اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان برنامه پنجم توسعه

750 هزار پورت اینترنت پرسرعت در کردستان دایر می‌شود

خبرگزاری فارس: مشاور طرح سند توسعه فناوری اطلاعات کردستان گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه 750 هزار پورت اینترنت پرسرعت در این استان دایر می‌شود.

750 هزار پورت اینترنت پرسرعت در کردستان دایر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی ناصری شنبه‌شب در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سنندج اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده در رابطه با وضعیت استان کردستان از لحاظ بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، این استان جزو استان‌های سطح سوم کشور قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پس از بررسی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، نقاط قوت و ضعف استان، متناسب با این وضعیت راهبردها ترسیم و تکلیف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شد.

وی زیرساخت‌های ارتباطی فنی دستگاه‌های حاکمیتی، سلامت کاربران، آموزش و منابع انسانی و کسب و کار را از حوزه‌های راهبردی این سند ذکر کرد.

مشاور طرح سند توسعه فناوری اطلاعات کردستان خاطرنشان کرد: هر کدام از حوزه‌های راهبردی و شاخص‌های این سند نیز دارای هدف بنیادی، راهبردی و اقداماتی هستند.

ناصری اظهار داشت: در افق 1404، کردستان استانی شبکه‌ای و هوشمند که مدیریت و راهبری آن در تمامی سطوح مبتنی بر اطلاعات و دانش خواهد بود و با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات موجبات رفاه و آسایش مردم فراهم می شود.

وی به بیان تاثیر فناوری اطلاعات در فعالیت‌های یک جامعه پرداخت و اظهار کرد: یکی از مجامع جهانی در حوزه اینترنت اعلام کرده که 89 درصد فرآیندهای یک جامعه تحت‌تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکی از صنعت‌های برتر در دنیا خواند و تصریح کرد: این فناوری ارزش‌افزوده بسیار خوبی دارد و سایر صنایع را هم تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی ضریب بهره‌مندی کشورها از فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی ذکر کرد و افزود: این امر موجب جدی شدن توجه کشور در سطح ملی به توسعه فناوری اطلاعات شد.

مشاور طرح سند توسعه فناوری اطلاعات کردستان گفت:به گفته کارشناسان یکی از موقعیت‌های استراتژیک ایران قرارگیری آن در مرکز یک حلقه 400 میلیون نفری از جامعه بشری به‌دلیل داشتن اشتراکات دینی فرهنگی و اجتماعی است.

ناصری یادآور شد: اگر سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری اطلاعات در ایران صورت گیرد می‌تواند یک جامعه هدف 400 میلیونی را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه 24 مجمع جهانی کشورها را از لحاظ بهره‌مندی فناوری اطلاعات رتبه‌بندی می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد پنج مجمع از این تعداد با ایران هم‌خوانی دارد.

وی ادامه داد: رتبه تعیین شده ایران توسط مجامع مذکور حاکی از وجود یک وضعیت نوسانی در کشور را که نشان از عدم تناسب و هم‌خوانی لازم در زمینه بهره‌مندی از فناوری اطلاعات با دنیا بود، را داشت.

مشاور طرح سند توسعه فناوری اطلاعات کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مذکور مسئولان کشور ما تصمیم به تدوین برنامه‌ای در سطح ملی گرفتند.

ناصری به چشم‌انداز توسعه فناوری اطلاعات کشور در افق 1404 اشاره کرد و گفت: فناوری اطلاعات عامل پیشران در توسعه ملی دانش پایه، خلق‌کننده ارزش، فراهم‌کننده فرصت‌های امن و عادلانه برای همه ایرانی‌ها، شکل‌دهنده مدیریت دانش و جامعه شبکه‌ای هوشمند متکی بر هویت ایرانی اسلامی و کانون پیشرفته فناوری اطلاعات در منطقه برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 1440 هجری شمسی است.

وی به اهداف کلان برنامه پنجم توسعه اشاره و اظهار داشت: توسعه نقاط دسترسی به اینترنت پرسرعت به میزان 50 درصد خانوار، توسعه خدمات الکترونیکی حاکمیتی به میزان 40 درصد، حذف پول فیزیکی به میزان 80 درصد از جمله اهداف کلان برنامه پنجم توسعه است.

به گفته وی توسعه تجارت الکترونیکی داخلی، توسعه آموزش‌های مجازی، توسعه پرونده سلامت الکترونیکی به میزان 50 درصد، توسعه کارت هوشمند ملی به میزان 90 درصد، توسعه سامانه مدیریت منابع سازمانی، توسعه کاداستر شهری و روستایی  و مرکز ملی داده‌های مکانی به میزان 100 درصد از دیگر اهداف برنامه پنجم توسعه است.

مشاور طرح سند توسعه فناوری اطلاعات کردستان در پایان توسعه محتوای فرهنگی، دینی و محتوی سالم سالانه به میزان 100 درصد و توسعه محصولات امنیتی بومی به میزان 60 درصد را از دیگر اهداف برنامه پنجم توسعه ذکر کرد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول