اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قزوین:

معتمد عباسی نیز ادعای حمایت از ولایت را داشت

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قزوین گفت: معتمد عباسی که امام حسن عسگری (ع) را به شهادت رساند نیز ادعای حمایت از ولایت را داشت ولی پس از رسیدن به حکومت، چهره واقعی خود را نشان داد.

معتمد عباسی نیز ادعای حمایت از ولایت را داشت

حجت‌الاسلام رسول شعبانی امروز به مناسبت سالروز به هلاکت رسیدن معتمد عباسی، خلیفه مستبد عباسیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین، اظهار کرد: بیشتر خلفای عباسی در بغداد و تعدادی در سامرا حکومت کردند و معتمد عباسی که در سال 256 ه.ق به خلافت رسید، از جمله حاکمانی است که بیشتر حکومتش در سامرا بود و در زمان شهادت امام حسن عسگری (ع) سامرا به عنوان مرکز حکومت و جنایت‌های عباسیان قرار داشت.

استاد حوزه علمیه قزوین قیام علویان را از مهم‌ترین رویدادهای زمان معتمد دانست و افزود: قیام‌ علویان توسط معتمد عباسی سرکوب شد و بسیاری از سادات توسط این حاکم جنایتکار به شهادت رسیدند که متأسفانه این شیعه‌کشی امروز نیز توسط فرقه‌های انگلیسی ادامه دارد.

وی قیام زنگیان را از جمله قیام‌های مهم علویان عنوان و خاطرنشان کرد: این قیام یک قیام دینی و در مقابل ظلم و ستم و دشمنی عباسیان با ائمه و شیعیان صورت گرفت و خیلی زود نیز فراگیر و به یکی از اساسی‌ترین مشکلات عباسیان تبدیل شد، هرچند در نهایت عباسیان توانستند این قیام را سرکوب کنند ولی قیام آنها که از قیام عاشورا سرچشمه گرفته بود، امروز نیز ادامه دارد.

شعبانی تصریح کرد: معتمد عباسی به ظاهر خود را پیرو ولایت نشان می‌داد اما در باطن برای به شهادت رساندن امام حسن عسگری (ع) نقشه‌های فراوانی می‌کشید.

وی خاطرنشان کرد: معتمد عباسی 23 سال حکومت کرد و طولانی بودن دوران حکومت وی به خاطر توانمندیش در امر کشورداری نبود بلکه وی از مشاوران توانمندی بهره می‌برد و این مهم باعث طولانی شدن حکومت این حاکم مستبد شده بود.

وی افزود: مردم به امام حسن عسگری (ع) علاقه زیادی داشتند و علویان را از عباسیان برتر می‌دانستند و این مهم باعث شده بود که معتمد عباسی احساس خطر کند و امام (ع) را بیشتر زیر فشار قرار داده و زندانی کند.

شعبانی اضافه کرد: عمده دلیل دشمنی عباسیان با ائمه و به خصوص امام حسن عسگری (ع) آگاهی آنها از ولادت امام زمان (عج) بود و معتمد می‌خواست با زندانی کردن مداوم امام (ع)، ایشان را زیر نظر قرار دهد تا مانع ولادت امام زمان (عج) شود.

وی بیان کرد: امام (ع) در زندان معتمد عباسی بیشتر وقت خود را به عبادت مشغول و روزها روزه‌دار بودند و شب‌ها به نماز می‌ایستاند.

وی ادامه داد: معتمد دو غلام برای آزار دادن امام (ع) قرار داده بود که آن دو غلام تحت تأثیر رفتار و بزرگی ایشان قرار گرفته بودند و از کار خود منصرف شدند.

استاد حوزه علمیه قزوین ادامه داد: معتمد عباسی مأموران ویژه‌ای برای حفاظت و مراقبت از خانه و کنیزان امام حسن عسگری (ع) قرار داده بود تا اگر کودکی در خانه ایشان متولد شود، خبردار شده و نسبت به شهادت رساندنش اقدام کند.

وی با بیان اینکه معتمد عباسی امام حسن عسگری (ع) را زیرکانه مسموم کرد، یادآور شد: معتمد عباسی به کمک شهادت پزشکانی که آن زمان از امام (ع) پرستاری می‌کردند می‌خواست مرگ امام (ع) را طبیعی جلوه دهد و این در حالی بود که امام حسن عسگری (ع) با فتنه شیطانی معتمد عباسی به شهادت رسید.

شعبانی اظهار کرد: عباسیان با دو رویی حکومت را به دست گرفتند و برای اینکه به حکومت برسند خود را پیرو ولایت و امامت نشان می‌دادند تا بتوانند اعتماد شیعیان را کسب کنند، اما پس از اینکه به حکومت رسیدند، بلافاصله حقیقت باطنی خود را نشان دادند و به دشمنی با ائمه پرداختند.

وی گفت: طبق دو روایت معتمد عباسی یا بر اثر شرب خمر زیاد و یا بر اثر خوردن غذای مسموم در سال 279 ه.ق به هلاکت رسیده است.

استاد حوزه علمیه قزوین تأکید کرد: پس از مرگ وی برادرزاده‌اش احمد بن موفق بن متوکل عباسی به خلافت رسید و تلاش‌های زیادی کرد تا کاستی‌های حکومت معتمد را سر و سامان دهد و رابطه خوبی با علویان برقرار کند، هرچند احمد بن موفق شخصیتی بود که امام حسن عسگری (ع) را مسموم کرده و با ائمه دشمن بود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول