اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

ارتداد در قرآن‌کریم دارای استنادات محکمی است

خبرگزاری فارس: آیت‌الله سبحانی گفت: مسئله ارتداد در قرآن کریم ذکر شده و دارای استنادات بسیار محکمی نیز است.

ارتداد در قرآن‌کریم دارای استنادات محکمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله جعفر سبحانی، پیش‌از‌ظهر امروز در نشست خود در میان طلاب و حوزویان مدرسه علمیه نواب مشهد، اظهار کرد: ارتداد در کتب فقهی اسلام و همچنین قرآن کریم، ذکر شده و دارای استنادات و استدلال‌های بسیار قوی نیز است.

سبحانی یادآور شد: کلمه مرتد از رده، گرفته شده و در قرآن‌کریم نیز این کلمه آمده است و در مورد حکم آن نیز در قرآن بحث شده است.

وی بیان کرد: ارتداد به لحاظ لغوی یعنی بازگشت به قبلی و در مورد فردی صدق می‌کند که کافر بوده و سپس مسلمان شده، اما مجددا به مسلک کفر بازگشته است.

سبحانی ادامه داد: تحقق ارتداد نیازمند سه شرط است، اولاً اینکه فرد باید بالغ باشد، ثانیاً باید عاقل باشد و در نهایت اینکه فرد مرتد باید مختار باشد، یعنی اینکه او را مجبور نکنند که از اسلام دست بردارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به قضیه عمار یاسر افزود: برای مثال، عمار در شرایطی اقرار به بازگشت از دین اسلام کرد که اولا هنوز به سن بلوغ نرسیده بود و در ثانی، او را مجبور به این کار کردند و زمانی که به محضر پیامبر رسید، پیامبر اسلام از وی دلجویی و عنوان کردند که عمار یاسر مرتد نشده است.

سبحانی خاطرنشان کرد: فرد مرتد یا باید اصول ضروری دین اسلام یعنی توحید، نبوت یا معاد را انکار کند، یا اینکه اصولی را منکر شود که ملازم با این اصول سه‌گانه است و یا اینکه افعالی را انجام دهد که این اصول را زیر سئوال ببرد.

وی تاکید کرد: برای مثال، کسی که به ساحت انبیا توهین کند و یا مرتکب اعمالی مانند قرآن سوزی شود، مرتد است.

سبحانی اظهار کرد: در کتب فقهی برای مرتد دو قسم فطری و ملی، برشمرده شده است.

وی یادآور شد: مرتد فطری کسی است که در هنگام انعقاد نطفه، یکی از والدین او مسلمان باشند، و اگر این فرد در بزرگسالی، علیه یکی از اصول ثلاثه، مرتکب خطایی شود، مرتد شناخته می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در تعریف مرتد ملی نیز عنوان کرد: مرتد ملی شخصی است که پدر یا مادرش، مسلمان نبوده‌اند، اما خود ابتدا مسلمان شده و سپس دست از دیانت اسلام برداشته است.

سبحانی گفت: اسلام نسبت به هر دو قسم ارتداد، سخت‌گیری خاصی دارد، اما ارتداد فطری مؤاخذه‌اش بیشتر است.

وی افزود: در مسئله ارتداد، یک تفاوت ظریف، میان مرد و زن وجود دارد و آن این است که زن مرتد، مطلقاً اعدام نمی‌شود و تنها به حبس وی اکتفا می‌کنند.

سبحانی ادامه داد: در طول دوران حبس، علما تلاش می‌کنند تا با ارشاد، مرتد را به دین اسلام بازگردانند و اگر این امر محقق نشود، او همچنان در حبس باقی می‌ماند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول