اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه_1:

گفتمان جمهوری اسلامی در تحولات سوریه و بحرین مشترک است

خبرگزاری فارس: معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به یکی بودن گفتمان نظام در سوریه و بحرین گفت: در هر دو کشور موضع ایران مبتنی بر مخالفت با دخالت خارجی و تاکید بر اصلاحات است.

گفتمان جمهوری اسلامی در تحولات سوریه و بحرین مشترک است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در حاشیه حضور در قم در نشستی خبری که در دفتر وزارت امور خارجه در قم برگزار شد با اشاره به شرایط منطقه و تحولات بیداری اسلامی اظهار داشت: آنچه ما امروز در خاورمیانه و سایر کشورهای اسلامی با آن مواجه هستیم، نتیجه کار در حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد: گفتمان منطقی انقلاب اسلامی ایران که با نقش ویژه روحانیت همراه بود، الگویی ایجاد کرده است که آثار آن را در بیداری اسلامی می‌بینیم.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در عین حال تشکیل یک کارگروه تخصصی میان حوزه‌های علمیه و وزارت امور خارجه را امری ضروری شمرد و اذعان کرد: متاسفانه تاکنون از ظرفیت حوزه‌های علمیه در یک مقیاس منظم و سازمانی در وزارت خارجه استفاده نشده است اما جرقه‌های این موضوع زده شده و دیدار مسئولین وزارت امور خارجه با مراجع تقلید و علما در این راستا صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آخرین تحولات منطقه ابراز داشت: در مجموعه تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا همواره این موضوع دیده شده است که طرف غربی تلاش جدی و همه‌جانبه‌ای را انجام داده تا حرکت مردمی مسلمان را به سوی منافع خود جهت‌دهی کند چرا که این تحولات از آغاز ضد نظام سلطه و ضد اهدافی بود که آمریکا و اسرائیل در منطقه دنبال می‌کردند.

امیرعبداللهیان گفت: ترتیبات سیاسی و امنیتی که در جریان این تحولات می‌تواند شکل بگیرد، دو ویژگی مهم دارد که نخستین ویژگی آن به حاشیه راندن نظام سلطه است و در مرحله بعد موجب ارتقای جایگاه مسئله مقاومت در منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: حرکت‌های ضد رژیم صهیونیستی هر روز در کشورهای منطقه در حال اوج‌گیری است و در مقابل حمایت از محور مقاومت در منطقه توسط مردم هر روز گسترش می‌یابد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: تحولات سیاسی منطقه امروز از طریق چالش جدی میان اراده مردم و نیروهای خارجی که منافع خود را در منطقه دنبال می‌کنند، به سمت حاکمیت کسانی می‌رود که فکر و ایده‌ای متفاوت از نظام‌های سنتی این کشورها دارند و از بطن حرکت اسلامی مردم برخاسته‌اند.

وی افزود: طرف‌های غربی و هواداران آنها در وهله نخست تلاش کردند مسیر این انقلاب‌ها را منحرف کنند اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که این ایجاد انحراف هزینه‌های زیادی برای آنان دارد و تلاش کردند تا با سرکوب مردم این هزینه را یک‌ بار برای همیشه پرداخت کنند که نمونه این وضعیت در بحرین دیده می‌شود.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: پس از مدتی دشمنان به این نتیجه رسیدند که در مقابل مردم قرار گرفتن نیز شرایط را برای آنان بسیار سخت می‌کند و موجب فاصله بیش از پیش آنان با مردم منطقه و انقلابیون خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر طرف مقابل جمهوری اسلامی برای ایستادن در برابر این موج بیداری، راهی جز از بین بردن ترتیبات سیاسی کنونی و جایگزین کردن ترتیبات سیاسی امنیتی دیگری که بتواند موقعیت رژیم صهیونیستی را تضمین کند، ندارد و سوریه محور ترتیباتی است که باید از بین ببرد.

*عربستان به دنبال وقت‌کشی در تحولات بحرین و یمن است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در سوریه هر یک از طرف‌ها با انگیزه‌ای وارد شدند افزود: عربستان سعودی که از تمام ظرفیت‌های خود برای دشمنی علیه سوریه استفاده می‌کند، قبل از اینکه به دنبال تغییر نظام سوریه باشد به دنبال به دست آوردن زمان برای مدیریت تحولات بحرین و یمن است.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی نیز در موضوع سوریه وارد شده چرا که تغییر در رژیم سوریه به معنای تغییر در معادله مقاومت در منطقه است.

امیرعبداللهیان گفت: همه این کشورها تصور می‌کنند اگر رژیم سوریه به عنوان نظامی که در مقاومت علیه اسرائیل پیشرو است، ساقط شده و نظام جدیدی روی کار بیاید که فاصله اساسی بین ایران و مقامت ایجاد کند، حزب‌الله کارایی خود را از دست می‌دهد و گروه‌های جهادی فلسطینی نیز توانایی مقابله با رژیم صهیونیستی را نخواهند داشت.

وی بیان کرد: سوریه در واقع قطعه اصلی پازل ترکیب جدید سیاسی امنیتی است که دشمنان می‌خواهند در منطقه ایجاد کنند.

*ایجاد اصلاحات در سوریه ضروری است

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه اذعان کرد: البته اعتقاد به این مطالب به این معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران اشکالات موجود در سوریه را نادیده بگیرد.

وی افزود: همانطور که در تمام کشورهای عربی منطقه اصلاحات امری ضروری است، در سوریه نیز این اصلاحات باید طبق خواسته مردم پیش برود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دوگانه نیست ابراز کرد: ما در سوریه، بحرین و یمن که سه حوزه مهم تحولات سیاسی هستند، از یک دیالوگ مشترک استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در هر سه کشور باید مطالبات مردم مورد توجه قرار گرفته و مداخله خارجی کنترل شود تا نظامی مستقر شود که حامی منافع مردم باشد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مداخله عربستان سعودی در بحرین یک خطای استراتژیک است گفت: امروز حمایت‌های خارجی سوریه را به عرصه‌ای برای جولان نیروهای تروریستی تبدیل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: گفت‌وگوی ملی و فراگیر میان تمام طرف‌ها در تحولات امروز کشورهای عربی بهترین راهکار برون رفت از بحران است.

امیرعبداللهیان بیان داشت: سوریه امروز به عنوان کشوری که در محور مقاومت نقش اساسی دارد، هدف بیش از 70 نظام سیاسی دنیا قرار گرفته است و این کشورها خواهان تغییر در سوریه هستند تا بتوانند مقاومت را در منطقه تضعیف کنند.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول