اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد

ضرورت توجه به دو بُعد ظاهر و باطن قرآن

خبرگزاری فارس: مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه باید از ظاهر قرآن به باطن و عمق آن پی ‌برد، گفت: ظاهر قرآن نیز حجت خداوند است و تکالیف الهی نیز از ظاهر قرآن و شریعت استخراج می‌شوند.

ضرورت توجه به دو بُعد ظاهر و باطن قرآن

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیدحسن مصطفوی عصر امروز در نشست تبیین اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) که به همت واحد نشست‌های علمی مدرسه علمیه عالی نواب در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ظاهر قرآن هم‌چون معنای آن حجت خداوند و به باطن آن پیوسته است، بنابراین باید به ظاهر، معنا و باطن قرآن مانند یکدیگر توجه شود.

مصطفوی با بیان اینکه باید از ظاهر قرآن به باطن و عمق آن پی ‌برد، تاکید کرد: ظاهر قرآن نیز حجت خداوند است و تکالیف الهی نیز از ظاهر قرآن و شریعت استخراج می‌شوند.

وی به تاکید برخی از افراد به ظاهر و یا باطن قرآن، اشاره کرد و افزود: اگر کسی صرفاً به معنا و باطن قرآن تاکید کند به عمق قرآن دست نیافته است.

وی خطاب به طلاب و روحانیون حاضر در این جلسه گفت: شما نمی‌توانید به مسائل و نکات اطراف خود بی‌توجه باشید بلکه باید با تجهیز خود به وسیله مطالعه و تحقیق بتوانید به سؤالات و شبهات طرح شده در مورد مسائلی هم‌چون معاد، نبوت، عرفان و ... پاسخ دهید.

مصطفوی در بخش دیگری از سخنانش، مطالعه و تحقیق را از نکات ضروری و مورد نیاز امروز دانست و گفت: با توجه به شرایط جدید و رشد علم و توسعه فضای مجازی و هم‌چنین ایجاد ابهامات و شبهات جدید، تحقیق و بررسی به‌ ویژه بر روی اصول دین از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) عنوان کرد: امام راحل(ره) در سه رشته از علوم فقه، فلسفه و عرفان دارای اجتهاد بودند و دو هدف را مدنظر داشتند که هدف اول سرنگونی نظام طاغوت و استبداد و هدف دوم جهاد و انقلاب علمی در جامعه و نابودی انحرافات فکری بود.

وی از تدریس فلسفه و فقه در دانشگاه‌های کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز بر فقه قدیم تاکید داشتند، گفت: فلسفه و فقه در واحدهای دانشگاهی نمی‌گنجد و این دروس باید همانند گذشته تدریس شود، امروز به کسی که تنها چند رساله و طرح ارائه می‌دهد، مدرک دکترای فلسفه ارائه می‌دهند، این در حالی است که این فرد با فیلسوف واقعی فاصله دارد و در واقع امروز کسی به نام فیلسوف پیدا نمی‌شود.

مصطفوی، امام خمینی(ره) را دارای دو بُعد شخصیتی در عرفان عملی و نظری معرفی کرد و گفت: در عرفان عملی تزکیه روح و دوری از سیئات اخلاقی صورت می‌گیرد و فرد مراحل عرفان را به حدی طی می‌کند که از همه چیز می‌گذرد و حتی خود و فنای خود را هم نمی‌بیند، در عرفان نظری نیز فرد هر آنچه را که به دست آورده و به آن رسیده است را در قالب استدلال عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: ایشان به هدف اول خود یعنی سرنگونی نظام طاغوت دست یافتند اما دسته‌بندی‌ها و گروه‌های سیاسی اول انقلاب، فعالیت‌های منافقین، ماجرای کردستان و جنگ تحمیلی انرژی امام را به خود اختصاص داد و ایشان نتوانستند به هدف دوم خود بپردازند.

مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) به رجعت ائمه اطهار(ع) به زمین و تشکیل حکومت الهی پس از شهادت امام زمان(عج) اشاره و ابراز کرد: ریشه‌کن کردن ظلم و ستم و تکمیل انسان‌ها از اهداف حکومت امام زمان(عج) است.

مصطفوی تاکید کرد: اینکه عنوان شده است امام زمان(عج) و ائمه(ع) پس از رجعت با بنی‌امیه می‌جنگند و انتقام می‌گیرند نیز به این معنا نیست که بنی‌امیه و سایر دشمنان اهل‌بیت(ع) به زمین رجعت می‌کنند بلکه منظور از بنی‌امیه کسانی است که تفکر و عملی مانند بنی‌امیه دارند و در دنیا فساد ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول