به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بایزید مردخی پیشازظهر امروز در کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه پروژههای آموزشی لازم برای اصناف و بازاریان وجود ندارد، اظهار کرد: مهمترین مسئله در بحث آموزش ارتقا سطح آگاهی و یادگیری جامعه صنعتی، بازرگانی و تولیدی در استان است که بدون شک هدف اصلی هم باید همین باشد.
وی افزود: آموزشهای لازم مدیریت از طریق فراخوان عمومی دستگاههای دولتی و آموزش کارگران نیز از طریق آموزشهای فنیوحرفهای صورت میگیرد.
به گفته این اقتصاددان، دانشگاههای معتبر دنیا برنامههای آموزشی کوتاهمدت سه روزه، هفت روزه، یک ماهه و یک ساله نیز برگزار میکنند که نتایج مثبت و تاثیرگذاری دارد و از آنجایی که ما در استان اینگونه آموزشها را نداریم اتاق بازرگانی سنندج به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی میتواند با همکاری دانشگاهها زمینه برگزاری این آموزشها را فراهم کند.
مردوخی با اشاره به توانایی و امکانات آموزشی اتاق بازرگانی، گفت: مجموعه اعضا از سرمایهدار تا کارگر و مغازهدار نیاز به آموزش دارند و اتاق بازرگانی در این زمینه میتواند موثر باشد.
به گفته وی، آموزش از طریق رسانههای الکترونیکی بیضرر است اما بار تمام اهداف آموزشی را نمیتوان تنها از این طریق به دوش کشید.
وی درباره چاپ بولتن اتاق نیز گفت: اطلاعرسانی این بولتن در زمینه ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود فضای کسب و کار از طریق چاپ آگهیها و مناقصهها میتواند مفید واقع شود.
مردوخی درباره روشهای آموزشی به روش ساچمهزنی و روش تکتیراندازی اشاره کرد و گفت: آموزش از طریق رسانهها مانند شکار از طریق ساچمهزنی است به این صورت که موضوع پخش میشود و از میان صدها مخاطب یکی آن را میگیرد.
وی افزود: اما در روش تکتیراندازی افراد موردنظر انتخاب و آموزشهای لازم را دریافت میکنند که این روش موثرتری است.
مردوخی در پایان با تاکید بر آموزش هتلداری، گردشگری، فروشندگی، آرایشگری و غیره گفت: در کشوری مانند آلمان یک داوطلب شغل آرایشگری باید سه سال شاگردی کند تا بتواند قیچی دستش بگیرد و به بقالی که آموزش ندیده باشد، حق توزیع شیر نمیدهند.
انتهای پیام/صا20/ف4004