اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

«موقعیت حقوقی زنان بزه‌دیده در فقه و حقوق» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از انتشار کتاب «موقعیت حقوقی زنان بزه‌دیده در فقه و حقوق» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

«موقعیت حقوقی زنان بزه‌دیده در فقه و حقوق» منتشر می‌شود

محمد روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به انتشار کتاب «موقعیت حقوقی زنان بزه‌دیده در فقه و حقوق» اظهار کرد: این کتاب دارای سه فصل اصلی مانند «کلیات، مبانی، عوامل و راهکارها»، «عوامل بزه‌دیدگی زنان و راهکارهای حمایتی آن» و «حقوق زنان بزه‌دیده و حمایت‌های فقهی و حقوقی» است.

وی خاطر نشان کرد: بحث حضور زنان در خانواده و در قلمروی جایگاه و حقوق زنان بزه‌دیده در فقه از مسائل مهمی بوده که در این کتاب به آن اشاره شده است.

مدیر انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به هدف نویسنده از نوشتن این کتاب گفت: ارائه مبانی حمایت از بزه‌دیدگان، علل و عوامل بزه‌دیدگی زنان، راهکارهای حمایت از زنان بزه‌دیده و حقوق آنها در فرآیند عدالت کیفری از دیدگاه اسلام و قوانین افغانستان و ارائه اسناد بین‌المللی برای استفاده فرهیختگان حوزه و دانشگاه از جمله اهداف نویسنده است.

وی خاطر نشان کرد: هدف نویسنده این است که در صدد تبیین جامعه زنان بزه‌دیده و راهکارهای تضمین آن با رویکرد فقهی و حقوقی با عنوان تلاش علمی از طریق بیان مقررات اسلام و سیستم حقوقی برآید.

بر اساس این گزارش در مقدمه این کتاب آمده است: بررسی حقوق کیفری حکایت از آن دارد که پژوهش‌های جرم‌شناسان و مسائل حقوقی جزا بر مبنای جرم، مجرم و مجازات متمرکز بوده و در نتیجه قربانی جرم که در دوره انتقام خصوصی نقش محوری را در فرآیند تعقیب و مجازات مجرم بر عهده داشت و دفاعیات اصیل را در محاکمات ایفا می‌کرد با گسترش دوره دادستان عمومی از نظر دور مانده و اهمیت خود را در مراحل مختلف عدالت کیفری از دست داده و حمایت از حکمرانان و دولت‌ها جایگزین آن شده است.

در ادامه مقدمه این کتاب تصریح شده است: امروز با ظهور پدیده بزه‌دیده‌شناسی، شاهد رویکرد متقابلی نسبت به قربانیان جرم نسبت به گذشته هستیم و در این سیاست جدید چشم‌اندازی نوین با عنوان حمایت از بزه‌دیدگان و نقش آنها در تحقق پدیده جرم ظهور کرده که در این رویکرد بزه‌دیده نه مانند دوره انتقام خصوصی نقش محوری دارد و نه مانند دوره دادگستری عمومی از گستره سیاسی خارج شده بلکه در این وضعیت بزه‌دیدگان با عنوان عناصر جرایم و دیگر ارکان آن دارای موقعیت حقوقی هستند.

نویسنده در این مقدمه مبحث بزه‌دیده‌شناسی را به دو بخش بزه‌دیده‌‌شناسی علمی و بزه‌دیده‌شناسی حمایتی، تقسیم و خاطر نشان کرده است: پژوهش حمایت از زنان بزه‌دیده که زیرمجموعه بحث حمایت از بزه‌دیدگان بوده در فقه و حقوق اسلامی و قوانین و مقررات حائز اهمیت است و می‌تواند در کاهش بزه‌دیدگی زنان و جبران خسارت مؤثر باشد.

در فصل کلیات، مبانی، عوامل و راهکارها آمده است: اصطلاح بزه‌دیده‌شناسی شاخه‌ای از جرم‌شناسی است که با مطالعه و بررسی شخصیت و خصوصیات فردی و اجتماعی به تحقیق درباره نقش وی در تکوین و وقوع عمل بزه‌کارانه برای برآورد واقعه زمان و جبران آن می‌پردازد.

در بخشی از این فصل تصریح شده است: بزه‌دیده یکی از ارکان مهم پدیده مجرمانه است که متاسفانه هنوز در پژوهش‌های جرم‌شناسی و سیاست جنایی، موقعیت و جایگاه خود را باز نیافته است، اندیشمندان حقوق جزا، محورها و چارچوب‌های نظری بحث خود را بیشتر بر مبنای جرم، مجرم و مجازات متمرکز کرده‌اند و در نتیجه قربانی جرم به حاشیه رانده شده است.

در ادامه آمده است: بزه‌دیده‌شناسی در دو عنوان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل بزه‌دیده‌شناسی اولیه یا علمی، ثانویه یا عقیدتی است.

کتاب «موقعیت حقوقی زنان بزه‌دیده در فقه و حقوق» از سوی عبدالکریم اسکندری در 400 صفحه به رشته تحریر درآمده و در آینده‌ای نزدیک با قیمت 6 هزار و 800 تومان به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) وارد بازار نشر می‌شود.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول