اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور میوه‌های معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی:

بودجه کارگروه کشاورزی به 14 هزار میلیارد تومان رسید

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور میوه‌های معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: اعتبارات کارگروه کشاورزی در سال گذشته 6 هزار و 600 میلیارد تومان بود و امسال به بیش از 14 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بودجه کارگروه کشاورزی به 14 هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سید رحمت‌الله پریچهر بعدازظهر امروز در نخستین کارگاه آموزشی فنی و تخصصی تولیدات نهال سالم و گواهی شده در هتل بادله ساری اظهار داشت:‌ بر اساس آمار فائو در سال 2009، از نظر سطح زیر کشت، ایران در رتبه نهم دنیا قرار داشت.

وی ادامه داد: ‌بر اساس همین آمار از نظر میزان تولید در رده هفتم، از نظر واحد سطح در کشورهای عمده تولید کننده در ردیف هشتم و از منظر سرانه تولید در درجه پنجم قرار داریم.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس بررسی این معاونت از سال 80 تا 86، وضعیت سطح زیر کشت و توسعه تولیدات در کشور مناسب بود، گفت: اما در سال 86 که باغات دچار سرمازدگی آن سال شدند که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بود، با روند کاهشی مواجه بودیم و مجددا در سال‌های بعد، این روند مسیر مناسب قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه جهت‌گیری ما به گونه‌ای است که به دنبال توسعه باغات نیستیم، یادآور شد: نوسازی و جایگزینی نهال‌ها در باغات را مدنظر داریم.

پریچهر با بیان اینکه 15 هزار و 400 هکتار برای توسعه درنظر گرفتیم، افزود:‌ 48 هزار و 300 هکتار برای نوسازی و 57 هزار و 500 هکتار هم برای جایگزینی باغات پیش‌بینی کردیم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بخشی از باغات از نظر اصول مبتنی بر باغداری، با اشکال مواجه هستند.

وی متذکر شد:‌ از این پس اگر یک کیلو میوه تولید می‌کنیم باید بدانیم در کجا مصرف می‌شود چراکه امروز تولید برای بازار است و تولید برای تولید، مفهومی ندارد.

پریچهر با بیان اینکه 39 درصد از سطح زیر کشت و 40 درصد از تولید مرکبات کشور به مازندران تعلق دارد، گفت:‌ در رابطه با مرکبات، در یک مرحله با پیک تولید مواجه بوده و مواقع دیگر، تولید نداریم.

این مسئول با اشاره به اینکه در یک زمین مشخص، محصول به میزان زیادی وارد بازار می‌شود، تصریح کرد: ‌در این مقطع، در بحث بازاریابی هم مشکلاتی به وجود می‌آید چراکه با توجه به قانون عرضه و تقاضا، محصول قیمت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات مرکبات از اواسط آذرماه تا بهمن ماه است، اظهار داشت: برای حل این معضل، طرح تولید مستمر مرکبات را تهیه کردیم .

پریچهر اضافه کرد:‌ در این طرح، در همان اراضی که زیر کشت بودند، طرح جایگزینی محصول را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید کشت گونه‌های زودرس یا دیررس مرکبات را پیگیری کنیم، افزود: تلاش ما این است که ارقام جدید را برای کشت وارد باغات کنیم.

پریچهر اظهار داشت:‌ مسائل پس از برداشت محصول، از جمله مشکلات ما در عرصه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برای توسعه و حذف و جایگزینی در باغات نیاز به 22 میلیون اصله نهال داریم، گفت: مهم‌ترین بحث در کشور خشکی، خشکسالی و کمبود آب است هرچند که ممکن است این موضوع در مازندران زیاد احساس نشود.

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ هنوز در برخی مناطق، آزمون خاک انجام می‌شود که حاصلی برای باغداری ندارد باید به سمت آزمون برگ و میوه برویم تا بر اساس آن توسعه کودی را برای باغداری داشته باشیم.

وی اذعان داشت: ‌اعتبارات کارگروه کشاورزی در سال گذشته 6 هزار و 600 میلیارد تومان بود و امسال به بیش از 14 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول