اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می‌افتد

شناسایی سالانه 35 کودک مبتلا به کم‌کاری تیروئید

خبرگزاری فارس: کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه 35 کودک مبتلا به کم‌کاری تیروئید در این استان شناسایی می‌شوند.

شناسایی سالانه 35 کودک مبتلا به کم‌کاری تیروئید

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نورالله نجاتی عصر امروز در نشست بررسی بیماری‌های شایع اطفال در این استان که در محل مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اظهار کرد: سالانه 30 تا 35 نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در این استان شناسایی و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی گفت: به هر علتی هورمون تیروکسین در بدن نوزاد کم بوده و یا عملکرد طبیعی نداشته باشد، بیماری کم‌کاری تیروئید به وجود می‌آید.

این مسئول امور درمان در کهگیلویه و بویراحمد افزود: علائمی که در نوزادان مبتلا به این بیماری دیده می‌شود عبارتند از تولد بعد از هفته چهل و دوم حاملگی، یرقان طول کشیده، مک زدن ضعیف، شیر نخوردن به مقدار کافی، کاهش حرارت بدن، اتساع شکم، کبودی در انگشتان دست و پا، مشکلات و زجر تنفسی، وزن نگرفتن، کاهش دفعات دفع مدفوع، یبوست، پوست خشک، زبان بزرگ و صدای خشن که فقط پنج درصد نوزادان مبتلا در هفته اول بر اساس علائم بالینی قابل تشخیص هستند.

نجاتی افزود: پس از اجرای برنامه غربالگری در کشور از سال 84 تاکنون، شیوع بیماری یک در 670 نوزاد است که این وضعیت در استان ما به 2.5 در هزار می‌رسد.

وی کمبود ید و ازدواج‌های فامیلی را مهم‌ترین عامل شیوع بالای این بیماری در استان دانست و اظهار کرد: سالانه در استان 14 هزار نوزاد در روزهای سوم تا پنجم تولد برای تست کم‌کاری تیروئید مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی در توضیح نحوه آزمایش این بیماری بیان کرد: پس از خونگیری از پاشنه پای نوزادان در بدو تولد، این خون بر روی کاغذ فیلتر ریخته شده و برای تست بیماری کم‌کاری تیروئید به آزمایشگاه مرجع استان ارسال می‌شود.

نجاتی با تصریح این‌که جنسیت نوزاد هیچ تأثیری در ابتلا به این بیماری ندارد، ادامه داد: در صورت مشکوک بودن نوزاد به بیماری برای تأیید تشخیص و گرفتن نمونه وریدی از نوزاد فراخوان شده و در صورت بیمار بودن به پزشک متخصص اطفال یا پزشک مسئول برنامه در هر شهرستان ارجاع داده می‌شود.

وی بیان کرد: پس از تشخیص نهایی، به مدت سه سال نوزاد در مرکز بهداشتی درمانی زیر نظر پزشک عمومی تحت درمان قرار می‌گیرد.

نجاتی با تأکید بر اینکه در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه پزشک مسئول این بیماری وجود دارد، گفت: بعد از پایان دوره درمانی سه ساله، نوزاد مجددا مورد آزمایش قرار می‌گیرد که در صورت بهبود، درمان وی قطع می‌شود.

به گفته این کارشناس در صورت عدم بهبود نوزاد در دوره درمان یاد شده، بیمار باید تا آخر عمر دارو مصرف کند.

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول