اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی استان سمنان:

راه‌حل اساسی برای رفع مشکل بیابان‏زایی ارائه نشده است

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: متأسفانه در سال‏های متمادی گذشته، راه‌حل اساسی برای رفع مشکل بیابان‏زایی در سطح منطقه ارائه نشده است.

راه‌حل اساسی برای رفع مشکل بیابان‏زایی ارائه نشده است

سیدنقی عزیزی امروز به مناسبت روز جهانی بیابان‏زدایی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان با اشاره به خطرات بیابان‏زایی اظهار کرد: نابودی پوشش گیاهی و منابع تولید علوفه، افزایش روان‏آب سطحی و خطر سیل، شور شدن اراضی و کاهش حاصل‏خیزی خاک از جمله این خطرهاست.

وی افزود: فرسایش بادی، افزایش گرد و غبار و در نتیجه افزایش بیماری‏های تنفسی در سطح منطقه نیز از شدت گرفتن بیابان‏زایی ناشی می‏شود.

معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم‌چنین نابودی منابع آب و افت سطح آب زیرزمینی، تخریب خطوط مواصلاتی، نابودی حیات‏وحش و زوال محیط زیست و نیز کاهش تولید مزارع تحت تأثیر فرسایش و پدیده مهاجرت را از دیگر خطرات پدیده بیابان‏زایی در این استان عنوان کرد.

عزیزی ادامه داد: به دنبال خشک‏سالی‏ها و قحطی شدید و گسترده اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 در آفریقا، موضوع بیابان‏زایی به عنوان یک معضل جهانی مطرح شد و در این زمینه، اقدامات بسیار خوبی ولی در مقیاس‏های کوچک صورت گرفت.

 

هماهنگی لازم بین کشورها برای مقابله با پدیده بیابان‏زایی وجود ندارد

معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه هماهنگی لازم بین کشورهای مختلف در راستای مقابله با پدیده بیابان‏زایی وجود نداشته است، گفت: ارزیابی‏ها نشان داد که این اقدامات متناسب با نیازهای جامعه جهانی نبوده و راه‌حل اساسی برای رفع مشکل بیابان‏زایی نیست.

عزیزی افزود: کنفرانس زمین در سال 1992 در "ریودوژانیرو" برزیل تحت عنوان "کنفرانس سازمان ملل، محیط زیست و توسعه موضوع بیابان‏زایی" به طور جدی مطرح شد و در آن از جامعه جهانی خواسته شده است که با موضوع بیابان‏زایی و خشک‏سالی به شکل جدی برخورد کنند.

وی بیان کرد: در این ارتباط، سازمان ملل کمیته‏ای بین‏المللی برای تدوین کنوانسیون بین‏المللی مقابله با بیابان‏زایی راه‏اندازی کرد.

معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: سرانجام در17 ژوئن 1994 مطابق با 27 خرداد 1373 متن نهایی کنوانسیون بیابان‌زدایی تصویب شد و سازمان ملل نیز به طور رسمی این روز را «روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی» نام نهاد.

 

* بیابان‌زایی یک ششم جمعیت جهان را متأثر ساخته است

معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم‌چنین گفت: براساس تعریف کنوانسیون مذکور، بیابان‌زایی عبارت از تخریب سرزمین در مناطق خشک و نیمه‌خشک تا خشک نیمه مرطوب است.

عزیزی افزود: این تخریب‏ها ناشی از عوامل مختلف از جمله تغییرات آب‌ و هوایی و فعالیت‌های انسانی می‏شود.

وی افزود: بیابان‌زایی پدیده‌ای بوده که یک ششم جمعیت جهان، 70 درصد معادل 3.6 میلیارد هکتار از اراضی خشک و یک چهارم مساحت جهان را تحت ‌تأثیر خود قرار ‌داده است.

معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: واضح‌ترین اثر آن، علا‌وه بر فقر گسترده، تخریب بالغ بر 3.3 میلیارد هکتار از مراتع جهان است که 73 درصد تمام مراتع را شامل می‌شود و ظرفیت بسیار اندکی برای انسان و دام دارد.

عزیزی افزود: تنزل حاصل‏خیزی خاک و تخریب ساختمان آن در بیش از 47 درصد مناطق خشک متشکل از زمین‌های دیم متکی به باران و تخریب زمین‌های زیر کشت آبی که بیش از 30 درصد مناطق پرجمعیت سرزمین‌های خشک را دربر می‌گیرد و امکان کشاورزی در آنها وجود دارد، از دیگر مظاهر بیابان‌زایی است.

معاون فنی اداره‏کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: براساس برآوردهای UNDP هزینه‌های بیابان‌زدایی در سطح دنیا، سالا‌نه به 44 میلیارد دلا‌ر می‏رسد.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول