اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان:

ایران ظرفیت تولید سالانه 120 میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد

خبرگزاری فارس: استاندار گیلان گفت: توان تولید محصولات کشاورزی در ایران سالانه بیش از 120 میلیون تن است.

ایران ظرفیت تولید سالانه 120 میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی سعادتی عصر امروز در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کشاورزان تعهد خود را نسبت به خداوند، اهل بیت(ع)، نظام اسلامی، امام راحل و شهدا اثبات کرده‌اند، اظهار کرد: موضوع کشاورزی برای پایداری و استقلال و خودکفایی هر جامعه‌ای برای تامین قوت و غذای مردم آن جامعه همواره مهم و اساسی بوده است.

وی با بیان اینکه ایران در دنیا جزو تولید کنندگان بالای 100 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال است، افزود: توان تولیدات کشاورزی در ایران باید به بیش از 120 میلیون تن در سال برسد.

استاندار گیلان، با اشاره به توسعه فرهنگی، گردشگری و کشاورزی استان، گفت: در هفته جهاد کشاورزی با تحرک و انگیزه بیشتر با توکل بر خدا و توسل به ائمه (ع) برای برطرف کردن موانع و چالش‌های کشاورزی استان گام بر می‌داریم.

وی به آب و هوای مطلوب و جغرافیایی بی‌نظیر و مناسب گیلان برای توسعه کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: گیلان با حدود 9 دهم درصد مساحت کل ایران، 92.1 درصد چای، 37.6 درصد برنج، 76.2 درصد فندق، 85.1 درصد ابریشم، 60 درصد بادام زمینی، 21.4 درصد زیتون، 2.7 درصد مرکبات، 13.4 درصد گوشت ماهی خاویاری، 4 درصد گوشت مرغ، 5.1 درصد گوشت قرمز، 22.4 درصد آبزیان پرورشی و 15 درصد خاویار کشور را تولید می‌کند.

سعادتی، با بیان اینکه به طور کلی 2 میلیون و 300 هزار تن از محصولات کشاورزی کشور در گیلان تولید می‌شود، تصریح کرد: گیلان یکی از قطب‌های صنعتی کشور به ویژه در صنایع تبدیلی کشاورزی، دریایی و صنایع دارویی و سلولزی نساجی است.

وی، برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی، همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق مرز آبی و خاکی، برخورداری از منابع طبیعی و جنگل‌های انبوه و اقلیم مستعد و خاک حاصلخیز و تالاب منحصر به‌فرد انزلی، جاری بودن رودخانه‌های دائمی و پرآب را از جمله مزیت‌های جغرافیایی اقتصادی گیلان برشمرد.

مقام ارشد دولت در گیلان، اذعان کرد: گره‌گشایی از کار کشاورزان و برطرف کردن مشکلات آنها تنها نباید به هفته جهاد کشاورزی ختم شود بلکه باید با حمایت از این قشر پرتلاش تولید را 100 برابر کنیم.

وی، بر ضرورت افزایش تولیدات گلخانه‌ای در گیلان تاکید کرد و افزود: تشکیل تعاونی‌های مرزنشینان در گیلان در خور فرهنگ مردم این مرز و بوم نیست.

سعادتی، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در بخش‌های زراعی، شیلاتی، دامی و توسعه تعاونی‌های روستایی را از تاثیرگذارترین دلایل رشد و توسعه کشاورزی در گیلان خواند و یادآور شد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دراز مدت به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و ایجاد تشکل‌های کشاورزی در این راستا نیز اهمیت بسزایی دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در مراسم مذکور با اشاره به اقدام‌های انجام شده در این نهاد، اظهار کرد: آموزش عقیدتی و فرهنگی با حضور روحانیون فرهیخته و تحصیلکرده با نام حوزه‌های نمایندگی زیر عنوان امام جماعت، آموزش عمومی برای کارمندان و ارائه مدرک به آنها، گسترش و ترویج فرهنگ نماز، ترویج حجاب و عفاف، گسترش فرهنگ پرداخت زکات، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری کلاس‌های فرهنگی برای تحقق منویات امام راحل و مقام معظم رهبری و... از جمله وظایف روحانیون در اداره‌ها است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر جهانی، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری جلسات شورای فرهنگی و ستادهای چهارگانه و برنامه‌های فرهنگی برای تحقق منویات امام راحل و مقام معظم رهبری و توزیع محصولات فرهنگی را از جمله اقدام‌های نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش مهم روحانیون در فضای اداره‌های دولتی یادآور شد: روحانیون طبق سفارش امام راحل و فرزند خلف ایشان مقام معظم رهبری، برای ادای وظیفه به منظور توسعه ظرفیت عظیم فرهنگی در اداره‌ها حضور یافته‌اند.

این مسئول، مسئله بدحجابی را با اشاره به وضعیت فرهنگی و بیداری اسلامی در دنیا مهم‌ترین دغدغه مسئولان نظام خواند و افزود: به برکت وجود روحانیت بدحجابی‌ها تبدیل به بی‌حجابی نمی‌شود هر چند که بسیاری از زنان و دختران ما طعمه سایت‌ها و برنامه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای شده‌اند.

وی، تجلیل از کشاورزان برتر، استفاده از الگوها و نمونه‌های آموزشی مناسب و به‌کارگیری ترویج فرهنگ جهادی در بین کشاورزان را از جمله روش‌های کارآمد رشد و توسعه اقتصادی در کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی در رشته‌های اقامه و اذان نیز مسابقه برگزار می‌کند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول