اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در مشهد:

بزرگداشت روز جهانی پناهنده برای ارتقای آگاهی پناهندگان است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد گفت: بزرگداشت روز جهانی پناهنده برای ارتقای آگاهی پناهندگان جهان و مشکلاتی که با آن رو به ‌رو هستند، برگزار می‌شود.

بزرگداشت روز جهانی پناهنده برای ارتقای آگاهی پناهندگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناراسیمها رائو صبح امروز در مراسم روز جهانی پناهنده که در سالن آمفی‌تئاتر هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کمپینی به نام "دوراهی" ایجاد کرده که در خصوص ساماندهی آوارگان فعالیت می‌کند.

رائو در خصوص دوراهی که پناهندگان با آن مواجه هستند، گفت: آوارگان مجبورند کشور خود را ترک یا بمانند و حق انتخاب گزینه دیگری ندارند، در صورت ماندن در کشورشان ممکن است متحمل خسارات زیانبار غیر قابل جبرانی گردند و در صورت فرار نیز ممکن است مورد تجاوز و ظلم در مسیر فرار قرار گیرند.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد در خصوص مهاجرانی که دچار مشکلات شده‌اند، اظهار کرد: به دلیل اینکه ما در شرایط و اوضاعی مطلوب‌تر نسبت به پناهندگان قرار داریم باید به آنها برای رفع مشکلاتشان کمک کنیم که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به دنبال اجرای این رفتار انسان‌دوستانه است.

رائو خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بحرانی‌ترین شرایط کاری خود مواجه شد.

وی افزود: طبق گزارش‌های کمیساریا در سال 2012 در حدود 800 هزار نفر مجبور به جابه‌جایی شده و این بالاترین آمار از سال 2000 تاکنون است.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد گفت: در واقع بحران انسانی در 18 ماه قبل از ساحل عاج شروع شده و پیامدهای آن تاکنون در لیبی و سودان ادامه دارد.

وی تشریح کرد: به طور کلی 4 دهم میلیون نفر در دنیا جابه‌جا شده‌اند و کمیسر عالی سازمان ملل گزارش داد سال 2012 شاهد رنج و ناراحتی در مقیاس عظیمی بود.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد افزود: بسیاری از افراد در زمانی کوتاه دچار شرایط سختی شدند و این بدان معنی است که باید هزینه زیادی برای افرادی که در این شرایط قرار گرفته‌اند تعلق گیرد.

رائو افزود: خوشحالیم که جامعه بین‌المللی توانست توسط باز نگه داشتن مرزهای کشورشان این افراد را مورد حمایت قرار دهد و این یک امتحان برای ماست.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد گفت: آمارهای اخیر جابه‌جایی مردم در دنیا نگران کننده است و در حال حاضر این موضوع از مرز 42 میلیون نفر عبور کرده و طبق پیش‌بینی در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق آمار افغانستان، عراق، سومالی، سودان، کنگو به ترتیب بیشترین پناهندگان را به خود اختصاص داده‌اند و این اوضاع کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را تهدید می‌کند.

رائو افزود: در چنین اوضاع دشواری برای ادامه فعالیت‌های خود ما وابسته به کشورهای کمک کننده هستیم در واقع بودجه 53 میلیون دلاری نیاز داشتیم که 13 درصد تامین شد این در حالی است که نیاز پناهندگان بسیار زیاد و بودجه کم هست.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد اظهار کرد: حدود نیم میلیون نفر در سراسر جهان بازگشت داوطلبانه به کشور خویش داشته‌اند که نسبت به سال 2010 این رقم 2 برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیمه درمانی برای پناهندگان و هم‌چنین برای پناهندگانی که بیماری خاص دارند خاص تهیه شده و افرادی که دچار بیماری‌های خطرناک می‌شوند نیز هزینه‌های پزشکی آنان را نیز پرداخت می‌کنیم.

رائو گفت: ارائه کمک‌های مالی، مشاوره روان‌شناسی و برگزاری کلاس آموزشی برای 450 پناهنده و فراهم کردن وسایل شغلی به آنان از برنامه‌هایی است که این دفتر در طول سال انجام داده است، این در حالی است که این دفتر در کنار تمام این پروژه‌های حمایتی از بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشورشان نیز حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اوضاع موجود در افغانستان تاکید کرد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد بازگشت داوطلبانه را برای پناهندگان توصیه نمی‌کند اما به کسانی که تمایل به بازگشت دارند زمینه عودت آنان را تسهیل می‌کنیم و به طور میانگین هر خانواده 750 دلار و هر نفر 150 دلار کمک نقدی و کمک‌های غیر نقدی شامل پتو و وسایل بهداشتی دریافت می‌کنند.

رئیس دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در مشهد افزود: هنگامی که پناهجویان به کشور خود مراجعت می‌کنند کمک‌های دیگری نیز در آنجا برای ادغام شدنشان در کشور خود فراهم می‌شود.

رائو ادامه داد: تعداد پناهجویان که بازگشت داوطلبانه در سال 2010 داشته‌اند فقط 9 هزار نفر بود که در پایان 2011 به 19 هزار نفر افزایش یافت و از شروع سال 2012 تاکنون 6 هزار نفر به کشور خود بازگشته‌اند.

وی اظهارکرد: از طریق بازگشت پروژه داوطلبانه کمیساریا در سراسر دنیا تاکنون 4.6 دهم میلیون نفر به کشور خود بازگشت داشته‌اند.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول