به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیتالله سیدحسن مصطفوی عصر امروز در نشست تبیین اندیشههای فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) که به همت واحد نشستهای علمی مدرسه علمیه عالی نواب در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ظاهر قرآن همچون معنای آن حجت خداوند و به باطن آن پیوسته است، بنابراین باید به ظاهر، معنا و باطن قرآن مانند یکدیگر توجه شود.
مصطفوی با بیان اینکه باید از ظاهر قرآن به باطن و عمق آن پی برد، تاکید کرد: ظاهر قرآن نیز حجت خداوند است و تکالیف الهی نیز از ظاهر قرآن و شریعت استخراج میشوند.
وی به تاکید برخی از افراد به ظاهر و یا باطن قرآن، اشاره کرد و افزود: اگر کسی صرفاً به معنا و باطن قرآن تاکید کند به عمق قرآن دست نیافته است.
وی خطاب به طلاب و روحانیون حاضر در این جلسه گفت: شما نمیتوانید به مسائل و نکات اطراف خود بیتوجه باشید بلکه باید با تجهیز خود به وسیله مطالعه و تحقیق بتوانید به سؤالات و شبهات طرح شده در مورد مسائلی همچون معاد، نبوت، عرفان و ... پاسخ دهید.
مصطفوی در بخش دیگری از سخنانش، مطالعه و تحقیق را از نکات ضروری و مورد نیاز امروز دانست و گفت: با توجه به شرایط جدید و رشد علم و توسعه فضای مجازی و همچنین ایجاد ابهامات و شبهات جدید، تحقیق و بررسی به ویژه بر روی اصول دین از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
این استاد حوزه در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) عنوان کرد: امام راحل(ره) در سه رشته از علوم فقه، فلسفه و عرفان دارای اجتهاد بودند و دو هدف را مدنظر داشتند که هدف اول سرنگونی نظام طاغوت و استبداد و هدف دوم جهاد و انقلاب علمی در جامعه و نابودی انحرافات فکری بود.
وی از تدریس فلسفه و فقه در دانشگاههای کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز بر فقه قدیم تاکید داشتند، گفت: فلسفه و فقه در واحدهای دانشگاهی نمیگنجد و این دروس باید همانند گذشته تدریس شود، امروز به کسی که تنها چند رساله و طرح ارائه میدهد، مدرک دکترای فلسفه ارائه میدهند، این در حالی است که این فرد با فیلسوف واقعی فاصله دارد و در واقع امروز کسی به نام فیلسوف پیدا نمیشود.
مصطفوی، امام خمینی(ره) را دارای دو بُعد شخصیتی در عرفان عملی و نظری معرفی کرد و گفت: در عرفان عملی تزکیه روح و دوری از سیئات اخلاقی صورت میگیرد و فرد مراحل عرفان را به حدی طی میکند که از همه چیز میگذرد و حتی خود و فنای خود را هم نمیبیند، در عرفان نظری نیز فرد هر آنچه را که به دست آورده و به آن رسیده است را در قالب استدلال عرضه میکند.
وی ادامه داد: ایشان به هدف اول خود یعنی سرنگونی نظام طاغوت دست یافتند اما دستهبندیها و گروههای سیاسی اول انقلاب، فعالیتهای منافقین، ماجرای کردستان و جنگ تحمیلی انرژی امام را به خود اختصاص داد و ایشان نتوانستند به هدف دوم خود بپردازند.
مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) به رجعت ائمه اطهار(ع) به زمین و تشکیل حکومت الهی پس از شهادت امام زمان(عج) اشاره و ابراز کرد: ریشهکن کردن ظلم و ستم و تکمیل انسانها از اهداف حکومت امام زمان(عج) است.
مصطفوی تاکید کرد: اینکه عنوان شده است امام زمان(عج) و ائمه(ع) پس از رجعت با بنیامیه میجنگند و انتقام میگیرند نیز به این معنا نیست که بنیامیه و سایر دشمنان اهلبیت(ع) به زمین رجعت میکنند بلکه منظور از بنیامیه کسانی است که تفکر و عملی مانند بنیامیه دارند و در دنیا فساد ایجاد میکنند.
انتهای پیام/و10/ط4000