اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش:

مدارس به جایگاه‌ تولید علم تبدیل شوند

خبرگزاری فارس: معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: وظیفه مدرسه تنها انتقال دانش نیست، بلکه باید مدارس به جایگاه و مرکزی برای تولید علم تبدیل شوند.

مدارس به جایگاه‌ تولید علم تبدیل شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مرضیه مسگرزاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان فراخوان تجارب تربیتی در آموزش راهنمایی که در کانون فرهنگی مریم برگزار شد اظهار داشت: امروز در پایان سال تحصیلی 91-90 همه ما در مرحله برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی برای ورود به یک مرحله جدید از عمر چندین ساله آموزش و پرورش در کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه تحولات آموزش و پرورش بر پایه سند تحول بنیادین این نهاد صورت می‌گیرد ابراز داشت: همواره به نظام تعلیم و تربیت کشور این نقد وارد می‌شد که بر اساس سند خاصی حرکت نمی‌کند و مبنای دقیقی برای فعالیت‌های خود ندارد.

معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در گذشته اگر مبنایی هم برای حرکت‌های آموزش و پرورش وجود داشت، به شیوه‌های قدیمی تعلیم و تربیت در غرب مربوط می‌شد و با معیارهای نظام اسلامی سنخیت نداشت.

وی گفت: امروز پس از گذشتن هفت سال از فعالیت‌های علمی و مطالعاتی آموزش و پرورش و فعالیت بیش از 80 کمیته علمی، سند تحول بنیادین در دست ما است و حاصل تمام این فعالیت‌ها به عملکرد مدیران و معلمان در صحنه اجرایی بستگی دارد.

مسگرزاده عنوان داشت: طرح 3-3-6 از بخش‌های اجرایی این طرح است اما بخش عمده‌ای از این سند به موضوعات محتوایی می‌پردازد.

وی افزود: بر اساس این سند مسائل محتوایی، سیستم‌های ارزیابی روش‌های تدریس در مدارس در آینده با گذشته بسیار متفاوت و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی همراه با یک نگاه متعادل و متوازن به سیستم‌های جدید آموزشی در دنیا خواهد بود.

معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش با طرح این سؤال که نقش فضای زندگی در مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست ابراز داشت: بر اساس این سند شیوه برخورد با دانش‌آموز و فضایی که برای او باید ایجاد شود، بسیار متفاوت از گذشته باید باشد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه مدرسه تنها انتقال دانش نیست خاطر نشان کرد: در مدرسه دانش باید تولید شود، نه اینکه تنها از یک معلم به دانش‌آموز منتقل شود.

مسگرزاده اظهار داشت: مدرسه علاوه بر تولید دانش باید توانایی تولید ثروت ملی و بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی را داشته باشد.

وی افزود: مدرسه نباید به تربیت نیروی انسانی منفعل و کسانی که تنها بر محفوظات تکیه می‌کنند بسنده کند، بلکه باید دانش‌آموزانی را تربیت کند که در تولیدگری و ایجاد ثروت در جامعه بتوانند نقش داشته باشند.

معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: خروجی مدرسه باید یک انسان مسئول، کاوشگر، توانا، خلاق و خداجو باشد که دردهای جامعه را دردهای خود بداند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموز باید قدرت ایده‌پردازی داشته باشد ادامه داد: هنگامی که دانش‌آموز با این خصوصیات تربیت شود، یک سرمایه اجتماعی است که با هیچ ثروت دیگری قابل مقایسه نیست.

مسگرزاده عنوان داشت: برای ساختن محیطی که چنین خصوصیاتی داشته باشد نمی‌توان به روش‌های قدیمی اکتفا کرد و باید تحول در تمام وجوه آموزش و پرورش را جدی گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤلفه‌ها، روابط انسانی و مقررات باید تغییر کند تا آموزش و پرورش ما به یک سیستم کارا در زمینه تولید دانش بدل شود.

معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین نظریات آموزشی، تدریس بخشی از فعالیت‌های آموزشی است که می‌تواند در دانش‌آموز سبب تغییر رفتار شود.

وی افزود: تدریس باید دانش‌آموز را برای وارد شدن به دنیای جدید آماده کرده و لحظات ماندگاری را در ذهن او ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه انسان هر نسلی مقتضیات خود را دارد ابراز کرد: ما در عرصه آموزش و پرورش نیازمند تحولات و نوآوری‌های جدی هستیم که کلید این تحولات در دست معلمان است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول