اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی خبر داد

شناسایی 54 هزار هکتار از اراضی ملی در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: امسال برای اشتغالزایی در بخش کشاورزی و دامی استان 54 هزار هکتار از اراضی ملی شناسایی و به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.

شناسایی 54 هزار هکتار از اراضی ملی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، علی پیرمرادی عصر چهارشنبه در مراسم آغاز به کار کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ارومیه اظهار داشت: ایجاد کمربند حفاظتی و تعیین حدود عرصه‌های ملی با اراضی اشخاص از برنامه‌‌های امسال است.

وی از ایجاد کمربند حفاظتی و تعیین حدود عرصه های ملی با اراضی اشخاص طی امسال خبر داد و اظهار داشت: این طرح با هدف کاهش تعرضات و تخریبات در عرصه های ملی، تعیین مرز بین اراضی ملی و اشخاص طراحی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه با اشاره به طرح‌های آبخیزداری گفت: امسال 110 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفاظت منابع طبیعی استان اختصاص یافته است. 

وی با تاکید بر صیانت از منابع طبیعی اظهار داشت: 14 میلیارد ریال اعتبار برای صیانت از منابع طبیعی و اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و آبخیزداری در سال جاری اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: چهار سد کوتاه آبخیزداری تا پایان تیر ماه جاری آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌شوند.

به گفته وی این سدها از نوع ملاتی، گابیونی و خشکه‌چین هستند که با صرف بیش از 7 میلیارد ریال اعتبار در شهرهای چالدران، ارومیه، تکاب و پیرانشهر به بهره‌برداری می‌رسند.

پیرمرادی اضافه کرد: با افتتاح این سدها علاوه بر تامین آب سفره‌های زیرزمینی این مناطق در 15 هزار هکتار از اراضی محدوده این سدها با عملیات کوپه‌کاری، بذرکاری و درختکاری از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: امسال اجرای 13 طرح بزرگ آبخیزداری با هدف احیای مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خطرات سیل در مناطق مختلف استان برنامه‌ریزی شده بود که تاکنون 9 طرح به بهره‌برداری رسیده و چهار طرح نیز تا پایان تیر ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی را افزایش راندمان کشاورزی در قالب سدهای ملاتی و خشکه‌چین دانست و با بیان اینکه متوسط پیشرفت فیزیکی طرح‌ها 80 درصد است، ادامه داد: 20 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای چهار طرح آبخیزداری شامل بندله پیرانشهر، علم شاه تکاب، حرام لوی چالدران و خلیفان ارومیه اختصاص یافته است.

پیرمرادی خاطرنشان کرد: حدود 20 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس واقع در شهرستان سردشت برای توسعه جنگل‌کاری دردست مطالعه است که این طرح به منظور تهیه طرح جنگل‌داری چند منظوره، صیانت از جنگل‌های زاگرس، اجرای پروژه‌های توسعه جنگل، غنی‌سازی جنگل با بذر و نهال و مراقبت و نگهداری مناطق احیایی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول