اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

بیماران تالاسمی از صرف غذاهای حاوی آهن زیاد پرهیز کنند

خبرگزاری فارس: مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماران تالاسمی مینور باید از خوردن غذاهای حاوی آهن زیاد پرهیز کنند.

بیماران تالاسمی از صرف غذاهای حاوی آهن زیاد پرهیز کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، ساسان عباسی در میزگرد امور فرهنگ‌سازی بیماری‌های خاص این استان با تأکید بر اینکه بیماران تالاسمی‌ مینور باید از خوردن غذاهای حاوی آهن زیاد پرهیز کنند، اظهار کرد: این بیماران بر خلاف تصور عموم نه تنها دچار کمبود آهن نیستند، بلکه مستعد ابتلا به مسمومیت با آهن نیز می‌باشند.

عباسی افزود: گوشت، جگر حیوانات بخصوص گاو و گوسفند و فرآورده‌های آن‌ها نظیر همبرگر، سوسیس، کالباس، لوبیا، سویا، کره، گندم، کلم بروکلی، خود بادام زمینی و سبزیجات برگ سبز، هندوانه، کشمش، نخودفرنگی، آب آلو، خرما، انگور، باقلا، غلات غنی شده با آهن و نخود، آهن زیادی دارند و بهتر است این بیماران در حد اعتدال از آن‌ها استفاده کنند.

وی خوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی را به تمام افراد بویژه بیماران مبتلا به تالاسمی توصیه کرد و ادامه داد: این مواد خطر بروز گرفتگی عروق در این بیماران را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی مینور باید استفاده از مواد معدنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، اضافه کرد: یکی از این مواد مغذی، کلسیم است که به تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.

عباسی تأکید کرد: این بیماران استخوان‌های سستی داشته و در معرض مشکلات استخوانی بسیاری قرار دارند و مصرف کلسیم به مقدار لازم و بیشتر از یک فرد معمولی باید در رژیم غذایی آن‌ها وجود داشته باشد.

 

اثرات کم خونی در دوران شیردهی و کودکی غیر قابل جبران است

 

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: اثرات کم خونی به ویژه نوع شدید آن در دوران شیردهی و اوایل کودکی تقریبا غیر قابل جبران بوده و با درمان بعدی قابل اصلاح نیست.

زینب حیدری افزود: کم خونی در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن موجب تأخیر رشد جنین، تولد نوزاد با وزن کمتر 2 هزار و 500 گرم می‌شود.

وی اظهار کرد: افرادی که دچار کمبود آهن و کم خونی هستند احساس ضعف و خستگی کرده و در نتیجه از کارایی آن‌ها کاسته می‌شود.

حیدری با تصریح اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به کمبود آهن غنی‌سازی مواد غذایی است، ابراز کرد: غنی‌سازی نان و آرد گندم با آهن و اسید فولیک از آن جمله است.

وی ادامه داد: غنی‌سازی آرد گندم از حدود 60 سال پیش در کشورهای آمریکا و انگلیس اجرا شده و ریز مغذی‌هایی مانند آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B به آرد اضافه می‌شود.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی نزدیک به یک چهارم دنیا کم خون هستند که شایع‌ترین علت آن کمبود آهن است، ادامه داد: کم خونی در تمام سنین دیده می‌شود و زنان در سنین باروری به علت عادت ماهیانه، بارداری و شیردهی و کودکان زیر پنج سال نیز بیشتر در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن قرار دارند.

حیدری اظهار کرد: کمبود آهن در سنین کودکی می‌تواند منجر به تأخیر رشد جسمی، کاهش قدرت یادگیری و ضریب هوشی به مقدار پنج تا 10 امتیاز شود.

وی ابراز کرد: افرادی که دچار کمبود آهن و کم خونی شده‌اند به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، بیشتر بیمار شده و دوره بیماری آن‌ها طولانی می‌شود.

وی گفت: اثرات کم خونی به ویژه نوع شدید آن در دوران شیرخواری و اوایل کودکی تقریبا غیر قابل جبران بوده و با درمان بعدی هم قابل اصلاح نیست.

حیدری اضافه کرد: بر اساس آمارهای جهانی، کمبود آهن به رشد و تکامل مغزی 40 تا 60 درصد کودکان چهار تا 24 ماهه در کشورهای در حال توسعه صدمه می‌زند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول