اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طرح ششم ابتدایی در بوته نقد والدین

خبرگزاری فارس: والدین دانش‌آموزان پس از برپایی نمادین کلاس ششم ابتدایی در مدارس ناحیه دو شهرری، مزایا و معایب این طرح را بررسی کردند.

طرح ششم ابتدایی در بوته نقد والدین

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بر اساس مطالعات و تدابیر وزیر و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش، نظام آموزش عمومی کشور بار دیگر دستخوش تغییراتی شد و با حذف مقطع پیش‌دانشگاهی، یک سال به دوره ابتدایی افزوده شد. اگر از امتحانات پایان سال دانش‌آموزان و دانشجویان و نگرانی‌های کنکوری‌ها صرف نظر کنیم، بی‌شک موضوع نظام جدید آموزش عمومی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در این روزها تبدیل شده است.

مسئولان آموزش و پرورش ناحیه دو شهرری با برپایی نمادین کلاس ششم ابتدایی در مدارس ناحیه دست به ابتکار جالبی زدند. در این طرح دانش‌آموزان کلاس پنجم همراه با والدین خود در مدرسه حضور پیدا کردند و برای آشنایی با کم و کیف پایه جدید تحصیلی چند ساعتی پشت نیمکت‌های کلاس ششم نشستند و مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش نیز به سؤالات آنها در ارتباط با اهداف، قوانین و درس‌هایی که برای این پایه پیش‌بینی شده است، پاسخ دادند تا جای هیچ نگرانی و دغدغه خاطری برای آنها باقی نماند.

مدیر دبیرستان موجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به برپایی نمادین کلاس ششم ابتدایی در این مدرسه عنوان کرد: با وجودی که چندین جلسه توجیهی برای والدین و دانش‌آموزان کلاس پنجمی برگزار کرده‌ایم هنوز برخی از آنها نگران چگونگی اجرای این طرح هستند به همین منظور بنا به تدابیر مدیران آموزش و پرورش مقرر شد تا با حضور مسئولان، کلاس ششم به صورت نمادین دایر شود و والدین و دانش‌آموزان از نزدیک با جزئیات این طرح آشنا شوند که خوشبختانه با توجه به رضایتمندی والدین اجرای این طرح موفقیت‌آمیز بوده است.

اعظم اتراکی در ارتباط با اقداماتی که برای برپایی کلاس ششم ابتدایی در این مدرسه انجام شده است، عنوان کرد: در حال حاضر سه کلاس برای پایه جدید آماده شده است و همانطور که پیشتر هم اطلاع‌رسانی شده، برای ثبت‌نام این پایه نیاز به گذراندن مراحل خاصی از سوی والدین نیست و طبق سال‌های گذشته ثبت‌نام از سوی کادر اداری مدرسه انجام می‌شود.

وی در ادامه تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای کلاس ششم را یکی از اولویت‌های کاری این مدرسه برشمرد و گفت: خوشبختانه با اعلام آمادگی نیروی انسانی مدرسه، معلمان این پایه از میان همکاران علاقه‌مند به تدریس در پایه جدید انتخاب شده‌اند که تمام آنها در دوره‌های آموزشی اداره کل شرکت کرده و از دانش و مهارت‌های لازم برای تدریس در پایه ششم برخوردار شده‌اند. برپایی کلاس ششم ابتدایی در مدرسه موجانی علاوه بر اطلاع‌رسانی به والدین، زوایای دیگری هم داشت و باعث شد تا مدیر مدرسه فرصت را غنیمت شمرده و قول نصب تخته هوشمند را از مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گرفت تا اولین کلاس درس ششمی‌ها پای تخته‌های هوشمند آغاز شود.

 

معایب و مزایای طرح از نگاه والدین

همیشه اجرای طرح و برنامه‌های جدید نگرانی و ابهاماتی را برای مخاطبانی که در دایره فراگیری آن قرار می‌گیرند، به همراه دارد و والدین دانش‌آموزان کلاس پنجمی هم از این امر مستثنی نیستند.

برای اطلاع از میزان رضایت‌مندی دانش‌آموزان و والدین آنها از اجرای طرح جدید آموزشی و کلاس ششم ابتدایی که از مهر ماه مهمان مدارس کشور می‌شود با تعدادی از والدین و دانش‌آموزان و مدیران منطقه به گفت‌و‌گو نشستیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو به عنوان کارشناس و مادری که امسال قرار است فرزندش به کلاس ششم ابتدایی برود، بیان داشت: من تاکنون در مقاطع مختلف آموزشی تدریس کرده‌ام و با حال و هوای دانش‌آموزان کاملا آشنا هستم و بر اساس تجربه‌ای که در مقطع ابتدایی داشته‌ام، بر این باور هستم که دانش‌آموزان کلاس اول راهنمایی هنوز در دوران کودکی سیر می‌کنند و بیشتر به دنبال بازی و فعالیت‌های پرنشاط هستند.

زهرا گل‌محمدی افزود: ولی دانش‌آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی که در مرحله بلوغ فکری و جسمی قرار دارند، معقولانه‌تر عمل می‌کنند و بیشتر به دنبال تشکیل گروه همسالان و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی هستند.

وی عنوان کرد: به همین دلیل بین این دو گروه یک فاصله وجود دارد که باعث آسیب دیدن روابط بین آنها می‌شود در حالی که اجرای این طرح در کنار مزایای دیگری که به همراه دارد می‌تواند این گسست ارتباطی و فیزیکی را از بین ببرد و آن موضوع بی‌شک به نفع دانش‌آموزان است.

لیلا آزادی، مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس پنجم می‌گوید: من خودم جزو آن دسته از دانش‌آموزانی هستم که 36 سال در دوران تحصیل این مدل آموزشی را تجربه کرده‌ام و تا حدودی با مزایای آن آشنا هستم اما در ابتدا به دلیل نا آشنایی با مواد درسی و چگونگی تامین فضای آموزشی نگران اجرای طرح بودم که خوشبختانه در جلسات توجیهی که با حضور کارشناسان در مدرسه برگزار شد تا حد زیادی نگرانی‌هایم برطرف شده است.

مهدی صدرایی، پدر یکی از دانش‌آموزان از اینکه باید دخترش در پایه ششم درس بخواند رضایت ندارد و می‌گوید: متاسفانه همیشه اجرای طرح‌های جدید با نواقص و معایبی همراه است و اولین مخاطبان طرح بیشترین آسیب را می‌بینند. به همین دلیل از حضور دخترم در پایه ششم نگران هستم اما به هر حال این طرح یک طرح ملی است و جای اعتراض ندارد اما می‌طلبد مدیران ارشد آموزش و پرورش امسال عنایت ویژه‌ای به مسائل رفاهی و آموزشی کلاس ششمی‌ها داشته باشند تا این خلأهای احتمالی تا حدی جبران شود.

مهدیس فرخی، دانش‌آموز کلاس پنجم ابتدایی است. وی خاطرنشان کرد: من و بیشتر دوستانم از کلاس اول تا پنجم با هم در یک کلاس بوده‌ایم و همیشه فکر اینکه روزی از دوستان و همکلاسی‌هایم جدا شوم ناراحتم می‌کرد. اما حالا خوشحالم که با رفتن به کلاس ششم یک سال دیگر فرصت دارم تا در کنار دوستانم باشم.

یگانه لطفی در مورد کلاس ششم اطلاعات خوب و جامعی به دست آورده است و می‌گوید: تا آنجا که من خبر دارم سال تحصیل دانش‌آموزان همان 12 سال باقی مانده است حالا فرقی ندارد یک سال به یک مقطع اضافه یا از یک مقطع کم شود. اما از اینکه من برای نخستین بار شانس تجربه این طرح را دارم، خیلی خوشحالم و برای آغاز کلاس درس روزشماری می‌کنم.

 

آیا می‌دانید؟

بیش از 130 کشور جهان، نظام آموزشی 3-3-6 را در مدارس‌شان به اجرا در می‌آورند این بدان معناست که این مدل آموزشی از نقاط قوت خوبی برخوردار است.

بیش از سه دهه از برپایی آخرین کلاس ششم ابتدایی در مدارس کشور می‌گذرد و اجرای دوباره این طرح می‌تواند برخی از معایب نظام آموزشی جدید را کاهش دهد.

بیش از 3 هزار و 500 دانش‌آموز پنجم ابتدایی در ناحیه دو آموزش و پرورش ری به کلاس ششم ابتدایی می‌روند و تاکنون 91 کلاس برای دانش‌آموزان پایه جدید در مدارس ناحیه تجهیز شده است.

بیش از یک هزار و 400 نیروی آموزشی جدید برای تدریس در کلاس ششم و دوره‌های میانی و عمومی ابتدایی از سوی اداره کل شهرستان‌های استان تهران جذب شده‌اند.

 

هویت‌بخشی به مفاهیم درسی

درس‌های جدیدی که برای پایه ششم ابتدایی در نظر گرفته شده است بر مبنای ترویج مفاهیم تربیت عقلانی، تعمیق باور به ارزشمندی خانواده، وطن، فرهنگ و هویت ایرانی است.

در متون آموزشی که برای این پایه پیش‌بینی شده است، داستان‌ها و موضوعاتی چون؛ ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت، هدفمندی خلقت، زیبایی‌های جهان، آشنایی با مشاغل، توانمندی به‌کارگیری مفاهیم ریاضی در حل مسائل روزمره، کسب مهارت‌های خواندن و نوشتن و خلق آثار هنری به عنوان یک ابزار مهم کاربردی به دانش‌آموزان تفهیم و آموزش داده می‌شود تا فرهنگ ارزشمند ایرانی اسلامی از سن کودکی در ذهن آنها نهادینه شود. یکی از مهم‌ترین اهداف نظام جدید، اجرای آموزش عملی به جای آموزش‌های تئوری است.

 

معرفی مواد درسی ششم ابتدایی

برای نخستین بار دو مبحث درسی جدید با عنوان پژوهش و فن‌آوری در قالب دروس آموزشی کشور پیش‌بینی شده است که کلاس ششمی‌ها به عنوان پیشگامان مدل آموزشی جدید، شانس آموختن این مفاهیم را دارند.

دروسی که برای این پایه تعریف شده است شامل 10 مبحث آموزش قرآن، تعلیمات دینی و اخلاق، زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و آداب زندگی، ریاضی، علوم تجربی، هنر، سلامت و تربیت بدنی، تفکر و پژوهش، کار و فن‌آوری است. دانش‌آموزان در طی 25 ساعت آموزشی در هفته ملزم به فراگیری این درس‌ها هستند. درس‌های جدید با هدف آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل و شناخت کاربرد روش‌ها و ابزارهای علمی و فن‌آوری در زندگی روزمره آنها نوشته شده است.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول