به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، اسد احمدی صبح امروز در شورای سلامت شهرستان قلعهگنج اظهار داشت: با ورود نخستین خودرو در سال 1261 تا سال 1305 هیچگونه تصادف خودرو گزارش نشد، اما در سال 1318 که نخستین گواهینامه رانندگی صادر شد با ازدیاد خودرو، آمار تلفات جسمی نیز افزایش یافت.
وی افزود: از ابتدای حیات انسانی حوادث و سوانح وجود داشته و این امر موجب شده است تا انسانها در پی چارهاندیشی برای جلوگیری از تلفات این حوادث و سوانح باشند.
احمدی میانگین سن تلفات جادهای را 27 سال ذکر و تصریح کرد: بیشترین مرگ و میرهای زیر 40 سال بر اثر حوادث و سوانح رخ میدهد.
وی ابراز داشت: اقدامات درمانی و معلولیتهای ناشی از سوانح و حوادث که اکثراً ناشی از سوانح ترافیکی هستند، هزینههای زیادی را بر سیستم بهداشتی کشور وارد میکند به همین دلیل باید به فکر یک چاره کارآمد باشیم.
احمدی دومین عامل مرگ و میر در کشور را حوادث جادهای دانست و عنوان کرد: در هر روز بیش از 30 نفر در ایران جان خود را به دلیل بروز حادثههای ترافیکی از دست میدهند.
کارشناس بیماریها و حوادث معاونت درمان دانشگاه علومپزشکی جیرفت گفت: پیشنویس طرحی جامع با هماهنگی تمام نهادها در شورای عالی ایمنی تردد در دست طراحی و اجرا است.
احمدی بیان داشت: در همین راستا میطلبد با جمعآوری اطلاعات و گزارشهای پنج سال گذشته کمک کنیم تا این طرح با تمام توان اجرایی شود.
وی اذعان داشت: جای نظام ثبت و گزارشدهی در میان ستاد حوادث و شورای سلامت شهرستانها خالی است که میطلبد این مهم نیز برطرف شود.
احمدی خاطرنشان کرد: توسعهیافتگی یک سری عوارض در مناطق کمتر توسعهیافته به وجود میآورد و تصادفات نیز زاده این توسعهیافتگی هستند.
وی با تأکید بر اینکه میتوان از صدمات ناشی از حوادث ترافیکی پیشگیری کرد، اظهار داشت: باید با رویکرد مناسب و نتیجهگیری از تجزیه و تحلیل دادههای دقیق به اهداف و برنامههای مدون و قابل اجرا دست پیدا کنیم.
احمدی تصریح کرد: باید یک کمیته پیشگیری از حوادث جادهای در شهرستان قلعهگنج تشکیل شود تا با همکاری بینبخشی و تعامل بتوانیم از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی حمایت کامل انجام دهیم.
وی با بیان اینکه پلیسگریزی موجب دلسردی مأموران راهنمایی و رانندگی میشود، افزود: این فرهنگ نادرست بسیار شیوع پیدا کرده است و عامل مهمی در بروز حوادث این منطقه محسوب میشود.
احمدی با اشاره به اینکه بسیاری از جادههای شهرستان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، تصریح کرد: همچنین باید برای عابران پیاده نیز چارهای اندیشیده شود.
وی نصب علائم راهنمایی و رانندگی و هشداردهنده را از جمله اقدامات فوری دانست و ابراز داشت: برای آموزش و کنترل برخوردهای رانندگی نیز میطلبد ادارههای مربوطه هر چه سریعتر اقدام کنند.
انتهای پیام/ب20/ژ1001