به گزارش خبرگزاری فارس از قم مرضیه مسگرزاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان فراخوان تجارب تربیتی در آموزش راهنمایی که در کانون فرهنگی مریم برگزار شد اظهار داشت: امروز در پایان سال تحصیلی 91-90 همه ما در مرحله برنامهریزی و زمینهسازی برای ورود به یک مرحله جدید از عمر چندین ساله آموزش و پرورش در کشور هستیم.
وی با اشاره به اینکه تحولات آموزش و پرورش بر پایه سند تحول بنیادین این نهاد صورت میگیرد ابراز داشت: همواره به نظام تعلیم و تربیت کشور این نقد وارد میشد که بر اساس سند خاصی حرکت نمیکند و مبنای دقیقی برای فعالیتهای خود ندارد.
معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در گذشته اگر مبنایی هم برای حرکتهای آموزش و پرورش وجود داشت، به شیوههای قدیمی تعلیم و تربیت در غرب مربوط میشد و با معیارهای نظام اسلامی سنخیت نداشت.
وی گفت: امروز پس از گذشتن هفت سال از فعالیتهای علمی و مطالعاتی آموزش و پرورش و فعالیت بیش از 80 کمیته علمی، سند تحول بنیادین در دست ما است و حاصل تمام این فعالیتها به عملکرد مدیران و معلمان در صحنه اجرایی بستگی دارد.
مسگرزاده عنوان داشت: طرح 3-3-6 از بخشهای اجرایی این طرح است اما بخش عمدهای از این سند به موضوعات محتوایی میپردازد.
وی افزود: بر اساس این سند مسائل محتوایی، سیستمهای ارزیابی روشهای تدریس در مدارس در آینده با گذشته بسیار متفاوت و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی همراه با یک نگاه متعادل و متوازن به سیستمهای جدید آموزشی در دنیا خواهد بود.
معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش با طرح این سؤال که نقش فضای زندگی در مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست ابراز داشت: بر اساس این سند شیوه برخورد با دانشآموز و فضایی که برای او باید ایجاد شود، بسیار متفاوت از گذشته باید باشد.
وی با اشاره به اینکه وظیفه مدرسه تنها انتقال دانش نیست خاطر نشان کرد: در مدرسه دانش باید تولید شود، نه اینکه تنها از یک معلم به دانشآموز منتقل شود.
مسگرزاده اظهار داشت: مدرسه علاوه بر تولید دانش باید توانایی تولید ثروت ملی و بالا بردن سرمایههای اجتماعی را داشته باشد.
وی افزود: مدرسه نباید به تربیت نیروی انسانی منفعل و کسانی که تنها بر محفوظات تکیه میکنند بسنده کند، بلکه باید دانشآموزانی را تربیت کند که در تولیدگری و ایجاد ثروت در جامعه بتوانند نقش داشته باشند.
معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: خروجی مدرسه باید یک انسان مسئول، کاوشگر، توانا، خلاق و خداجو باشد که دردهای جامعه را دردهای خود بداند.
وی با بیان اینکه دانشآموز باید قدرت ایدهپردازی داشته باشد ادامه داد: هنگامی که دانشآموز با این خصوصیات تربیت شود، یک سرمایه اجتماعی است که با هیچ ثروت دیگری قابل مقایسه نیست.
مسگرزاده عنوان داشت: برای ساختن محیطی که چنین خصوصیاتی داشته باشد نمیتوان به روشهای قدیمی اکتفا کرد و باید تحول در تمام وجوه آموزش و پرورش را جدی گرفت.
وی ادامه داد: بسیاری از مؤلفهها، روابط انسانی و مقررات باید تغییر کند تا آموزش و پرورش ما به یک سیستم کارا در زمینه تولید دانش بدل شود.
معاون دفتر آموزش متوسطه راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین نظریات آموزشی، تدریس بخشی از فعالیتهای آموزشی است که میتواند در دانشآموز سبب تغییر رفتار شود.
وی افزود: تدریس باید دانشآموز را برای وارد شدن به دنیای جدید آماده کرده و لحظات ماندگاری را در ذهن او ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه انسان هر نسلی مقتضیات خود را دارد ابراز کرد: ما در عرصه آموزش و پرورش نیازمند تحولات و نوآوریهای جدی هستیم که کلید این تحولات در دست معلمان است.
انتهای پیام/و10/د1000