اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:

طرح جامع کاهش آلودگی هوای شیراز ابلاغ شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای شیراز ابلاغ شد و تثبیت کانون‌های تولید ریزگرد در این استان با دقت پی‌گیری می‌شود.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای شیراز ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسینعلی ابراهیمی‌ کارنامی در سخنان پیش از خطبه آیین نماز جمعه این شهر اظهار داشت: جنگل‌های انبوه زاگرس، 10 تالاب، 11 منطقه حفاظت شده، 15 منطقه شکار ممنوع، 10 میلیون هکتار پهنه منابع طبیعی اعم از آبشار، جنگل و کوه‌های مرتفع و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری استان فارس را به کلکسیونی از تنوع زیستی تبدیل کرده که ظرفیت عظیمی برای اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد است.

به گفته وی، از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین منطقه استان فارس اکولوژی فعال تلقی می‌شود چرا که پهنه‌های آن غیر قابل استفاده نیست و برای کشاورزی، سکونت انسانی، صنعت و جنگل و مراتع مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ابراهیمی با اشاره به هفته محیط زیست بیان کرد: این هفته فرصتی برای اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی است چرا که محیط زیست یک چالش قابل توجه در دنیا است که توسعه روزافزون جمعیت و صنعتی‌شدن جوامع آن را بسیار مهم کرده است.

وی تصریح کرد: روند دست یازیدن به منابع طبیعی در بسیاری از مولفه‌ها، از آستانه تحمل طبیعت خارج شده و تفاهم‌نامه‌ها و کنوانسیون‌های متعدد برای پیشگیری از مخاطرات محیط زیست منعقد شده که جمهوری اسلامی ایران نیز اکثر آن‌ها را پذیرفته است.

به گفته این مقام زیست محیطی، در اصل 50 قانون اساسی به موضوع محیط زیست توجه شده و رهبر معظم انقلاب برای نشان دادن اهمیت این موضوع با دستان مبارک خود اقدام به کاشت نهال می‌کنند، ضمن اینکه این موضوع در سیره اهل بیت و ائمه‌اطهار نیز به کرات قابل مشاهده است.

وی ظرفیت‌های زیست محیطی کشور را نعمتی توصیف کرد که تمام مردم باید در حفظ و صیانت از آن کوشا باشند.

تغییرات اقلیمی، آب شدن یخ‌های قطب، کاهش پوشش جنگلی، خشکسالی‌های مداوم، خشک‌شدن تالاب‌ها، بحران منابع آبی و پدیده‌های نوظهوری مانند ریزگردها از جمله مخاطرات زیست محیطی بود که مورد اشاره ابراهیمی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در مجموعه محیط زیست این استان هیچ‌کس با توسعه مخالف نیست اما لازم است که مولفه‌های توسعه پایدار پیوست هرگونه طرح توسعه‌ای این استان باشد.

تهیه طرح آمایش سرزمین، پایان دفن غیراصولی زباله عفونی، تصفیه بیش از 90 درصد پساب صنعتی، توسعه دولت الکترونیک برای کاهش ترددهای غیرضروری و کاهش آلودگی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای پایش لحظه‌ای صنایع آلاینده از جمله مواردی بود که مدیرکل حفاظت از محیط زیست این استان به عنوان مصادیق موفقیت مجموعه تابعه خود برشمرد.

وی افزود: 23 محیط‌بان شهید و تعداد دیگری جانباز که تقدیم حفاظت از انفال استان شده سند تلاش محیط زیست استان است و پایش الکترونیک مناطق زیر پوشش محیط زیست در سال 91 توسعه بیشتری می‌یابد.

به گفته وی، بحث هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح الگوی مصرف کمک شایانی به موضوع محیط زیست کرده از جمله اینکه در گذشته آب شرب برای شستشوی خودرو به کار می‌رفت اما در حال حاضر مردم ارزش بیشتری برای سرمایه‌های کشور قائل می‌شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای شیراز ابلاغ شد و تثبیت کانون‌های تولید ریزگرد در این استان با دقت پیگیری می‌شود.

استقرار ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، احیای حق‌آبه بختگان در حوزه حفظ تالاب‌ها، مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز و کنترل میزان استخراج از چاه‌های مجاز، کشت ارگانیک محصول، تصفیه فاضلاب خانگی و کاهش تصدی‌گری و پیگیری اجرای اصل 44 قانون اساسی دیگر مواردی بود که مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس به عنوان فعالیت‌های شاخص این مجموعه کاری ذکر کرد.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول