اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور:

بد افزارهای اختصاصی در شبکه اینترنت در حال توسعه است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور (افتا) گفت: بد افزارهای اختصاصی در شبکه اینترنت برای سرویس دهی‌های خاص مانند ایجاد چالش بین مردم و دولت در حال توسعه است.

بد افزارهای اختصاصی در شبکه اینترنت در حال توسعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد مودب بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مرکز رشد پارک علم و فناوری استان با اشاره به ضرورت توسعه طرح مقابله با بد افزارهای در حال توسعه کشور اظهار کرد: وضعیت توسعه دانش و فناوری امنیت و اطلاعات ما در کشور دقیقا مانند کسی است که از درخت بلندی به سختی بالا رفته اما راه پایین آمدن از آن را بلد نیست.

وی با بیان اینکه گسترش فضای فناوری بسیاری در کشور به ویژه در حوزه بانکداری صورت گرفته است، افزود: توسعه در این راستا به اندازه کافی بدون در نظر گرفتن بحث امنیتی آن در کشور صورت گرفته و هم‌اکنون به شدت آسیب‌پذیر شده است.

این مسئول، گسترش سرویس‌های فناوری و اطلاعات را موجب ایجاد مشکلاتی نظیر چالش‌ها، آسیب‌ها و تهدیدهای مختلف مانند ارتکاب جرایم سازمان‌یافته، تخریب بانک‌های اطلاعاتی، حملات مختل‌کننده‌ خدمات، جاسوسی، خرابکاری، نقض حریم خصوصی و نقض حقوق مالکیت معنوی دانست.

وی ادامه داد: در بحث راه‌اندازی پیشخوان دولت بسیاری از اطلاعات مردم در حال ورود به شبکه است که حفاظت و نگهداری و پایداری سرویس‌دهی به مردم از وظایف دولت محسوب می‌شود.

مودب خاطرنشان کرد: در کنار امن‌سازی سرمایه‌های درون این فضا، شامل داده‌ها، اطلاعات و منابع سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ارتباطی، امنیت حوزه‌های متأثر از فعالیت‌های درون این فضا نیز باید مورد اهتمام کافی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در این راستا باید تلاش شود تا این فضا نه تنها وسیله‌ای برای تعارض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه نشود، بلکه محیطی امن برای حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی کشور و رشد فعالیت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه اطلاعاتی شود.

مدیر مرکز راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور، امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور در قبال حملات الکترونیکی را یکی از راهبردهای اصلی مرکز راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات در کشور برشمرد و عنوان کرد: رویکرد ارزیابی ریسک باید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مهم هر استانی باشد و پارک‌ها باید به طرف ارزیابی ریسک گرایش پیدا کنند.

وی، گیلان را جزو استان‌های باسواد کشور خواند و گفت: حفظ امنیت در فضای مجازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای دنیا بوده و در این راستا سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات صورت گرفته است.

مودب، اولویت قرار دادن رویکرد ارزیابی ریسک را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: تشخیص هوشمند اتفاق‌های مربوط به یک حادثه مبتنی بر دانش است و از آنجا که ریسک نیز مبتنی بر دانش است بنابراین با مدیریت مناسب می‌توان آن را کنترل کرد.

وی ایران را جزو کشورهای قربانی حملات سایبری دانست و تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی است که علاوه بر مورد حمله قرار گرفتن هکرهای داخلی، مورد حمله هکرهای بیگانه نیز هست.

مدیر مرکز راهبردی افتا، توسعه بد افزارهای اختصاصی در شبکه اینترنت را یکی از مباحث موجود در کشور نامید و خاطرنشان کرد: بد افزارهای اختصاصی در شبکه اینترنت برای سرویس دهی‌های خاص مانند ایجاد چالش بین مردم و دولت در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با بد افزاری‌ها باید در کشور توسعه یابد، متذکر شد: در استان این طرح باید با توجه به دانش فنی داخلی پیاده‌سازی شود.

مودب، طراحی، پیاده‌سازی، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی استان را مهم خواند و خاطرنشان کرد: هدف اصلی راهبرد ارزیابی ریسک، مقابله با بد افزاری است.

وی، تکیه بر فناوری بومی و توانمندی‌های تخصصی داخلی در توسعه زیرساخت‌های علمی و فنی امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی را مهم خواند و یادآور شد: راهبردهایی که مبتنی بر دانش، تفکر، تخصص، علم و مدیریت باشد در تحقق ارزیابی ریسک بسیار موثر است.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول