اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

هر کیلومتر از خاک دنا گونه‌ گیاهی و جانوری منحصر به فرد دارد

خبرگزاری فارس: معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هر کیلومتر از مساحت منطقه دنا یک گونه گیاهی و جانوری مهم و منحصر به فرد وجود دارد که باید حفاظت از این گونه‌های ارزشمند را بسیار جدی بگیریم.

هر کیلومتر از خاک دنا گونه‌ گیاهی و جانوری منحصر به فرد دارد

محمدرضا خدارحمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد اگرچه کوچک است و تنها یک درصد مساحت کشور را دارد ولی همین سرزمین کوچک به لحاظ منابع گیاهی و جانوری وضعیتی منحصر به فرد دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: گونه‌های منحصر به فرد دنا به تنهایی از 45 کشور مطرح دنیا بیشتر است و این ارزش کمی نیست.

خدارحمی وجود گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری را در منطقه دنا عاملی دانست تا این منطقه به پارک ملی و ذخیرگاه زیست کره تبدیل شود.

وی ارتقای منطقه حفاظت شده دنا به پارک ملی را یک رخداد بی‌نظیر بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دانست و بیان کرد:‌ دنا دهمین زیست‌کره کشور و پانصدمین زیست کره دنیا است.

خدارحمی با اشاره به ارزش‌های کم نظیر این منطقه ادامه داد: دنا 45 گیاه اندمیک دارد که فقط خاص خود دنا است و این قابلیت مهم در جهان منحصر به فرد است.

این مسئول محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ‌از مجموع گونه گیاهی کشور، دنا به تنهایی هزار و 750 گونه را در خود می‌پروراند.

وی از وجود افزون بر 230 گونه جانوری نیز در منطقه دنا خبر داد و اذعان کرد: تاکنون کار خاصی روی این گونه‌ها انجام نشده که ضروری است برای حفظ، تقویت و جلوگیری از انقراض این گونه‌ها کارهای تحقیقاتی و پژوهشی با در نظر گرفتن اعتبارات آن‌ها انجام شود.

خدارحمی، گریزی به برگزاری نشست تعیین اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد زد و اضافه کرد: برخی از اعضای این نشست فکر می‌کنند اگر یک بار یک فردی پژوهشی در مورد گونه‌های گیاهی و یا جانوری دنا انجام داد، دیگر کافی است و نیازی نیست این موضوع در اولویت پژوهش‌ها قرار گیرد؛ در صورتی‌ که چنین تفکری برای گوهری ارزشمند مثل دنا آسیب‌زا و تهدیدکننده است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: شناسایی و معرفی گونه‌های گیاهی، جانوری و اندمیک در معرض خطر دنا و بررسی روش‌های احیای گونه‌های در حال انقراض از جمله اولویت‌های پژوهشی این اداره‌کل در سال جاری است.

به گزارش فارس، برخی اعضای شورای تعیین اولویت‌های پژوهشی کهگیلویه و بویراحمد، پیش از این گفته بودند کار روی محیط زیست انسانی و پدیده‌ای مانند گرد و غبار از هر چیز دیگری ارجح‌تر است و در حال حاضر جان انسان‌ها مهم‌تر از جان حیوانات و گیاهان است.

انتهای پیام/ل10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول