس دام استان در ارتباط با تب‌مالت واکسینه شده‌اند و سال گذشته این عملیات با حجم بیشتری صورت گرفت.

زیباکردار عنوان کرد: علی‌رغم  اقدامات انجام شده، متاسفانه شاهد افزایش تب‌مالت بودیم که با همکاری شبکه بهداشت با ورود به کانون‌های بیماری، بررسی دقیق و اپیدمیلوژیک این موضوع را آغاز کردیم.

وی نمونه‌برداری از دام‌های آلوده به بیماری تب‌مالت، آموزش چهره به چهره روستائیان با کانون آلودگی را از دیگر اقدامات و فعالیت‌های انجام شده اداره کل دامپزشکی و مرکز بهداشت و درمان ذکر کرد.

وی در پاسخ به سوال رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر چگونگی اطمینان از سنجش آنتی بادی در واکسیناسیون دام توسط بخش خصوصی، گفت: 21 روز بعد از انجام واکسیناسیون اکیپ‌های نظارتی از سوی دامپزشکی استان اقدام به نمونه‌برداری از دام‌ها می‌کنند.  بررسی‌های انجام شده حاکی از موفقیت 80 درصدی واکسیناسیون است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول