اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از وضعیت کشاورزان گلستانی

کشاورزی گلستان از فقدان برنامه درازمدت رنج می‎برد

خبرگزاری فارس: هر چه رو به جلو می‎رویم و با همه تلاش‎های انجام شده هر سال شاهد گلایه‎مندی کشاورزان گلستانی هستیم و این حکایت از این امر دارد که کشاورزی گلستان از فقدان برنامه درازمدت رنج ‎می‎برد.

کشاورزی گلستان از فقدان برنامه درازمدت رنج می‎برد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، باز هم قصه پر غصه کشاورزان در موقع فروش محصولات کشاورزی شروع شد و اما، اگر، باید و شاید مسئولان هم صفحات نشریات و خبرگزاری‎ها را پر کرد، اما کسی جوابگوی این نبود که این قصه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

امسال به فرمایش مقام معظم رهبری به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است اما کشاورزان و سیب‎زمینی‎کاران گلستان در سایه فقدان برنامه‎ریزی، تولید خود را در زیر چرخ تراکتورها می‎نهند و این‌گونه می‎شود که می‎توان گفت، شعار سال با همه تاکیدات رهبر تنها در بنر و بروشور مسئولان خلاصه شده است.

*تولید سیب‎زمینی‎کاران در زیر چرخ تراکتورها

سیدعلی میر بهبهانی یک کشاورز گلستانی است که در سال‌ جاری هفت هکتار کشت سیب زمینی داشته است و در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: برای کاشت محصول کشاورزی بذر این محصول را کیلویی 500 تومان خریداری کرده‎ایم و علاوه بر آن برای کود، سم و بسیاری از موارد دیگر هزینه‎های بسیاری پرداخت کردیم و همچنین برای هر هکتار یک میلیون هزینه اجاره زمین نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی امسال نیز سبب شده است تا محصول تولیدی سیب‌زمینی کاهش داشته باشد اذعان کرد: با همه زحمات و هزینه‎هایی که انجام شده قیمت این محصول 120 تومان در بازار آزاد است و گفته می‎شود این قیمت از سوی دولت 152 تومان خریداری خواهد شد و با توجه به اینکه ماندگاری سیب‎زمینی در گلستان بسیار کم است، چندان نمی‎توانستم منتظر شروع خرید دولت باشم، از همین‌رو یک هکتار از محصول خود را بدون برداشت شخم زده‎ام چرا که برای برداشت آن هزینه‎های بیشتری انجام می‎شود که ضرر تولید را دو برابر می‎کند.

کشاورزان در این زمینه مشکلات فراوان دارند و قصه آنها هر ساله در چنین روزهایی تکرار می‎شود و بعد از گذر از این مرحله مسائل رو به فراموشی می‎رود، اما این مسئله تا کی ادامه خواهد داشت و چه زمانی در این خصوص روایت دیگر از کشاورزان نقل خواهد شد تا بتوان به آینده تولید ملی خوش‌بین بود.

اگر چه برای حل مسئله دولت پا به میدان گذاشته است و محصول کشاورزان را با 30 تومان افزایش قیمت خریداری می‎کند اما به گفته یک کارشناس جهاد کشاورزی اگر قیمت سیب‎زمینی 275 تومان باشد تازه می‎توان گفت که کشاورز ضرر نکرده است و اگر قیمت 300 تومان باشد، شاید سود 20 درصدی عایدش شود.

حال این کشاورزان محصول خود را که هم‌اکنون در بازارهای محلی 500 الی 600 تومان است به دلیل نبود تقاضا کیلویی 120 تومان می‎فروشند تا بعد از یک زحمت شش ماهه همچنان خستگی بر تنشان بماند و به امید این روزها را سپری کند که شاید کاشت محصول جایگزین این ضررها را جبران کند.

یکی از کشاورزان دیگر گلستانی در این خصوص که کار کشاورزی همیشه با ریسک همراه است اظهار داشت: در کشاورزی هیچ‎گاه نمی‎توان با اطمینان دست به کشت محصولی زد چرا که عوامل مؤثری در سال موجب این می‎شود که کشاورزان ضرر کنند.

*کشاورزان با مشکلات عدیده‎ای روبه‎رو هستند

رحمت‎الله نوروزی نماینده مردم علی‎آبادکتول در خصوص مشکلات کشاورزان ابراز داشت: هم به صورت کتبی و هم شفاهی مذاکراتی با وزیر جهاد کشاورزی داشته‎ایم و دو مسئله از جمله مشکل سیب‎زمینی‎کاران و کمبود کود شیمیایی که یکی از معضلات اصلی در بخش کشاورزی است را مطرح کرده‎ایم.

وی افزود: اساسا اقتصاد کشور منوط به کشاورزی است اما فضای حاکم به گونه‎ای است که کشاورز باید در کاشت، داشت، برداشت و حامل‎های انرژی با مشکلات عدیده برخورد کند.

نوروزی ابراز امیدواری کرد که این مسئله با همگرایی نمایندگان مجلس گلستان برای سال‎های آینده مرتفع شود و شاهد رفع مشکلات بخش کشاورزی باشیم.

نماینده مردم علی‎آبادکتول با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در محصولات کشاورزی همخوانی ندارد تصریح کرد: مسئولان جهاد کشاورزی در مرکز تحقیقات نیازها را بررسی کنند و با توجه به نیازها شاهد کشت محصول باشیم و اگر همه این مساله بر اساس یک برنامه زمان‎بندی باشد این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

*کشاورزی در گلستان توجیه اقتصادی ندارد

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص تاکید داشت: بحث مشکلات کشاورزان در زمان برداشت محصولات صحبت یک سال و دو سال نیست و نیاز است تا در یک برنامه درازمدت این مشکلات از سوی مسئولان مرتفع شود.

عیسی امامی خاطر نشان کرد: مشکلات کشاورزان باید مدیریت شود و با مراحل قانونی مسائل پیگیری و همچنین مسئولان محلی هم باید در این خصوص منسجم عمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه کشاورزی در گلستان توجیه اقتصادی ندارد و کشاورزان محصولات اولیه برای کاشت را با قیمت بالا خریداری می‎کنند اما در هنگام برداشت محصول تولیدی خود را با نازل‎ترین قیمت به فروش می‎رسانند.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه مجلس نهم موضوع کشاورزی را در اولویت قرار داده است یادآور شد: در نخستین اقدام در مجلس نهم از وزیر جهاد کشاورزی برای توضیحات مسائل این بخش به مجلس دعوت شده است و همچنین اعتراض خود را به صورت کتبی نیز انعکاس داده‎ایم.

امامی افزود: دولت نیز بنا دارد بخش خصوصی را در این خصوص فعال کند تا سقف قیمت بالاتر رود و قیمت برای کشاورزان متعادل شود.

وی با بیان اینکه البته بخش خصوصی نیز در تامین منابع با مشکل روبه‎رو است تاکید کرد: با هماهنگی‎هایی که از سوی استاندار و مسئولان با بانک‎ها انجام شده به دنبال این هستیم که توان خرید محصول گندم را توسط بخش خصوصی بالا ببریم.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امید داریم سال آتی با مدیریت مناسب تلاش شود تا با تقویت بخش صنعتی و ایجاد سردخانه و استقرار صنایع تبدیلی در استان هم فرصتی برای سرمایه‎گذاری و هم استفاده بهینه از تولید محصولات کشاورزی محقق شود.

با همه این حرف و احادیثی که مطرح شد سال‎ها است که شاهد مشکلات بخش کشاورزی هستیم اما هنوز هم کسی پاسخ قانع‎کننده در خصوص این مشکلات ندارد و مسئولان با همه تلاش‎های انجام شده در پس سال‎ها نتوانسته‎اند جوابگوی مشکلات کشاورزان باشند.

==========

هنگامه خاندوزی

==========

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول