اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

«درآمدی بر ساختار روایت قصه‌های قرآن» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «درآمدی بر ساختار روایت قصه‌های قرآن با نگاهی به قصه اصحاب کهف» منتشر شد.

«درآمدی بر ساختار روایت قصه‌های قرآن» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب «درآمدی بر ساختار روایت قصه‌های قرآن با نگاهی به قصه اصحاب کهف» دارای پنج فصل مدل تحلیلی قصه‌های قرآن کریم، تفاوت قصه‌های قرآنی با قصه‌های بشری، قرآن و عناصر قصه‌های آن، تصویرآفرینی در قصه‌های قرآن و بررسی عناصر قصه اصحاب کهف است.

راهبردهایی از فهم زبان قرآن، رهیافت‌های زبان‌شناسی درباره روایت، ویژگی‌های فطرت، انواع معجزات موجود در قصه اصحاب کهف، صحنه‌پردازی در قصه‌های قرآن و انتقال صحنه در قصه‌های قرآن از جمله موضوعاتی بوده که زیرمجموعه فصل‌های اصلی این کتاب تبیین شده است.

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: عمر قصه و قصه‌گویی به اندازه عمر پیدایش زبان و گویایی انسان است، شرح جنگ‌ها و تکاپوهای پدران، قصه‌های مادران، قصه‌گویی‌های دربار پادشاهان و نقالی افسانه‌گویان و حکایت‌پردازان نشان می‌دهد که زندگی انسان هیچ‌گاه از قصه تهی نبوده است.

نویسنده در این پیش‌گفتار با بیان اینکه آدمی از دوران کودکی، شیفته شنیدن قصه و خواندن داستان است گفته است: این شیفتگی به سبب علاقه‌ای است که انسان نسبت به سرنوشت قهرمانان و شخصیت‌های داستان‌ها دارد، زیرا او می‌خواهد ببیند آیا او نیز از خصلت‌های این شخصیت‌ها برخوردار است.

در بخشی دیگر از این پیش‌گفتار تصریح شده است: اهمیت قصه در قرآن تا جایی است که نگارش، نقل و تدوین آنها از سده‌های اول صدر اسلام تا روزگار حاضر مورد توجه عالمان و مؤلفان دینی بوده، به گونه‌ای که مجموعه‌های فراوانی با نام قصص قرآن یا قصص الانبیاء مانند قصص الانبیاء ابن کثیر، راوندی، جویری، نجار و یا قصص قرآن برگرفته از تفسیر سورآبادی، محمد احمد جادالمولی، شیخ محمد حمزه، احمد موسی سالم، بلاغی، محلاتی، صحفی و مانند آن به رشته تحریر درآمده است.

در فصل مدل تحلیلی قصه‌های قرآن کریم این کتاب آمده است: دین حاوی محتوایی است که از طریق زبان انتقال پیدا کرده است، تلاش برای قرائت و تلفظ درست متون دینی و یافتن معنای جملات و نصوص دینی، زمینه ارتباط آغازین زبان با متون است.

در بخشی دیگر از این فصل آمده است: رویکرد معرفت‌شناسانه به شناخت کتاب وحی و نگرش‌های متفاوت در شناخت ساحت قرآن سبب پیدایش روش‌های تفسیری متنوع در عصر صحابه، تابعین صحابه و پس از آن شد.

در فصل تصویرآفرینی در قصه‌های قرآنی این کتاب آمده است: یکی از جلوه‌های آشکار تشبیهات قرآن، بهره‌گیری از پدیده‌های قرآنی است و همین امر سبب تاثیرگذاری عمیق آن بر دل‌ها و عمومیت یافتن آن میان همگان است.

واژه‌هایی که در تشبیهات قرآن به کار رفته‌اند، ضمن اینکه بسیار حکیمانه انتخاب شده‌اند، در ترسیم و تجسم مفاهیم به صورت زنده و گویا نیز نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

کتاب درآمدی بر ساختار روایت قصه‌های قرآن با نگاهی به قصه اصحاب کهف از سوی علی‌اصغر غلامرضایی تألیف شده و از سوی انتشارات دانشکده صدا و سیما و مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با قیمت 7 هزار تومان و شمارگان 3 هزار نسخه چاپ شده است.

انتهای پیام/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول