اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از برگی از برگ‌‌های تاریخ دفاع مقدس گزارش می‌دهد

حسرت روزهای صداقت/ 5 سال زندگی با مردان ایثار

خبرگزاری فارس: نوشتن درباره آنها، رفتن به دیدارشان، شنیدن حرف‌ها و درد و دل‌های آنها دیگر روز و ساعت و مناسبت خاصی نمی‌خواهد چون دفاع مقدس ما هزاران برگ زرین دارد که هنوز تمام برگ‌های آن خوانده نشده است.

حسرت روزهای صداقت/ 5 سال زندگی با مردان ایثار

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، عنوان جانباز دیگر برای بسیاری از مردم و حتی جوانان، نوجوانان و کودکان نیز ملموس شده، جانباز؛ کسی که فداکارانه وجودش را تقدیم دفاع از میهن کرد و نیمی از وجودش در بهشت و بخشی برای ما بازماندگان و خانواده‌های آنها به یادگار مانده تا همچنان از این انسان‌های ملائک صفت بهره‌مند شویم.

نوشتن درباره آنها، رفتن به دیدارشان، شنیدن حرف‌ها و درد و دل‌های آنها دیگر روز و ساعت و مناسبت خاصی نمی‌خواهد چون دفاع مقدس ما هزاران برگ زرین دارد که هنوز تمام برگ‌های آن خوانده نشده است.

رمضان قاسمی یکی از یادگاران دفاع مقدس ما است و او نیز یکی از برگ‌های زرین تاریخ دفاع مقدس است که خودش را این‌گونه در ابتدا معرفی می‌کند: دلم برای امام(ره) و شهدا بسیار تنگ شده است.

او سن 13 سالگی راه جبهه را در پیش گرفت پس از 60 ماه حضور مستمر در جبهه به افتخار جانبازی نائل آمد، گازهای شیمیایی به ریه‌هایش آسیب جدی وارد کرد، سرفه‌های خش‌دار ناشی از عوارض مستمر استنشاق گازهای شیمیایی و کپسول اکسیژن بزرگی که در منزلشان وجود دارد، این را نشان می‌دهد.

* حسرت روزهای صداقت و پاکی دفاع مقدس

از وی در مورد روزگار و چگونگی اعزام به جبهه‌ها می‌پرسم که می‌گوید: حسرت روزهای صداقت و پاکی دفاع مقدس را می‌خورم، من در اوایل جنگ 13 ساله بودم، با وجودی که نوجوانی بیش نبودم، اما عشق به امام و رؤیت صحنه‌های جنگ و همچنین خاطراتی که عموهایم یعنی شهیدان علیجان و علی‌اصغر قاسمی در مرخصی‌های کوتاهی که می‌آمدند، برایم نقل می‌کردند، شور و اشتیاق زیادی را در من برای عزیمت به جبهه‌ها به وجود آورد، اما از آنجایی که سن کمی داشتم، مسئولان مربوطه با اعزام من به جبهه‌ها مخالفت می‌کردند، تا اینکه با دستکاری تاریخ تولدم در شناسنامه و البته با هزار و یک جور التماس و اصرار موفق شدم در سن 13 سالگی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شوم.

وی ادامه می‌دهد: من مجموعاً بیش از 60 ماه یعنی پنج سال در جبهه‌های مختلف حضور فعال داشتم و هرگز در این مدت احساس خستگی نکردم، در تمام مدت حضور در جبهه‌ها آرزوی شهادت داشتم، اما ظاهراً لیاقتی بیش از جانباز شیمیایی 50 درصد نداشتم و اینکه من مانده‌ام و عوارض ریوی ناشی از گازهای خردل و کوله‌باری از خاطراتی که به یاد همرزمان شهیدم شب و روز مرور می‌کنم، سرداران شهیدی همچون عالی، تبریزی، اتقایی، کبریان و جلالی...

* 5 سال از بهترین دوران عمرم را در جبهه‌ها سپری کردم

این جانباز دوران دفاع مقدس در پاسخ به این سئوال که از اینکه روزگاری به جنگ رفتید و از سلامتی خود گذشتید، پشیمان نیستید، گفت: خدا را شاهد می‌گیرم که هرگز و تا این ساعت که مقابل شما نشسته‌ام از اینکه پنج سال از بهترین دوران عمرم را در جبهه‌ها سپری کردم و هم‌اکنون نیز از نعمت سلامتی جسمی و لذت یک تنفس راحت و خوابی آرام نیز محروم هستم، هرگز احساس ندامت و پشیمانی نکردم، قبلاً عرض کردم من عاشق امام و شهادت بودم، من به نیت شهید شدن به جبهه‌ها رفتم تا به آرزوی قلبی‌ام برسم، اما ظاهراً قسمت نبود.

قاسمی تاکید کرد: برای دفاع از اسلام و کشور عزیزمان ایران به جبهه‌ها رفتم و اگر بار دیگر این ضرورت ایجاب کند، به خدا سوگند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم.

این جانباز دفاع مقدس درباره حضورش در فرماندهی انتظامی مازندران نیز می‌گوید: من در تمام سال‌های خدمتم در نیروی انتظامی و ما قبل آن در کمیته انقلاب اسلامی بود، تلاش کردم با خود و مردم صادق باشم و هرگز در انجام وظیفه کوتاهی نکنم با تمام وجود و به صورت شبانه‌روزی کار می‌کردم، کاری که با عشق و محبت دوسویه عجین شده بود.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت نوع نگاه من به مردم و جامعه شاید اندکی با نگاه دیگران متفاوت باشد، ابراز داشت: از نظر من شأن مسئولان در مقابل مردم جزء خدمتگزاری چیز دیگری نیست، نباید این تصور غلط مطرح شود که مسئولان ولی نعمت مردم هستند، بلکه کاملاً برعکس به فرموده امام راحل مردم ولی نعمت مسئولان هستند، مسئولان هرچه در خدمت‌رسانی به مردم تلاش کنند، باز هم نمی‌توانند حق آنها را ادا کنند و حقیقتاً مدیون آنها هستند.

* دفاع مقدس مربوط به تمام اقشار ملت ایران است

قاسمی در پاسخ به این سئوال که درباره اهمیت دفاع مقدس حرف‌های زیادی زده شد و خیلی‌ها سعی دارند افتخار آن سال‌های طلایی را مرهون عده‌ای خاص کنند، بیان داشت: به نظر من دفاع مقدس مربوط به تمام اقشار ملت ایران است و هیچ کس حق ندارد آن را مختص عده‌ای خاص بداند، برخی تنگ‌نظران و تمامیت خواهان که بسیاری از آنها سال‌های دفاع مقدس را ندیدند، سعی دارند افتخار آن سال‌های حماسه را مصادره کنند و در این فرآیند بعضاً نامهربانانه به بسیاری از حماسه آفرینان آن سال‌ها می‌تازند و حتی نقل خاطرات آنها را نیز بر نمی‌تابند، این افراد بزرگ‌ترین تهدید و آفت برای آینده هستند.

این جانباز دفاع مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: همه سهم من از پنج سال حضور در جبهه و افتخار نایل شدن به مقام جانباز شیمیایی 50 درصد و 30 سال خدمت صادقانه در مجموعه کمیته انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی، همین زندگی بسیار ساده و معمولی که با حقوق بازنشستگی اداره می‌شود و دو فرزند لیسانس بیکار است.

وی ادامه داد: همه افتخاراتم مربوط به مساعدت‌هایی است که با عشق و علاقه به شهروندان تقدیم کردم و همه آنها را همانند اعضای خانواده خود می‌دانم، همان طور که آنها هم چنین علاقه‌ای به من دارند.

* نسل جوان ما از شهیدانی مثل شهید جهان آرا، همت، باکری، بصیر و شهید طوسی چه می‌دانند؟

قاسمی با بیان اینکه به نظر من بسیاری از بزرگان و سرداران شهید دفاع مقدس مغفول واقع شدند، ابراز داشت: واقعا نسل جوان ما از شهیدانی مثل شهید جهان آرا، همت، باکری، بصیر و شهید طوسی چه می‌دانند؟ آیا فقط نامگذاری یک خیابان، اتوبان، میدان برای معرفی آنها کفایت می‌کند، چقدر برای تبیین اندیشه‌های این عزیزان برنامه‌ریزی شده است، اینها مسائلی است که در حوزه دفاع مقدس باید مورد توجه قرار گیرد.

این جانباز دفاع مقدس در پاسخ به این سئوال که مشاهده چه صحنه‌ای در جامعه شما را رنج می‌دهد، گفت: پاسخ به این سئوال خیلی سخت است، بی‌عدالتی، رانت‌خواری، پارتی‌بازی، فساد اخلاقی و مالی نظیر همین اختلاس 3 هزار میلیاردی که به نظر من ضربه آن به اعتماد مردم بسیار بیشتر از ده‌ها سال تلاش معاندان بیگانه است و همچنین تورم و گرانی افسارگسیخته‌ای که کمر شهروندان را شکسته است.

به گزارش فارس، رمضان (مهدی) قاسمی متولد 1346 در شهر کوهی خیل از توابع شهرستان جویبار است که در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

خانواده قاسمی از خانواده‌های متعهد، انقلابی و مردمی منطقه جویبار هستند که در راه پاسداری از دستاوردهای نظام اسلامی هزینه‌های مادی و معنوی زیادی کردند که نمونه بارز آن تقدیم شهیدان علیجان و علی‌اصغر قاسمی (عمو)، شهید سیف‌الله تبریزی (داماد) و شهید رضا اتقایی (برادر خانم) آقای قاسمی هستند.

====================

گفت‌وگو از کوروش غفاری چراتی

===============

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول